Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 11:50


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 121 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 dec 2009 22:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 feb 2007 23:29
Indlæg: 94
Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Jeg har lagt mærke til, at ganske mange begyndere bruger tid på helt forkerte svampe. F.eks. svampe hvor farven på lamellerne er helt i hegnet. Derfor fandt jeg lige den gamle SN-svampeguide fra den nu lukkede side mushroom.dk på archive.org. Ved godt sæsonen er overstået for i år -- men så er der lidt at læse på til næste år :-)

Udseende:

Billede

Læg især mærke til at lamellerne er i brune farver, og at hatten er spids og fedtet som våd.

Hat ½ -2 cm bred og samme højde eller højere, kegleformet eller klokkeformet med en karakteristisk spids. Udseendet ændres i øvrigt fuldstændigt når den tørrer: Som frisk og våd er den i brune - olivenbrune farver med radiære striber i randen, som tør er den hvidligt flødefarvet eller somme tider gyldengul.


Stokken er lang (4-10 cm) og tynd (1-2 mm), hvid til lys lysebrun og glinsende. Især et par timer efter at man har plukket svampen får stokken nogle blålige farver nederst; de kan være ret svære at se - brug helst lup - men er meget karakteristiske.

Lamellerne er mørke, brune til purpurbrune og næsten sorte med alderen, og i modsætning til nogle svampe der ligner er de aldrig hvide, grå, gule, gulbrune eller rustbrune.

Voksesteder:

Billede

Den nordlige temperede zone på jorden. nordvestlige U.S.A. De Britiske øer, Island, Skandinavien og Vesteuropa.

Ses mest på gamle fugtige græsmarker hvor køer og heste har græsset men kan også findes mange andre steder, selv i skoven. Den vokser næsten aldrig direkte på kokasser og hestepærer, i modsætning til nogle lignende arter.

Der vokser mange slags svampe i skoven, og vi véd ikke præcis hvilke der er giftige i skoven, så lær den spidse nøgenhat at kende på marker. Den er også almindelig i højt græs, men der er den næsten umulig at få øje på.

Du kan også finde Spids Nøgenhat på golfbaner, der er de nemme at se men ikke særlig økologiske fordi der bliver kunstgødet meget på golfbanerne.
Pas på golfboldene, de er farlige når de kommer susende gennem luften.

Spids Nøgenhat dukker op i slutningen af sommeren men først i stor mængde i september-november, hvor der kan være i hundredevis på en enkelt mark.

Billede

Anden relevant info:

Spids Nøgenhat er den stærkeste hallucinogene svamp i Europa. Indtagelsen af den giver kraftige hallucinationer, der dog forsvinder efter nogle timer. Den indeholder 1/4 % af det aktive stof psilocybin derfor er det i nogle lande forbudt at være i besiddelse af den. [f.eks. Danmark]

Der findes mange svampe, der umiddelbart kan ligne, men Spids Nøgenhat er alligevel forholdsvis let at kende på følgende kombination af karakterer: Spids, næsten trekantet hat, mørkt purpurbrune lameller, hvid eller blegbrun stok og forekomsten på græssede enge.

Praktiske oplysninger:

Husk at tage varmt, regntæt tøj og støvler på når du tager ud for at plukke svampe. Det kan til tider være temmeligt koldt når man går rundt i flere timer.

Det er også en god ide at tage noget proviant med: æbler, chokolade, saft eller sodavand giver energi når det er lidt surt og man ikke kan finde de små spidse.

Desuden skal du passe på at du ikke går ind til en olm tyr eller vælter højtråbende rundt på en sur bondemands mark, det kan give problemer.

Svampene samler du bedst i en papirspose eller noget andet rummeligt, så svampene kan ånde og ikke bliver mast.
Når man kommer hjem med sin høst af dejlige psilocybinsvampe spreder du dem ud på nogle aviser til tørring, ved tørringen dør de dyr, orme etc. der måtte være i svampene.

Når svampene er helt tørre efter et par dage, opbevarer man dem lufttæt i f.eks. et patentglas, et rødbedeglas eller fryseposer.
Hovedreglen omkring opbevaring er: lufttæt, mørkt og koldt. Hvis psilocybinsvampene ikke skal miste deres potens [altså psilocybin].

Advarsel:

Billede

Man bør ikke spise Spids Nøgenhat eller andre psilocybin-svampe, hvis man har det psykisk dårligt, eller for mange spøgelser i baghovedet.

Spids Nøgenhat giver klarsyn - men det er jo ikke sikkert, at man bryder sig om det man ser!

Vi kan anbefale at du spiser psilocybinsvampene sammen med gode venner, som du er tryg ved. Hvis det er første gang du skal spise svampene, så gør det sammen med èn der har prøvet det før.

Vi anbefale førstegangs svampespisere, at starte med en lille dosis, så kan man siden tage en større dosis, hvis man føler sig fortrolig med svampene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2009 22:46 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2484
Geografisk sted: Inside the animal
Når man så har sat sig lidt ind i sagerne, kan man kigge i Samlet viden/guldkorn for at forstå lidt mere. Og Hvad i skal undgå når i plukker.

Og når man kan finde ud af det, og har været på marken kan man, hvis man ikke selv er helt sikker endnu, spørge i Spørgsmål til svampefund - post her!

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2009 22:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 feb 2006 20:02
Indlæg: 275
Rigtig god post,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 dec 2009 23:47 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2008 13:58
Indlæg: 947
Geografisk sted: Kolding
Husker godt denne side fra nogen år tilbage. God post!

_________________
Jeg danser med Mr Brownstone............................................................................. :gud: - sunshine reagge


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2009 01:58 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 okt 2007 16:14
Indlæg: 206
Jeg tillader mig lige at highjacke dette thread til en lille request: Billederne der kan ses i artiklen er taget fra en video som også var distrubueret på samme side. Det var en kort dokumentar om psilocybinsvampe, hvor man bl.a. fulgte to gutter, der rendte rundt i Dyrehaven og fandt svampe. Er der nogle der ved, om den stadig kan findes? Kunne ikke umiddelbart finde den på YouTube.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2009 02:18 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
dengaleremote skrev:
Jeg tillader mig lige at highjacke dette thread til en lille request: Billederne der kan ses i artiklen er taget fra en video som også var distrubueret på samme side. Det var en kort dokumentar om psilocybinsvampe, hvor man bl.a. fulgte to gutter, der rendte rundt i Dyrehaven og fandt svampe. Er der nogle der ved, om den stadig kan findes? Kunne ikke umiddelbart finde den på YouTube.


Du kan finde den i Film tråden under Entheogener, psychedeliske planter/svampe og shamanisme

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2009 11:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 feb 2007 23:29
Indlæg: 94
Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
dengaleremote skrev:
Det var en kort dokumentar om psilocybinsvampe, hvor man bl.a. fulgte to gutter, der rendte rundt i Dyrehaven og fandt svampe. Er der nogle der ved, om den stadig kan findes? Kunne ikke umiddelbart finde den på YouTube.


Det må være DR2's "På trip i naturen".

http://www.youtube.com/watch?v=7PC3wobHnAo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2009 17:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 okt 2007 16:14
Indlæg: 206
Det var det nemlig. Tak fordi I fandt den, når jeg selv er for blind. :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009 06:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 okt 2007 16:14
Indlæg: 206
En anden ting er, at uden at opfordre til ulovligheder (and what not), så er det meget nemt at gro psykedeliske svampe i Danmark (jf. guides I selv må finde med det mindste snilde). Det kræver den mindste søgning herinde, og den der ikke gør dette eller søger dette, fortjener ikke den mindste mængde psilocybin i deres ganer!

Jer, IDIOTER, der ikke finder denne slags nemt¸ har nok vundet en Darwin Award og bør tage og gå i semg. Den savner jer!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2009 18:53 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 10 jul 2002 01:01
Indlæg: 1850
Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
dengaleremote skrev:
Det kræver den mindste søgning herinde, og den der ikke gør dette eller søger dette, fortjener ikke den mindste mængde psilocybin i deres ganer!

Jer, IDIOTER, der ikke finder denne slags nemt¸ har nok vundet en Darwin Award og bør tage og gå i seng. Den savner jer!


/me bøjer sig i støvet da der endelig har rejst sig en værdig arving til tronen.

Quote tilføjet signatur. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 dec 2009 00:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 sep 2007 15:10
Indlæg: 681
Geografisk sted: Meget langt væk
Slettet, da jeg er blevet for gammel til den slags idioti.
--------------------------------
Til trådstarter - god post!! :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2009 01:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 feb 2007 23:29
Indlæg: 94
Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Schhhvamp skrev:
Til trådstarter - god post!! :-)


Thanks dude!
Lad os endelig få noget god og positiv karma :peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2010 18:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 jan 2010 15:39
Indlæg: 5
Er det okay jeg smider den her guide in på Wiki? tror der vil være mange der vil syntes om den? ;) skal nok linke til siden her :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2010 23:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 11 feb 2007 23:29
Indlæg: 94
Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Quazaka skrev:
Er det okay jeg smider den her guide in på Wiki? tror der vil være mange der vil syntes om den? ;) skal nok linke til siden her :P


Jeg brokker mig ihvertfald ikke hvis du gør.. men jeg har heller ikke lavet guiden.. jeg har bare snuppet den fra archive.org.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2012 10:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 30 sep 2012 23:32
Indlæg: 10
har fundet nogle fine svampe igår, og ville gerne have jeres hjælp, men synes ikke helt kunne finde ud af at uploade et billede...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2012 10:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 nov 2005 19:15
Indlæg: 1331
Geografisk sted: Neogen
http://imgur.com/ > Computer > Billedet du vil uploade > Ok

Opret indlæg > [img­]http://billedeurl.com/billede.jpg[­/img] > Udfør
Alternativ:
Opret indlæg > link til imgur.com > Udfør


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2012 14:29 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2012 14:22
Indlæg: 1
Hej søde mennesker

Nogen, der ved, hvor man kan finde nogle smukke NS på fyn omkring odense? Jeg har været ude og plukke nogle i nyborg i dag, men jeg tvivler lidt på, at de rent faktisk er spiselige og psykedeliske. Jeg lægger et billede ind senere.

:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2012 21:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2011 13:04
Indlæg: 100
Siger Tak, sættede tingene meget bedre i perspektiv.. Så har jeg bare noob øjn. Må ud igen imorgen :rocking:

_________________
"I and the Father are one." - Jesus
"I am the Alpha and the Omega, the First and the Last, the Beginning and the End." - God


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2012 12:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 aug 2012 17:41
Indlæg: 68
bare lige et spørgsmål. har fundet mig et virkeligt godt spot hvor der er ret mange SN (spiser dem ikke selv). og her forleden da nogle af min kammerater var på besøg og ville prøve dem jeg havde fundet, brokkede de sig meget over at de knaste og der var jord på nogle af de tørrede svampe. mit spørgsmål er så om man godt ''må'' skylle dem godt af inden tørring. eller om det ødelægger effekten på nogen måde? selv tænker jeg at svampene godt kan tåle fugt og regn. men om man godt kan skylle dem godt af i et dørslag under vasken uden at de bliver skadede af det har jeg ikke rigtig selv et svar på :)

_________________
''Lot of Christians wear crosses around their necks. Do you think when Jesus comes back he's gonna wanna see a fucking cross, man?''

Bill Hicks


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 okt 2012 12:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 aug 2012 12:34
Indlæg: 124
Geografisk sted: pleadian´s and back
Isar. Du kan sagtens skylle dem, som du siger i et dørslag med helst en bruser blidt. De bliver lidt sarte og lidt klæbrige når de er våde så du ska være nænsom når du ligger dem op.
Bortset fra det smager SN altid af jord.. selv i en god chai, som jeg nu hælder mest til når vi snakker tørre svampe.
Og hey så ska de da overhovdet ikke brokke sig dem der... hehehehe.

_________________
Love, Light and Peace


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 121 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team