Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 11:50


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 121 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 sep 2015 15:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Hvis det er på en avis over radiatoren, kan de godt stå natten over og tørre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2015 15:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Jeg tørrer dem også bare på en avis. Glemmer dog som regel at skylle dem først. Har endnu ikke set insekter o.lign. som har kravlet ud og lagt sig til at dø.
Giver gerne mine 2 dage på en avis, så plejer de at være godt tørre. Har dog ofte bemærket at hatten, især på større svampe, har en tendens til at være lidt blød/gummi-agtig selv efter tørring.
Normalt har jeg lidt silica-gel, fra sko osv. som jeg pakker ind i køkkenrulle/kaffefilter og så ned i posen/glasset blandt de tørre svampe.

Mvh

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2015 12:15 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 okt 2015 18:19
Indlæg: 12
Ved ikke om det er den rette tråd at stille dette spørgsmål, så Undskyld hvis jeg kokser lidt i det :) Jeg tænker vejr, hvor mange dage efter regn kommer de frem, eller kommer de bare ligegyldigt hvad ? Har fundet en god mark hvor de står, men hvis man nu kunne gøre udbyttet lidt større ved at hente på de rigtige tidspunkter, ville det jo være optimalt :) God mandag til jer, og happy hunting ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2015 15:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 okt 2015 14:54
Indlæg: 3
Vi har en fortryllende p.s. /sn sæson i år!!!

Kæresten og jeg har primært været i den lokale dyrehave, hvor der næsten altid er gevinst. Sammenlagt har vi fået samlet ca. 100g tørret spids nøgenhat. :shock:
Kan slet ikke få armene ned endnu. :rocking:

Med det fantastiske vejr der "raser" for tiden, formoder jeg at der er nok skal komme flere i kagedåsen inden kong-vinter dukker op for alvor.

Jeg ønsker jer allesammen held og lykke :peace:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2016 09:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 feb 2016 15:03
Indlæg: 51
Geografisk sted: 5400
God post :)

_________________
Jeg tager ikke stoffer, stofferne tager mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016 17:55 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 nov 2013 22:39
Indlæg: 37
hey venner!

Ved det er tidligt, men vi har jo vejret med os!

har fundet nogle svampe jeg synes der ligner Sn utrolig meget, dog er hatten lidt mørk i det, ellers passer alle andre kriterier efter hvad jeg ved.. Er der nogle der lige vil bekræfte om det er SN eller EJ :)


Billede

Billede

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016 18:12 
Det er desværre ikke Spids Nøgenhat. Ved ikke hvad den art hedder på dansk, men det er måske en glanshat? Det må andre mere svampe kyndige svare på.


Top
  
 
Indlæg: 03 jul 2016 18:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Ja, synes også det ligner glanshat. Det er en af de svampe, folk ofte misidentificerer som SN.

Tjek evt. denne visuelle guide på SN og 'narrehattene':
https://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=46178


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2016 22:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 nov 2013 22:39
Indlæg: 37
Helt sikkert.

Tusind tak for de hurtige svar.

Vil lede videre ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 aug 2016 12:57 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2016 03:06
Indlæg: 10
Hvornår er peak i svampeperioden i Danmark?
Er det september?
Hvis jeg husker rigtigt, så er det tit ude på nogenlunde uberørte marker og steder med mange ekskrementer.
Hvor finder man ellers SN
Tak på forhånd


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 aug 2016 20:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 mar 2010 09:54
Indlæg: 998
Geografisk sted: Gartneriet
Cerebrum skrev:
Hvornår er peak i svampeperioden i Danmark?
Er det september?
Hvis jeg husker rigtigt, så er det tit ude på nogenlunde uberørte marker og steder med mange ekskrementer.
Hvor finder man ellers SN
Tak på forhånd


Der er sindsygt mange svar på de spørgsmål overalt på forumet, men nu tilføjer jeg endnu et :)

Du har mere eller mindre ret. September/oktober er nok gennemsnitligt der hvor sæsonen er på toppen, men det varierer fra år til år.
Gamle komarker der ikke har været pløjet længe, men hvor der stadig går får, køer eller heste. Drop at kig i skoven, som mange ellers tror er godt.
Golfbaner, dyrehaven, fodboldbaner og den slags. Græsområder der bliver gødet, enten naturligt eller kunstigt.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
It ain't real, it ain't a dream... Then what is it? - Psychedelic Reality!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2016 15:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 okt 2016 15:16
Indlæg: 1
Hey gutter!

Jeg har fundet disse ude i skoven i dag
- Har jeg haft heldet med mig?

https://billedeupload.dk/images/vNesw.jpg


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2016 15:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Det er blækhatte og 2 udefinerbare.
Du skal ikke kigge i skoven- det er kun for spisesvampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2016 12:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 03 nov 2016 12:26
Indlæg: 1
har fundet dem her i dag :) er der nogen der kan svare mig på hvad det er :) ??? er rimlig ny inden for dette stof :D :D

Billede
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 nov 2016 13:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Det er hjelmhatte eller huesvampe- ikke SN.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2016 20:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 nov 2016 20:27
Indlæg: 4
Hej gutter.
Vi er to piger, som lige har været ude på svampejagt.
Vi er sikre på det er de rigtige svampe vi har fundet eftersom at vi har læst og set en masse billeder.
MEN vi har ikke lyst til at vente på de tørre, vi har nemmerlig fri imorgen :)
ville det være klamt at indtage dem våde? kan vi vaske dem? og skal man også spise stilken?
OG hvor mange gr skal vi tage pr pers.??
KH Pigerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 nov 2016 14:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
pigerne skrev:
Hej gutter.
Vi er to piger, som lige har været ude på svampejagt.
Vi er sikre på det er de rigtige svampe vi har fundet eftersom at vi har læst og set en masse billeder.
MEN vi har ikke lyst til at vente på de tørre, vi har nemmerlig fri imorgen :)
ville det være klamt at indtage dem våde? kan vi vaske dem? og skal man også spise stilken?
OG hvor mange gr skal vi tage pr pers.??
KH Pigerne.

Jeg er ikke ekspert, på nogen måde, men jeg ville personligt IKKE tage chancen med våde svampe. Tør dem i ovnen på 50-60 grader. Det tager kun et par timer, og lad dem derefter ligge et par timer ved almindelig stuetemperatur, så fugtigheden kan stabilisere sig.

Hvis I ikke har prøvet SN eller svampe før, skal I nok ikke tage mere end 1 gram hver. Har I en ordentlig vægt?

Hellere vente, end rode sig ud i en dum situation. Det er netop lemfeldig omgang med svampe, der giver dem et dårligt ry.
I skal have styr på jeres lort, og passe på jer selv!

God tur :)


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 aug 2017 11:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 04 nov 2012 06:42
Indlæg: 25
Hej psykedelia..
Nu er det snart ved at være svampetid og jeg syntes lige jeg vil bidrage lidt til forummet med mine egne erfaringer... Nu da det var psykedelia der hjalp mig , da jeg for snart 3 år siden pludselig stod midt i 600 små spise svampe som jeg bestemt mente jeg hade set før :shock: :D ..... men det er en lang historie som satte mig i gang med at samle SN

Jeg vil her beskrive hvordan jeg finder en ny Mark med SN .

Jeg har hele året øjne med mig når jeg køre rundt i landet så jeg har masser af steder i år. Det jeg kigger efter er fugtige enge.. som i det er en mose, en bæk, en sø eller et vandhul i nærheden..
En sådan eng vil ikke kunne pløjes, da der er for blødt og det er derfor en "gammel eng" med et uforstyrret muld lag .
( Det er helt klart en fordel at tjekke engen på Google Maps satellitkort... hvis du på kortet kan se "striber" i engen. Er det fordi engen har været dyrket/ pløjet en gang og sandsynligheden for SN er ikke god)
Sådan en eng har landmanden brugt til at dyr kan græsse på i mange år.
Hen i september når svampene skyder op ses de tydeligt på enge hvor der stadig går dyr og græsser. Til den tid er græsset nemlig helt bidt ned og vokser næsten ikke mere.

Bare ved at gå langs vejen eller i kanten af engen kan man hurtig af gøre om det overhovedet vokser svampe på engen. Og det skal der gøre.
SN vokser ikke som den eneste svamp på en mark


Så har du fugtig eng, dyr der græsser og du kan se andre svampe end SN.. Så vil jeg også næsten garanter, der også SN ..En ting jeg vil garantere, er at hvis der er en SN så er der også flere og der er også "Mother spot" hvor koncentrationen er størst.

Jeg leder hovedsageligt efter Mother spot's

Hvor på engen skal man så lede?
Du skal følge dyrene og terrænget .
Kig langs med alle nedtråde dyrestier, der står der tit SN, da der tit er dyrene der spreder svampesporene. I sær stier ned til hvor de drikker er det ofte SN. Lige som der også ofte er SN hvor stier mødes eller hvor terrænget leder dyrene gennem en smal pasage.
SN står også tit på nord vende skråninger og generelt på nordsiden af alting (hvor der er mindst direkte sol)
De står ofte ved foden af skråninger, træer og andet der rager op i terrænget.
Det kan lige såvel være ved foden af bakken på et rapo mit på en bakken, som det kan være helt ned i dalen for foden af bakken.
De står også ofte i kanten af hvor engen bliver rigtig våd og græstuer ses. Nogen gange inde i græstuer, også græstuer helt omgivet af vand.

Når det nu alt sammen er sagt, så vil jeg også godt sige at SN kan vokse hvor som helst på eng.. Ikke kun de steder jeg har nævnt.

Finder du langt om længe en SN, så stå stille!... sæt dig ned på hug og se dig rigtig godt for, inden du gør mere. Der er som regl flere...
Tit står de 2-10 stk næsten oven i hinanden i en lille klynge og der står også næsten altid flere inden for en 2 m radius.
Man ender nemt med at finde en lille klynge. Kigger rundt og ser en mere. Kigge rundt og se en mere osv.. pludselig har man lang og kravlet på langs af en hel mark.

SN kan godt stå enkelt vis men jeg vil gætte på at det kun er ca 10% der gør det.

Tag gummistøvler på... Du skal ud og lede hvor engen er vådeste.
Tag regnbukser på... er du heldig at finde et godt spot.. kommer du nemt til at ligge på knæ en halv time...


D.H.


Senest rettet af Disponible Hund 24 sep 2017 10:14, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2017 03:05 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2017 23:14
Indlæg: 2
Tak! Har været ude og kigge forskellige steder, men har ikke været heldig endnu. Men det var godt at få en beskrivelse så man måske kan øge sit held!

Namaste!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2017 18:12 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 sep 2017 17:33
Indlæg: 2
Hej svampekendere

Hvad har jeg fundet ?


https://imageshack.us/user/Lazeronen

Mvh Lazeronen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 121 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team