Bæst skrev:
Syntes det lød som en nåååået nemmere metode end min trykkoger med plads til 3 glas, så har forsøgt ovenstående teknik, og i min ovn var der plads til ikke mindre end 16 kopper

Det må jo utvivlsomt siges at være en kraftig reduktion af arbejdstid, hvis steriliseringen lykkedes.
Blev dog en smule betænkelig efter at ha læst Statens serum instituts anvisninger til tørsterilisation, hvori de anbefaler 160 grader i 2 timer.
http://www.ssi.dk/sw855.aspEr i tvivl om hvor høje temperaturer mine plastic kopper kan klare, det er den slags med filter i toppen, så krydser fingre for at de 100 grader er rigeligt.
Jeg kommer med et temmelig sent svar, men tørsteriliseringsprocessen kommer jo ikke i betragtning, i det her tilfælde med kager.
Når det foregår ved atmosfæretryk, så er der ikke engang en sterilisering/autoklavering, men jo blot en kogning, da der er vand tilstede, som gør, at temp. ikke overstiger 100 °C.
En tørsterilisering anvendes, som linket beskriver, til f.eks. glasudstyr - især stangpipetter, som i dag er afløst af disposables, blev i ældre dage tørsteriliseret.

Hvadenten der anvendes mikrobølgeovn eller alm. gryde, så kommer temperaturen ikke over 100 grader celcius, når/hvis der er vand tilstede i kagen. Det er kun når trykket overstiger 1 atm. i en. autoklave/trykkoger, at temperaturen også kan overstige 100 grader.
Såfremt eksponeringen af kagen foregår i enten alm. gryde eller mikrobølgeovn, så bør resultatet være det samme, såfremt tidsbelastningen er den samme ved de 100 grader.