Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 20:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Kunne godt tænke mig at vide om det kan lade sig gøre og sterilliserer substraten til at gro svampe i, i en mikrobølgeovnen? Spørgsmålet er sikkert blevet besvaret før men syntes ikke at kunne finde det nogen steder :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Dårlig ide. Kogning i en almindelig gryde er mindst 10x bedre.

Pf-tek Kager i mikro

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5000
Har netop forsøgt mig med casing-substrat i mikroen.
Lavet efter denne tek: http://www.fungifun.org/English/Casing
Men med 50% muldjord & 50% vermaculit, blandet i en frysepose der kan klare mikroovn op til 100 grader, så ind og roterer i 5 min. Har læst at det egentligt skulle ha op til 200 grader, men her efter 4 dage ser myceliet ud til sprede sig fint.
Kagerne er lavet i trykkogeren.
Updater processen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Køge, og øst for Jylland
Bæst skrev:
Men med 50% muldjord & 50% vermaculit, blandet i en frysepose der kan klare mikroovn op til 100 grader, så ind og roterer i 5 min. Har læst at det egentligt skulle ha op til 200 grader, men her efter 4 dage ser myceliet ud til sprede sig fint.
Updater processen.

Med casing kan det godt lade sig gøre, men når det er PF-Tek så kan man bare ikk, tror det er for lidt varme i alt for lidt tid.. har prøvet og det er spild af gode spore..

Junior medlem

Schhhvamp skrev:
Dårlig ide. Kogning i en almindelig gryde er mindst 10x bedre.

Pf-tek Kager i mikro

Ok tak for svaret :D

Junior medlem

Mightyper skrev:
Bæst skrev:
Updater processen.

Med casing kan det godt lade sig gøre, men når det er PF-Tek så kan man bare ikk, tror det er for lidt varme i alt for lidt tid.. har prøvet og det er spild af gode spore..

Tak for svaret :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
de sidste to gange jeg har stereliceret PF-tek kager, var det i en almindelig ovn ved 100 grader og i 1,5 time. og der har slet ikke været nogle problemmer med mug.
tænkte nemlig at jeg måtte prøve det, fordi det er meget nemmere end at gøre det i en gryde, og der er også den fordel at man kan sterelicere rigtig mange glas på en gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Interessant, Rasmus! Den anke man plejer at høre om sterilisering i ovn er at der sker en hel del fordampning, og det er det der har afholdt mig fra at forsøge. Men det var der ikke nogen problemer med, eller hvad? Puttede du lidt ekstra vand i kagemixet, eller satte nogle skåle vand ind i ovnen samtidig, eller ingenting?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
jeg bruge bare det samme blandings forhold som jeg normalt bruger. og nej jeg satte ikke skåle med vand ind i ovnen. jeg havde også regnet med, at der ville fordampe noget vand fra kagerne, men det gjorde der slet ikke.

Junior medlem

rasmus spandmand skrev:
de sidste to gange jeg har stereliceret PF-tek kager, var det i en almindelig ovn ved 100 grader og i 1,5 time. og der har slet ikke været nogle problemmer med mug.
tænkte nemlig at jeg måtte prøve det, fordi det er meget nemmere end at gøre det i en gryde, og der er også den fordel at man kan sterelicere rigtig mange glas på en gang.

Det skal prøves :rocking:

Medlem
Brugeravatar

Syntes det lød som en nåååået nemmere metode end min trykkoger med plads til 3 glas, så har forsøgt ovenstående teknik, og i min ovn var der plads til ikke mindre end 16 kopper :D Det må jo utvivlsomt siges at være en kraftig reduktion af arbejdstid, hvis steriliseringen lykkedes.

Blev dog en smule betænkelig efter at ha læst Statens serum instituts anvisninger til tørsterilisation, hvori de anbefaler 160 grader i 2 timer. http://www.ssi.dk/sw855.asp

Er i tvivl om hvor høje temperaturer mine plastic kopper kan klare, det er den slags med filter i toppen, så krydser fingre for at de 100 grader er rigeligt.

Medlem
Brugeravatar

Bliver nød til at hører om der er andre herinde der har forsøgt sig med ovenstående ovn-sterilisering... :?:
Ud af de omtalte 16 kager jeg forsøgte mig med har 3 af dem koloniseret halvt. Resten er gået sort. :cry:
Tilbage til trykkogeren, blir NØD til at få fat i en større model.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Åbner lige den her tråd igen..
Er der nogle der har forsøgt sig med at lave LC i mikrobølgeovnen?

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem

Jeg har kun prøvet at sterilisere i trykkoger, men denne guide siger at det kan lade sig gøre. (ca. halvvejs nede af siden)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
weeerneeer skrev:
Åbner lige den her tråd igen..
Er der nogle der har forsøgt sig med at lave LC i mikrobølgeovnen?

Mvh.

Brug bare en alm. gryde. Som tidligere nævnt, så er det en sikker metode, og det er næsten så simpelt som det kan blive.

Guide:
http://www.shroomery.org/forums/showfla ... 137&page=0

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Behindmind: Den metode bruger jeg ellers også normalt, men er altid villig til at eksperimentere lidt :D

Har nu afprøvet mikrobølgeovn teknikken, så må vi se hvordan det går :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Bæst skrev:
Syntes det lød som en nåååået nemmere metode end min trykkoger med plads til 3 glas, så har forsøgt ovenstående teknik, og i min ovn var der plads til ikke mindre end 16 kopper :D Det må jo utvivlsomt siges at være en kraftig reduktion af arbejdstid, hvis steriliseringen lykkedes.

Blev dog en smule betænkelig efter at ha læst Statens serum instituts anvisninger til tørsterilisation, hvori de anbefaler 160 grader i 2 timer. http://www.ssi.dk/sw855.asp

Er i tvivl om hvor høje temperaturer mine plastic kopper kan klare, det er den slags med filter i toppen, så krydser fingre for at de 100 grader er rigeligt.

Jeg kommer med et temmelig sent svar, men tørsteriliseringsprocessen kommer jo ikke i betragtning, i det her tilfælde med kager.
Når det foregår ved atmosfæretryk, så er der ikke engang en sterilisering/autoklavering, men jo blot en kogning, da der er vand tilstede, som gør, at temp. ikke overstiger 100 °C.
En tørsterilisering anvendes, som linket beskriver, til f.eks. glasudstyr - især stangpipetter, som i dag er afløst af disposables, blev i ældre dage tørsteriliseret. :)

Hvadenten der anvendes mikrobølgeovn eller alm. gryde, så kommer temperaturen ikke over 100 grader celcius, når/hvis der er vand tilstede i kagen. Det er kun når trykket overstiger 1 atm. i en. autoklave/trykkoger, at temperaturen også kan overstige 100 grader.
Såfremt eksponeringen af kagen foregår i enten alm. gryde eller mikrobølgeovn, så bør resultatet være det samme, såfremt tidsbelastningen er den samme ved de 100 grader.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]