Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 18:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Det skal lige siges det første gang jeg har med svampe at gøre hehe.

Dunkning gik fint, de lå på køl i ca 18-19 timer.

Jeg har 2 kits igang pt, de startede med at vokse allerede på 7. dagen hvilket jeg finder lidt mærkeligt efter min kammerats først kunne ses efter 12-14 dage. Men mit problem ligger i at jeg har håndteret dem begge 2 på præcis samme måde, men det er kun den ene kit som giver en rimelig stor håndfuld svampe har en 30-40 stykker på ca. 5cm, nr 2 er gået helt i stå og der er kun 3 svampe på en 4-5 cm. Og så er der nok 50 små svampe mellem plastikkassen og substratet, så skal jeg tape siderne på mine kits efter første flush? Fordi der vokser absolut INGEN svampe i midten af substratet på min mindre succesrige kit, måske 3-4 meget meget små på under 1cm.

Jeg ka ikke rigtig forstå det eftersom de er håndteret på samme måde, og i min "gode" kit vokser de overalt især midt i substratet.

Har i nogle råd til hvad jeg skal gøre efter første flush, så de ikke vokser på fuld knald i siderne? Og skal jeg fjerne de helt små i siderne inden jeg dunker igen? (Det vil så sige jeg skal grave lidt mellem substrat og plastikboksen for at få dem væk.)

På forhånd tak.

Dedikeret medlem

Jeg ved ikke hvordan dine kits er produceret, men det er ikke nødvendigvis helt samme kultur/sporer, som er brugt til hvert kit. En vis variation må forventes, så jeg ville ikke blive bekymret over det. Derudover er første flush ofte lidt tyndt; svampene skal lige igang. Andet flush bliver sandsynligvis bedre.

Mht. til hvor svampene dukker op, er der ikke så meget man kan gøre for at kontrollere det, borset fra, som du er in de på, hvor og hvor meget lys de får. Det er helt sikkert en god ide at blokere for lys i siderne af kittet, for at minimere antallet af svampe i besværlige positioner. Det er nok også en god ide at fjerne de svampe, der sidder i siderne, specielt hvis du har tænkt dig at dunke kittet senere. Hvis først de bliver gamle og våde, kan der let gå mug i dem. Det kunne ødelægge hele kittet.
Tag en skarp kniv (skalpel hvis du har det), sprit den og dine hænder af (husholdningssprit kan fås i supermarkedet), og tag forsigtigt kittet op og skær svampene af.

Når du har nogle store, flotte svampe, så husk at tage et sporeprint. Så kan du altid gro flere selv, når du får lyst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]