Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 18:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej Psychedelia! :D

Jeg har i det sidste års tid gået rundt og puslet med tanken om at dyrke cubensis, og har nu langt om længe fået taget mig sammen :)

Planen er at jeg vil starte en flydende kultur fra et spore print, og så bruge det til mine kager.
Kagerne kommer til at bestå af økologiske brune ris og vermiculite.

Jeg skulle mene at jeg efterhånden har fået købt alt hvad der skal bruges af udstyr, indtil videre er følgende blevet købt hjem:
Plastkasse/bedroller
Sutteflaske til den flydende kultur
Honning
Glas
Sprøjte og kanyle
handsker
maske
Vermiculite
Økologiske brune ris
10w sparepærer
Rodalon
Spore Print

Før jeg springer ud i det har jeg dog lige et par spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med :)

1. Kan husholdningssprit evt. blandet op med vand bruges til at desinficere gummihandsker før brug? Hvis ikke hvad skal jeg så helt præcist have fat i?
2. Jeg har kigget i guiden til at starte et flydende medie og undrer mig lidt over at vedkommende putter en glaskugle i flasken med sit medie. Hvad gør den kugle godt for?
3. Jeg har desværre ikke en trykkoger og budgettet er ikke lige til at gå ud og købe en så jeg holder mig til en gryde. Hvor lang tid vil i koge blandingen til det flydende medie? Kan det koges for lang tid?

Jeg er vidst rimelig sikker på det lige var det, men ellers vender jeg jo nok tilbage :)

På forhånd tak
HabserHabser :joint:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hej, og velkommen til.

1. Du kan købe desinficerende gele billigt i diverse butikker.

2.Myceliet i den flydende kultur er tit en stor sammenhængende masse, og kuglen gør at man kan splitte den ad, og nemmere fordele den i glasset. Du ryster blot flasken inden du skal suge noget af det.

3. Der er en fremragende billede guide på Shroomery. Den selvsamme guide fungere også perfekt, når du skal sterilisere dine glas. http://www.shroomery.org/forums/showfla ... 137&page=0

Held og lykke med projektet, og hold os endelig opdateret med hvordan det går.

Har du løbende spørgsmål, så kan du poste dem i nogle af de "sticky threads" i toppen af psilocybin svampe forummet.

Senest rettet af BehindMind 09 mar 2010 15:02, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

habserhabser skrev:
1. Kan husholdningssprit evt. blandet op med vand bruges til at desinficere gummihandsker før brug? Hvis ikke hvad skal jeg så helt præcist have fat i?

Ja, husholdningssprit eller rodalon (opblandet) til at sanitere med.

habserhabser skrev:
2. Jeg har kigget i guiden til at starte et flydende medie og undrer mig lidt over at vedkommende putter en glaskugle i flasken med sit medie. Hvad gør den kugle godt for?
Til at bryde myceliet op med, så det er til at suge op igennem en kanyle. Personligt bruger jeg et par glasskår til samme formål.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for de hurtige svar!! :D

Har vidst et par flasker til at stå med sådan noget gel et eller andet sted, må jeg lige have fundet.
Og glasskår til flasken burde da vidst heller ikke være det store problem.

Får forhåbentlig tid til at starte den flydende kultur imorgen, hvilket gerne skulle blive efterfulgt at en røvfuld billeder :)
Har dog lige fundet ud af at min gryde ikke er høj nok :s Må lige have ringet rundt til venner og bekendte og se om jeg kan finde en der :)

Mvh
HabserHabser

Junior medlem
Brugeravatar

Fik kogt sutteflasken til det flydende medie igår og har lige fået smidt mit spore print i.
Flasken er derefter blevet smidt ovenpå vores vandvarmer (tror jeg?) i en papkasse, temperaturen i kassen ligger i øjeblikket på 28,5.
Billeder kommer løbende som flasken forandrer sig :)

Junior medlem
Brugeravatar

Så sker der sgu ting og sager i flasken! :D
Er dog blevet rimelig nervøs, burde det mycelium jeg kan se i flasken ikke være hvidt?
Lidt nu ligner det mest af alt mørk nullermand.

Billede taget den 13/03 (Dag 2)

Flasken har fået en kort omrystning før billedet blev taget.
Det kan måske være lidt svært at se hvad der sker i flasken først og fremmest grundet den blå farve og dernæst takket være mine rystende hænder :?

Billede

Billeder taget den 15/03 (Dag 4)

Før omrystning.

Billede

Efter kort omrystning

Billede

HabserHabser :joint:

Junior medlem
Brugeravatar

Bump!

Er der ingen der lige kan hjælpe mig lidt på vej så jeg kan få afklaret om der er gået ged i den? :)

Dedikeret medlem

Altså, det ser umiddelbart fint ud, men det er jo meget svært at se hvad der foregår inde i flasken på de billeder der.

Junior medlem
Brugeravatar

Nu er det da vidst også på tide at jeg får smidt en update ;)
Har fået cirka 2 måneder siden fået klargjort mine kager.
Efter de havde stået cirka halvanden måned var det eneste tegn på mycelie dannelse et lille område på størrelse med en 1 krone i 1 ud af 4 glas. :(
Det gik op for mig for cirka 14 dage siden at jeg nok havde dummet mig lidt da jeg havde brugt helt normal tape til at dække hullerne i mine glas.
Har efterfølgende pillet tape'n af og erstattet med noget fibertape ( tror jeg det hedder?), og nu er der langt om længe begyndt ske ting og sager!! :D

Der er tegn på mycelie i 3 ud af 4 glas nu :D

Glas 1: Billede Billede Billede Billede
Glas 2: Billede Billede Billede Billede
Glas 3: Billede Billede Billede

Hvad siger i til det? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tillykke

Så var det bare ilt, den manglede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Det øverste lag vermaculite under låget, er et filter i sig selv. Så kun hvis du dyrker under meget beskidte forhold, er ekstra filter nødvendigt. (Det skader self ikke at bruge det) :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Flimmer skrev:
Det øverste lag vermaculite under låget, er et filter i sig selv. Så kun hvis du dyrker under meget beskidte forhold, er ekstra filter nødvendigt. (Det skader self ikke at bruge det) :wink:

Jeg går ud fra du hentyder til det tape'n ovenpå hullerne? :)

Junior medlem
Brugeravatar

Så er det vidst tid til endnu en update :)

Det ser ud til at myceliet er mere eller mindre stoppet med at vokse i glassene.
Derudover er der i løbet af de idste 7-14 dage kommet lidt misfarvninger i to af glassene (billede 1 og 3).

Glas 1: Billede Billede
Glas 2: Billede Billede
Glas 1-3 Samlet: Billede Billede

Dedikeret medlem

Substratet ser umiddelbart meget vådt ud, selvom det selvfølgelig er lidt svært at bedømme ud fra billeder. For meget vand forøger risikoen for kontamination (ikke dermed sagt at de grålige plamager nødvendigvis er kontamination, men det ser lidt mistænkeligt ud).

Junior medlem
Brugeravatar

Ville jeg eventuelt kunne sætte dem ud nu og formindske chancen for at hvad det nu end er spreder sig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]