Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 22:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hvorfor?
Da jeg selv stod for at skulle prøve trøfler første gang synes jeg der var en egentlig mangel på information på dansk. Man kan finde meget på engelsk, men når man står overfor at skulle prøve en substans som trøfler første gang, så er det nu en gang rart at få ordentlig information på dansk – derfor mine betragtninger om brug af trøfler set fra en begynders synsvinkel.

Min baggrund
Jeg har ingen ekstensiv erfaring ud i stoffer på sin vis. Har siden mine teenage år lejlighedsvist røget skunk, og gør det den dag i dag stadig maksimalt en gang om måneden lige for at lande på jorden og køle ned ovenpå den stress jeg oplever i hverdagen – evt. sammen med gode venner. Til det formål har skunk været fortrinligt, og jeg har som udgangspunkt ikke haft lyst til at prøve andet – bortset fra svampe i en fjern fremtid. Til hverdag er jeg en fuldt fungerende ung mand, der er i gang med en længere videregående uddannelse.

Formål
Mit formål med dette post er at give begynderen en indsigt i hvad han begiver sig ud i første gang han overvejer at prøve trøfler, samt evt. at afværge eventuelt dårlige oplevelser som andre brugere kunne tænkes at have, grundet dårlig information. Det gør jeg dels ved generel information om trøfler, og dels med en tripreport fra mit første trip.

Trøfler
Siden svampe blev bannet i Amsterdam for et par år siden er trøfler vokset frem som et alternativ. Trøfler er som udgangspunkt ikke svampe, og falder derfor igennem lovgivningen og er dermed semi-lovlige i Amsterdam. Det betyder, at man eksempelvis kan købe trøfler over nettet og have dem med posten et par hverdage senere. Hvor og hvordan må brugere evt. selv finde ud af – det skorter ikke på mulighederne. Hvordan trøfler kan sammenlignes med svampe er ikke mit speciale. Min generelle fornemmelse er at potensen er noget lavere, samt at den visuelle del af trippet er mindre intenst.

Der findes flere forskellige former for trøfler, dem jeg har beskæftiget mig med er Mexicana-arten. Det er ”begynder”-trøfler, som skulle være forholdsvist milde. Der er andre varianter med andre egenskaber, eksempelvis med stærkere visuals eller stærkere tanke-påvirkning, men igen er dette ikke noget jeg endnu har givet mig ud i.

Dosis er altid noget som kommer op i forum-tråde og diskussioner. Hvis du tripper første gang er det altid en god ide at starte med det halve af den påtænkte dosis, og derefter tage resten efter ca. 1 time hvis du føler for det.
Mit eget første trip var på 5g tørrede, og det var for mig en meget kraftig dosis. Ikke så kraftig at jeg ikke kunne håndtere det, men det er meget at kapere for en førstegangs-bruger uden den helt store erfaring. Mere havde i hvert fald fået bægeret til at flyde over. Senere har jeg oplevet den samme dosis som for lidt.

Effekten af trøfler
Der er en grund til at tilnavnet Philosophers stones er blevet brugt. Trøflerne giver et intenst tanketrip med dybe tanker og en følelse af indre ro og hvad jeg bedst kan beskrive som zen'ness. Dette kombineret med en intens følelse af glæde. Oven i hatten kan der forekomme stærke visuals. Som udgangspunkt ingen hallucinationer, men i stedet ganske stærke illusioner. Med andre ord: Du vil som udgangspunkt ikke se små grønne smølfer, i stedet vil du se ting som eksisterer opføre sig mærkeligt.

Gode råd til begynderen:

Planlægning er alfa & omega. Skal du have et godt trip, og selvfølgelig skal du da det, så skal du planlægge dit trip. Her er mine anbefalinger:

Indtag ikke trøfler når du er træt, deprimeret, vred eller lignende. Indtag kun trøfler når du er veludhvilet og frisk, og sammen med personer du stoler på og kender.
Nogle anbefaler at have en upåvirket ven med første gang, men personligt føler jeg at det at skulle forholde sig til en ”normal” imens man tripper er for meget at håndtere. Det må være op til din egen mavefornemmelse.
Trip ikke alene første gang – sørg for at have en god ven med på trippet. Det kan vise sig at være en helt fantastisk bonding-oplevelse, og i vil sandsynligvis opleve at være tættere på hinanden efter trippet.
Planlæg dit trip: Gør det på en dag du har fri, og en dag hvor du har fri (eller meget få forpligtigelser) dagen efter. Trøfler giver dig på ingen måde en hangover, men du får brug for tid til at tygge de ting du oplevede dagen før igennem dagen efter du har trippet første gang.
Hvor skal man trippe? Jeg vil anbefale ude i naturen. Når du tripper er alt fedt, og som udgangspunkt vil det også være fedt eksempelvis at være i en lejlighed under trippet, men du snyder ærligt talt dig selv for en KÆMPE oplevelse, hvis du ikke oplever noget natur under dit trip. Mødet med planter/træer og naturens farver vil få dig til at måbe – og der blegner oplevelsen altså lidt, hvis du kun opholder dig indenfor. Vælg en dag med godt vejr. Vælg et sted hvor du ikke skal forholde dig til upåvirkede mennesker, og et sted der er forholdsvist tæt på dit hjem. Trip om dagen første gang – af to grunde: 1) At opleve alle farverne i naturen, og hvor smuk verden ser ud på trøfler er en oplevelse du aldrig glemmer. 2) Et trøffel-trip varer ca. 6-8 timer før du er helt og aldeles landet på jorden igen. Tænk på, at der er noget der hedder sengetid, og at det ikke altid er helt nemt at lægge sig til at sove med en bunke trøfler i kroppen. Jeg plejer at starte mit trip ca. ved 13-14 tiden om eftermiddagen, således at jeg er landet helt, når vi når aftentid. Allerede ved 18-tiden vil du være næsten landet, men der går stadigvæk et par timer endnu før de helt har sluppet taget i dig.
Planlæg alt ned til mindste detalje, således at du slipper for at skulle forholde dig til meget andet end dit trip på selve dagen. Det gør, at du kan nyde oplevelsen mere, men sker det at du skal interagere med ”normale” personer, så ødelægger det ikke nødvendigvis dit trip.
Med detaljer mener jeg eks: Medbring masser at drikke. Jeg foretrækker eksempelvis Capri-Sonne (eller hvordan de nu staves) juice-briketter. Du vil sandsynligvis have meget svært ved at spise under trippet (en mærkelig bivirkning, men tyggebevægelserne fungerer ikke helt), så sørg i det mindste for at du får væske indenbords. Juice giver dig også lidt energi til den lange dag. Nogle har glæde af at spise frugt, som glider lidt nemmere ned end alm. mad. Nogle siger, at C-vitaminet i juicen inaktiverer trippet, men det er løgn og latin. Det samme med sukker.
Bad trips: Det hænder. Jeg har ikke selv oplevet det endnu, men jeg har naturligvis (ligesom alle andre) hørt historierne. Husk når du tripper at: ALT hvad der sker, sker inde i dit hoved, og derfor kan du kontrollere det. Du kan ikke overdosere og dø. Worst case, så får du et monster-trip og ryger ud i galaksen, og vil senere hen ikke røre stadset igen. Men du dør altså ikke. Husk det, husk det, husk det. Dernæst: Kæmp ikke imod trøflerne. Lad dig flyde med strømmen og vent i spænding på hvor dit trip fører dig hen. Føler du at et bad trip er på vej hjælper det ofte at gå en lille tur, eller evt. snakke lidt med din trip-partner.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her kommer så beretningen om mit første trip:

Jeg havde været i byen dagen forinden, og havde således milde tømmermænd (det man helst ikke skal have!). På en forårsdag tog jeg hjem til min bror, og indtog sammen med ham 5g tørrede svampe. De smagte dårligt, men ikke værre end at det kunne tolereres. Vi tyggede dem grundigt, og skyllede ned med vand, og satte os til at vente. Om morgenen havde jeg spist brunch med venner, og havde fået godt med bacon, æg og pølser, kort sagt meget fed mad. Det kunne min mave ikke lide, skal det vise sig. Efter ca. 30 minutter følte jeg mig kun en smule skæv, og havde lidt kvalme. Var ærligt talt meget skuffet, og tænkte: nåh, var det bare det? Jeg satte mig i sofaen og kiggede lidt ud i luften imens jeg havde det skidt. Begyndte så småt at fortryde, at jeg havde taget svamepene. Så småt begynde peaket at indtræde, og jeg begyndte at føle mig ret skæv, samtidig med at jeg begyndte at se mærkelige ting. Jeg kunne ikke nyde det, fordi jeg havde det ret dårligt pga. morgenmaden. Mine tanker om at fortryde trippet allerede der gjorde mig negativ, og jeg gjorde mig klar til at opleve et trip som jeg slet ikke syntes var sjovt: kvalme og dårlige tanker, hvorfor gør folk sådan noget? Pludselig med et skulle jeg bare på toilettet, og det i en fart! Lige præcis der indtrådte peaket for fuld blæs, og der sad jeg på toilettet med diare for fuld smadder.
Det skal her siges, at det er meget at bede en førstegangs-tripper på 5g tørrede svampe om at håndtere den situation! På en eller anden måde klarede jeg det, og jeg kom ud igen og havde det bedre i kroppen. Min bror spurgte om vi ikke skulle gå ud i haven, og det gjorde vi. Det fjernede alle mine dårlige tanker, for jeg så alle mulige vilde ting. Græsplænen pulserede og træk vejret som var det jordens maveskind jeg så. Blomsternes farver var ekstremt flotte og klare, og jeg blev overvældet af en følelse af at se verden ”rigtigt” for første gang. Som om jeg var vågen for første gang. Træernes grene bevægede sig langsomt, og en tanke om at det var naturen der vinkede til mig for at byde mig velkommen gjorde mig helt glad – selvom jeg jo rationelt godt vidste at det ikke forholdte sig sådan. Fliserne bevægede sig, og træk vejret ligesom græsplanen, verden var helt vildt levende, og der var jeg der til at opleve det. Mine visuals blev en del kraftigere efter det, så jeg må endnu ikke have nået toppen der. Jeg så vilde, ekstreme klare farver, og træer hvis træstammer bevægede sig ret voldsomt. Når jeg fokuserede på en særlig klar blomst blev alt andet sort-hvidt, og blomstens farver fremstod vildt flotte. Jeg måbede over hvordan verden kunne være så smuk. Jeg gik ud på græsplænen, og mærkede til min overraskelse hvordan det føltes som om jeg sank i til anklerne – jeg vidste jo godt det ikke forholdt sig sådan, så jeg stod bare og grinte og nød oplevelsen.
De næste par timer fik vi til at gå i haven, hvor vi vandrede rundt og snakkede og iagttog naturen. Efter mine visuals så småt aftog kom jeg ind i en lang periode hvor jeg følte en intens indre glæde. En følelse af at opleve verden som den oprindeligt skulle opleves. De dybe tanker bankede på, og resten af dagen brugte vi på at sidde og snakke om alt muligt.

Held og lykke med dit første trip .

*edit: Har fjerne de meget positive beskrivelser af trøflerne i et forsøg på at gøre postet mere objektivt.

- Århusianeren.

Senest rettet af Århusianeren 28 maj 2012 00:44, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Jeg synes helt klart det er en god idé, det er noget der ville have gjort det en del nemmere for mig, inden mit første trip, med en tråd dedikeret direkte til førstegangstrippere. Jeg synes også du lægger fornuftigt nok ud, men det bliver alligevel for subjektivt. Du kommer til, i alt for stor grad, at generaliserer alle svampetrip, som du har oplevet dine trip, so far.
Det giver ikke et helt fyldestgørende billede af hvordan et svampetrip er (det ville også være umuligt, da det er noget der ikke rigtig kan beskrives), men alligevel bliver det du skriver MEGET positivt. Der er ifølge dig INGEN fare ved at tage svampe (jo, du nævner da risiko for bad trip, men skriver også at det værste der kan ske er man bliver skudt af, lander og så lader være med at tage svampe igen), og du garanterer næsten en positiv "oplevelse for livet", hvilket ikke helt passer i alle tilfælde.
Ligeså vel som det kan give dig en positiv tilgang til livet, kan det give dig en negativ tilgang til livet efterfølgende.
Men spændende læsning, og spændende tråd. :)

Junior medlem

Du har ret - det er meget positivt skrevet, trods at jeg søgte at skrive det fuldstændigt objektivt. Nu har jeg ikke prøvet de "ægte" svampe, men har kun hygget mig med trøflerne. På trods af at jeg godt kan se, at der kan være negative sider ved dem, så har jeg ikke selv oplevet dem, og derfor er de svære (for mig) at skrive om. Her skal vi have andre på banen - mon ikke der er en eller to her på forummet, der kan tale med på dét, og evt. komme med de negative aspekter?

Og med hensyn til overdosering: Man dør ikke, men jeg tror fuldt og fast på at et ekstremt kraftigt trip kan ændre dig for resten af livet, og det behøver ikke nødvendigt være til det bedre. Så til dem derude som påtænker at eksperimentere med det: Hvis du skal gøre det, så gør det ordentligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Fedt at læse :)
Har du trippet en gang, eller hvordan er det?

Forstår ikke 5g kan give så vildt et trip på næsten fuld mave. Var det 5g tørret?
Sidst jeg trippede trøfler åd jeg 20g (godt nok også over 2 timer), og første gang åd jeg 10, og første gang var skuffende, anden gang var tilpas.

Junior medlem

Det der var historien fra mit første trip. Tænkte at en nybegynder nok mest var interesseret i historier fra første trip. Og specielt de tanker man gør sig efter de er indtaget - det var jeg i hvert fald.
Det var 5g tørret, ca. 4 timer efter morgenmad, skyllede dem ned med et glas vand. Tror måske også at det var fordi det var en førstegangsoplevelse? Har siden hen læst, at første trip på trøfler (og svampe for den sags skyld) er noget kraftigere, og det passer fint, for så stærk en oplevelse har jeg ikke haft siden.
De 20g må have været friske da - for 20g tørrede lyder som en på opleveren?! :D

Jeg er stadig en novice i emnet - har trippet 4 gange siden førstegangen, så jeg er som sagt stadig en begynder. I dag skal jeg ud og nyde solen, weekenden og naturen ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Korrekt, det var 20g friske :) og det var utrolig.. ja vil ikke engang sige intenst tanketrip, det var bare utrolig dejlig tankefnidder, som var nemt at holde styr på. Men tror også det havde noget at gøre med jeg lå med min kammerat på en trampolin (say what, det er umuligt at komme ned af under et trip) og lå under en dyne mens vi kiggede op på klar stjernehimmel.
Stjernene var vores tanker som vi kunne tage ud og putte i små bokse og holde styr på det hele.

Men kan godt forstå 5g tørrede trøfler var lidt vildt første gang.
Nogen der ved hvordan ratioen er med trøfler? ved 1:10 passer meget godt med psilocybe cubensis arten.

Junior medlem

Der er også forskel på styrken må jeg indse. Købte en enorm potion som jeg så har haft det fint med, i går prøvede jeg en ny portion: samme trøfler, samme forhandler - næsten ingen effekt sammenlignet med tidligere, på trods af at jeg har ventet ret længe med det som de skriver alle vegne. Wow, lyder virkelig som en fed oplevelse du har haft!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]