Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 00:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Der hvor du ikke kan nå mig
Hey svampe folk. Viceværten har lige været forbi, og fældet et marabelle træ og et tjørne krat jeg havde ude i haven. Jeg står nu, med rundt regnet 50kg tjørn/ Marabelle træflis. Kan Psilocybe cyanescens og azurecens gro på det medie?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Mener du Mirabelle? Prunus domestica http://en.wikipedia.org/wiki/Mirabelle_plum
I så fald skulle der ikke være noget problem med at dyrke på det.

Tjørn ved jeg ikke med. Dit post gjorde mig nysgerrig og jeg prøvede at slå det op. Stamets nævner det ikke, og der er kun et par stykker på shroomery der har forsøgt sig, dog uden at melde tilbage.
Phillips & Burdekin: Diseases of Forest and Ornamental Trees, nævner at træet en gang i mellem bliver inficeret med svovlsporesvamp.
Kan ikke se at tjørn skulle have nogen form for naturligt fungicid.

Prøv evt. med et lille test batch, hvis myceliet ikke dør øjeblikkeligt dør skulle der være muligheder. Prøv evt at koge lidt flis godt i gennem og brug vandet til lidt agar agar. Hvis der er fungicider i større mængder burde du vel kunne se det der (spekulerer her, har ikke prøvet det selv)
Glæder mig til at høre om resultaterne

Held og lykke med det

Medlem

Tak for svaret :). Yes det er mirabelle, og "tjørnen" er aflange-hyben krat/træ(rettelse).
Men rubber,
at træet engang i mellem, bliver inficeret med svovlsvamp. Er det i levende live eller, afgået?.
Og de dersens fungicider, forsvinder vel efter træet er dødt ik?.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Så vidt jeg lige kan se er det døde træer, men kan sagtens forestille mig at syge, beskadigede og døende træer kan blive inficeret.
Svovlporesvampen kan forøvrigt dyrkes udenfor på stammer.
Har ikke fundet noget om at dyrke svampe på hyben eller andre af rosen familien.

Omkring fungicid i træ er det ofte den store mængde harpiks i nåletræ der er tale om, som gør at svampene ikke er ret glade for at gro i det. Mener at have hørt RogerRabbit fra shroomery (skal lige se om jeg kan finde posten) tale om at nålesflis kan bruges hvis det har fået lov til at ligge udenfor i solen i et årstid.

Ellers er der nogen træer som indeholder naturlige fungicider, som kaneltræet.

Mit forslag vil være et par små test grows, for at se om myceliet overhovedet vil kolonisere. Bliver spændende at høre hvad der bliver ud af det :D held og lykke

Medlem

Mange tak, men viceværten har rigtigt været i gang. Har lige set det for 5min siden da jeg skulle op efter en pakke smøger. ligger et par hundrede kilo hasselflis! ned bag parkerings pladsen, "det skide pollen" :D. Så den i hus og spore er bestilt,håber at mysset kan være klar til foråret :).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hasselflis er fremragende, bedre end bøg.
De andre træsorter ville jeg ikke bruge.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]