Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 17:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia,

jeg har en veninde (og room-mate) som er ret ny inden for den psychadeliske verden som i lang tid gerne har villet pøve svampe, da jeg selv er ret erfaren ville jeg selvfølgelig gerne have været der for at guide hende igennem oplevelsen men sådan skulle det selvfølgelig ikke gå... Hun har (i onsdags/torsdags (det er idag søndag)) taget svampe med en masse nogle af hendes venner (som er yngre og lige så uerfarne) og har ikke kunnet(/villet) komme ud af trippet siden, hun kom hjem til min kæreste idag hvor jeg har ligget en uges tid med influenza og fortalte mig om trippet og virkede stadig meget påvirket og virkede slet ikke som om hun syntes det var et problem (jeg ville selvfølgelig ikke male fanden på vægen over for en person der var på svampe, så jeg snakkede ikke så meget om problemet i det udover at jeg sagde at svampe jo er super dejligt, men at man også må finde sig selv igen på et tidspunkt så man kan fungere praktisk i verden igen (er ikke helt sikkert på om hun fangede den)). Hun er nu taget hjem til en anden ven (og er stadig MEGET spaced out).

Jeg er skku bekymret for hende, og vil gerne have nogle foreslag hvis i har nogle til hvordan jeg kan hjælpe hende tilbage på jordens overflade... Helst uden at skulle have hjælp fra folk i hvide jakker....

På forhånd tak.
En bekymret ven!

Medlem
Brugeravatar

Jeg har nogle gange oplevet at det tog nogle dage at komme ned på jorden igen... og for at være helt ærlig, er jeg nok aldrig blevet helt "mig selv" igen efter *nogen* af de trips jeg har taget. Psykedelsike stoffer er et meget kraftigt, bevidsthedsændrende værktøj, som kan sætte spor i folk for altid. Men jeg synes de fleste af de spor har positive. Hvis hun ikke er bange, og som du selv siger, ikke synes det er et problem, synes jeg ikke du skal bekymre dig for meget for hende.

Jeg har forstået det sådan at det er første gang, hun har prøvet svampe(?) Hun har sikkert haft en ret overvældende oplevelse... måske har det ændret hendes syn på mange ting. Jeg vil tro at hun kommer ned på jorden lige så stille og helt af sig selv. God mad og søvn plejer at gøre det for mig. Jeg vil tro, det er bedst at hun venter med at tage et trip mere til hun er kommet helt ned på jorden igen. Det kan du jo prøve at sige til hende, hvis hun bringer emnet på bane igen.
Alt det bedste.

Junior medlem

Tak for dit svar :)

Jeg er helt enig i at psykedliske oplevelser er noget der preger en for livet (og for det meste til det bedre efter min erfaring) men det her virkede ikke som almindelige "efterdynninger". Da hun kom hjem ved os var hun rundt og skulle røre ved overflader (som man gør når man "tripper balls"), sagde huggelige lyde (som man gør når man "tripper balls") og da jeg satte et shpongle nummer på smeltede hun fuldstændigt (som man gør når man "tripper balls"). Og det er altså 3-4 dage siden hun har indtaget sidst. Det er igen ikke for at male fanden på vægen, for jeg tror sagtens hun kan finde hende selv igen hvis hun vil, men i mine 6-7 års errfaring som psykonaut har jeg aligevel aldrig oplevet noget ligenende (udover i historier fra venner (som ikke har en pæn slutning)).

Under alle omstendigheder er min humle lidt at det er mandag i morgen og at jeg ikke rigtigt kan anbefale hende at gå ud og passe hedes liv når hun hellere vil ligge og lege med bløde tæpper, sige sjove lyde og age folks aura... :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man kan jo både få flash back måneder senere, og osse have forlænget virkning. Jeg havde engang forlænget virkning i 30 timer på SN med fuld skrue, det var rimeligt overvældene og jeg var meget lettet da det forsvandt.
Stanislav Grof har skrevet om det, og forklarer det er et problem(i sindet) der er blevet aktiveret af syren, som ikke er færdigbearbejdet. Jeg kender en der havde forlænget virkning på LSD 10-12 dage mere eller mindre, han var ihvertfald underlig længe, men kom da igennem og blev helt klar igen.
Hun lyder jo til at tage det pænt uden lidelse, og hvis du kan påvirke hende til det, og hun har mulighed for det skal hun selvfølgelig melde sig syg fra job/uddannelse de par dage der forhåbentlig kun går før hun lander igen.

Jeg mener heller ikke de hvide kitler er løsningen da hun jo så sikkert vil få dæmpene medicin, og så blir det ubearbejdede problem ikke løst, men måske til en meget længerevarende tilstand.

Pøj pøj med hende, skriv tilbage om hvordan det gik...

Junior medlem

Tak for svarene begge to!

Jeg vil lytte til jer og prøve at lade hede ride den ud selv (forhåbentligt mindre end) et par dage endnu uden at lave et nummer ud af det, blev bare lidt nervøs over hendes tilstand på 3-4 dagen og det faktum at jeg ingenting anede om hendes trip... Men ja, så lenge hun har det godt og ikke tager i skole og laver en scene så tror jeg heller ikke der er meget mere jeg kan gøre på det her tidspunkt.

Skal nok vende tilbage med en status :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny skrev noget om, at det kunne være smart, at tage et svampetrip sådan en uge efter man haft et lidt dårligt trip- altså, forsøge at rette op på hvad der nu skete og bearbejde oplevelsen, ved at trippe en uge efter. Jeg husker det kun i meget grove træk, så jeg synes du skal forsøge dig med en PM til hende.

Og ellers synes jeg det er godt at prøve at forklare til hende, at hun nok skal blive normal igen.
Nogle gange efter narkoture kan man føle, at man er både helt ved siden af sig selv, og at folk ser anderledes til en, det har jeg da selv oplevet nogle gange.
Det kan være fordi trippet har været så vildt, at man føler sig lidt for meget i sin egen verden, eller man kan få sådan lidt blues på, og føle at man har lavere selvværd end normalt - men så synes jeg det er godt lige at slå hjernen til og sige, at man tog noget narko, og at det er dette, der er årsagen til, at man i den givne stund har det skidt.

Jeg ved godt, at det ikke er sådan for alle, men det har hjulpet mig mange gange, ligeså vel efter druk som efter narkotrips.
Og det var lige det jeg kunne bidrage med, håber det hjalp. Er ret træt, så jeg synes ikke det her indlæg blev som jeg ville have det, men what evs. God vind.

- Og så ro på med !!!! og stor skrift. Jo mere I selv slapper af og forsøger at behandle situationen som 'modne' mennesker, der selvfølgelig godt kan se at der er noget galt, men som ikke panikker, jo bedre gør I det hele for jer selv.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

константин
""Fanny skrev noget om, at det kunne være smart, at tage et svampetrip sådan en uge efter man haft et lidt dårligt trip- altså, forsøge at rette op på hvad der nu skete og bearbejde oplevelsen, ved at trippe en uge efter. Jeg husker det kun i meget grove træk.""

Dette er så ikke indtil videre (hvis vi ser bort fra den forlængede virkning) et Bad trip.

Hvis virkningen af et Bad trip forsætter efter virkningen er ophørt, er det godt at tage et nyt trip en uges tid efter for at lande korrekt.

Hvis(når) hun lander i normal tilstand og har det godt er det ikke nødvendigt.

Men har siddet et par timer og tænkt over det.
4 døgn er utrolig lang tid at hænge i "forlænget virkning" og hun er så sikkert nok rimeligt udmattet og måske i søvn underskud.
Du må som ven tage dig kærligt af hende, og som erfaren psykonaut hjælpe hende med at lande et godt sted hvis du kan.

Du må holde øje med hende og hjælpe hende så hun kan komme videre.
Håber det ender godt...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Hvis det bliver direkte farligt for hende (hvis hun fortsætter trippet og ikke længere har overskud til det), så kan seroquel hjælpe med i det mindste at give lidt ro på eller gøre én døsig så hun kan sove noget af det ud. Det er bare at nævne nogle midlertidige søvnproblemer til lægen.
Ideelt er selvfølgelig at hun selv rider det ud, hjælpende midler burde tages med omtanke :)

der kan formindeligt hænge en eftervirkning på hende fordi hun, som du selv nævner, tog stoffet med nogle mindre erfarne venner - de kan have overført noget af den energi til hende så hun ligesom hænger i stemningen i et stykke tid.

Mit råd til dig er bare at se glad ud og smil, grib kun ind hvis du kan se hun er til farer for sig selv.

God vind!

Administrerende Direktør
Brugeravatar

@PsykoFreak

Det lyder som om hun er i en psykotisk tilstand. Det behøver, som flere andre også er inde på, ikke i sig selv at være et problem, men jer i hendes omgivelser skal være særligt opmærksomme på nogle bestemte ting som fx:

- har hun appetit? Og husker hun at spise og drike?
- Bliver hun søvnig? Og kan hun sove igennem?
- Har hun tidsfornemmelse?
- Kan hun fungere i almindelige hverdagssammenhænge? (kan hun fx tage offentlig transport, købe ind mv.)
- Kan hun fungere i sociale sammenhænge? (har hun forståelse for andre måder at anskue verden på? Kan hun se udover sin egen virkelighedsforståelse?)

Det er vigtigt at opmærksom på hende uden at være for omklamrende eller bekymret. Læg op til at snakke om disse ting med hende, men uden at værdilade dem. Fx ville det IMO være en dårlig idé at sige: "Har du ikke spist siden I GÅR MORGES?! Er du rigtig klog?! Kan du SÅ se at få noget indenbords!" I stedet kunne man udtrykke sig således: "Hvordan kan det være at du ikke har spist siden i går? Bliver du ikke sulten?"

Med andre ord. Prøv at sætte gang i hendes egne refleksioner i denne nye sindstilstand. Hvis man har haft overvældende, transcenderende oplevelser, kan det være meget svært at forstå grænsen mellem sig selv og alt andet, og deraf at andre kan anskue verden anderledes end man selv gør.

Gør alt for at undgå det psykiatriske system! Det er IMO kun hvis hun bliver til fare for sig selv eller andre, at I skal overveje at involvere dem. Forhåbentlig begynder du snart at kunne genkende hende igen :)

Junior medlem

Hey,

Ville lige starte med at sige tak for alle de gode input, der er nu gået et stykke tid og hun er stadig lidt af en space cake men har det godt :-)

Min kæreste (som har kendt hende meget længere end jeg har) siger ud over det at hun altid har haft det lidt vildere end gennemsnittet, men at hun havde været inde i en periode hvor hun ikke havde det så godt og derfor havde været mere indelukket, så jeg blev nok bare overrasket over det pludselige personligheds skift men alt i alt så siger folk at det er sådan hun er når hun har det godt... :-)

Så det må have været et godt trip :-D

Medlem
Brugeravatar

Hej memand

Godt at høre at hun har det godt :)

plur to yall :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvor fedt :)

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Dejligt at høre. Og kudos til dig for din måde at tackle det på. Hun er heldig at have venner, der bekymrer sig om hende uden at de bliver panikslagne over, at hun opfører sig anderledes :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]