Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 17:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hell right now
Hey er meget uerfaren med svampe har aldrig prøvet det.
Så har lige et par spørgsmål jeg håber i vil besvare?
Er det forsvarligt at tage svampe?
Hvad skader man ved sig selv når man tager svampe?
Hvor skadeligt er det i forhold til xtc?
Hvor tit er det forsvarligt at tage svampe? 3 gange på to måneder, kan det gå hvis det er man holder lang pause efter?
På forhånd tak....

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Ja, det er forsvarligt at tage svampe, men kun hvis du sætter dig ind i hvad det er.

Du kan få HPPD (link til wiki), og kan risikere at frembringe skizofreni, hvis nogle i din familie har haft det før, og du er disponeret for det.

Nu taler jeg for mig selv, men jeg synes at svampe er langt mildere ved kroppen end ved ecstasy. Det skyldes nok bare, at jeg før hen havde et snotdumt forhold til ecstasy, hvor der røg mange ned, så sammenlignet med det forbrug jeg nu har af svampe vil jeg sige, at ecstasy er mere skadeligt, men det er på baggrund af mine egne erfaringer.

En til to gange om måneden er tilpas. Jeg synes ikke, at man har behov for flere gange, og efter et heftigt trip med meget stof til eftertanke har jeg slet ikke brug for et trip før efter en månede eller længere. Så tre gange på to måneder vil jeg mene er forsvarligt.

Jeg kan anbefale dig at læse lidt på Erowid om svampe, evt. læse nogle triprapporter herinde fra (link til triprapporter - især Alis rapporter finder jeg gode).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jaspar skrev:
Ja, det er forsvarligt at tage svampe, men kun hvis du sætter dig ind i hvad det er.

Du kan få HPPD (link til wiki), og kan risikere at frembringe skizofreni, hvis nogle i din familie har haft det før, og du er disponeret for det.

Nu taler jeg for mig selv, men jeg synes at svampe er langt mildere ved kroppen end ved ecstasy. Det skyldes nok bare, at jeg før hen havde et snotdumt forhold til ecstasy, hvor der røg mange ned, så sammenlignet med det forbrug jeg nu har af svampe vil jeg sige, at ecstasy er mere skadeligt, men det er på baggrund af mine egne erfaringer.

En til to gange om måneden er tilpas. Jeg synes ikke, at man har behov for flere gange, og efter et heftigt trip med meget stof til eftertanke har jeg slet ikke brug for et trip før efter en månede eller længere. Så tre gange på to måneder vil jeg mene er forsvarligt.

Jeg kan anbefale dig at læse lidt på Erowid om svampe, evt. læse nogle triprapporter herinde fra (link til triprapporter - især Alis rapporter finder jeg gode).

Okay nogle der ved hvad svampe gør ved kroppen og hjernen det efterfølgende stykke tid?

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Så læs dog på det! Jaspar har allerede givet dig en smule læsestof. Sæt dig ind i stoffet og spørg igen, hvis der stadig er noget du er i tvivl om

Titel: Re: Svampe???
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Bergxtc skrev:
Hvor tit er det forsvarligt at tage svampe? 3 gange på to måneder, kan det gå hvis det er man holder lang pause efter?
På forhånd tak....

Nej, det er ikke forsvarligt at tage svampe, du udsætter dig selv for en risiko, som du skal kunne stå inden for.
Ligegodt om det så er naturligt, er det ikke ensbetydende med at det er ufarligt.

Titel: Re: Svampe???
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
Bergxtc skrev:
På forhånd tak....

Nej, det er ikke forsvarligt at tage svampe, du udsætter dig selv for en risiko, som du skal kunne stå inden for.
Ligegodt om det så er naturligt, er det ikke ensbetydende med at det er ufarligt.

Jeg er uenig med dig. Det er uforsvarligt at tage svampe hvis du bare æder en masse, uden at vide hvor mange der egentlig er tale om, eller at have sat sig ind i stoffet - hvis man derimod har styr på dosen, settings og stoffets virkning så kan det sagtens være forsvarligt alligevel. Fordi noget ikke er ufarligt, betyder det ikke at man ikke kan gøre det/indtage det uden at det er forsvarligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Du kan IKKE tage en tur i byen og danse hele natten på svampe! Jeg har allerede stemplet dig, som den gennemsnitlige kixeklapper - Jeg undskylder tusind gange, hvis det er forkert af mig! - så jeg vil anbefale dig, bare at holde dig væk fra svampene.

Hvis nu jeg tager grueligt fejl, hvilket jeg skam i allerhøjeste grad håber jeg gør, og du er et ganske fornuftigt ungt, ældre eller gammelt menneske, som nu vil udforske din psyke, og vil ligge ud med eksperimenter med svampe, vil jeg, som de andre også er inde på, anbefale dig at læse på tingene.

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms.shtml <-- der har du et rigtig godt link, hvis din plan bare er at "hygge" trippe med vennerne.

Hvis du tilgengæld er den mere dedikerede type og i allerhøjeste grad vil undgå skade, men opnå indsigt og forståelse for dig selv, vil jeg anbefale dig at læse Tihkal af Alexander Shulgin. Det er en rigtig god guide, hvis du ønsker at få nogle redskaber og danne nogle forudantagelser om hvad der sker, når du bevæger dig dybere ind i dig selv, hvor du aldrig har sat fødderne før.

lykke til

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Winta skrev:
Bergthora skrev:
Du kan IKKE tage en tur i byen og danse hele natten på svampe!

Det kan man så god, men det er en noget underlig oplevelse ;) Helt sikkert hver at prøve i mine øjne, men bestemt ikke som en første gang på svampe ;)

Det er jo tydeligt, at denne unge mand søger et substitut for E. Lad os nu bare slå det fast, at han ikke kan bruge svampe som E. Fordi du er i stand til at styre trippet så meget, at du kan fungere i byen, er ikke ens betydende med, at han kan bruge svampe som E.

Og nu ved jeg jo, at du er en ganske intelligent ung mand, som udentvivl har forståelse for situationen, stedet og den tilstand du er i. Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er tilfældet med Herren, som har oprettet denne post.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Bergthora skrev:
Winta skrev:
Bergthora skrev:

Det kan man så god, men det er en noget underlig oplevelse ;) Helt sikkert hver at prøve i mine øjne, men bestemt ikke som en første gang på svampe ;)

Det er jo tydeligt, at denne unge mand søger et substitut for E. Lad os nu bare slå det fast, at han ikke kan bruge svampe som E. Fordi du er i stand til at styre trippet så meget, at du kan fungere i byen, er ikke ens betydende med, at han kan bruge svampe som E.

Og nu ved jeg jo, at du er en ganske intelligent ung mand, som udentvivl har forståelse for situationen, stedet og den tilstand du er i. Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er tilfældet med Herren, som har oprettet denne post.

Du har så evigt ret, og jeg siger jo netop også at han ikke skal bruge det i byen første gang, men jeg tror nu bestemt han vil kunne lære at et svampe trip, men du har HELT ret i han ikke skal tro det kan bruges istedet for E, så skal han nok istedet prøve m1 eller noget i den dur :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Winta skrev:
Bergthora skrev:
Winta skrev:
Bergthora skrev:

Du har så evigt ret, og jeg siger jo netop også at han ikke skal bruge det i byen første gang, men jeg tror nu bestemt han vil kunne lære at et svampe trip, men du har HELT ret i han ikke skal tro det kan bruges istedet for E, så skal han nok istedet prøve m1 eller noget i den dur :)

A hvad snakker du om man. Er da fucked up ked af at jeg prøvede kiks for første gang, for det skaber altså en psykisk afhænghed af føelsen, og man skal bare prøve det igen.
Jeg tror på næsten alle kun komme ud i et stofmisbrug med knalder, hvis man bare prøver det en gang, så skal man vende tilbage.
Det er så let at sidde og plappre op om hvor farligt og skadeligt det er hvis man ikke selv har prøvet det før.
Da jeg tog kiks for første gang blev mit syn på stoffer ændret totalt. Havde aldrig haft nogen anelse om jeg skulle begynde på det pjat, men var i en beruset tilstand og dum nok til at sige ja til en lille pille, hvilket har hevet mig ud, hvor jeg er nu.
Fejlen ligger helt klart i at jeg skulle have sagt nej fra starten.
Tænkte at jeg ville stoppe helt med kiksene og trippe på svampe et par gange om året.
At trippe er at rejse, men man rejser jo ligesom heller ikke mere end to gange om året ca.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
hvilket har hevet mig ud, hvor jeg er nu.

Hvilket i mine øre lyder som om at du hverken har det godt med dig selv eller dine omgivelser lige pt. Right?

For så skal du ikke tage svampe

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Du skal stadig forstå, at svampe ikke egner sig til samme situationer, som du har brugt ecstasy i. Og hvis du er ked af, at du begyndte, så synes jeg da det mest hensigtsmæssige ville være at stoppe? Nemmere sagt end gjort ja. Men der er tilbud og muligheder. Snak evt. med din læge om det, han/hun har tavshedspligt og det vil blive mellem dig og ham/hende.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Bergthora skrev:
Du skal stadig forstå, at svampe ikke egner sig til samme situationer, som du har brugt ecstasy i. Og hvis du er ked af, at du begyndte, så synes jeg da det mest hensigtsmæssige ville være at stoppe? Nemmere sagt end gjort ja. Men der er tilbud og muligheder. Snak evt. med din læge om det, han/hun har tavshedspligt og det vil blive mellem dig og ham/hende.

Nej, nej og nej, hvor er det lige jeg har skrevet henne at jeg vil tage i byen på svampe, det er der bare en der har skrevet fordi han troede det, nu må i lig slappe af tager aldrig nogle steder når jeg er på stoffer

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bergxtc skrev:
Bergthora skrev:

Nej, nej og nej, hvor er det lige jeg har skrevet henne at jeg vil tage i byen på svampe, det er der bare en der har skrevet fordi han troede det, nu må i lig slappe af tager aldrig nogle steder når jeg er på stoffer

Tror bare det er det indtryk du har efterladt, da du fremstår som en typisk kikseklapper i dette topic. Man ligger som man har redt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Bergthora skrev:
Lilleso skrev:
Bergxtc skrev:
Bergthora skrev:

Tror bare det er det indtryk du har efterladt, da du fremstår som en typisk kikseklapper i dette topic. Man ligger som man har redt.

:yeah:

@ bergxtc - Vil give dig ret i at det kan være grineren at tage kiks. Alt er IMO sjovt, med måde naturligvis.
Da du tog kiks første gang var du småberuset og overvejede derfor ikke konsekvenserne af den handling du valgte. Derfor fortryder du det nu, fordi det er svært at sige nej, fordi det jo er sjovt...

Parallel = Nu vil du tage svampe... Har du tænkt tingene igennem. Er du klar over hvilke risici du løber ved at tage svampe?
Hvis du vil tage svampe et par gange om året i stedet for ecstasy, fordi du mener det er "sundere" eller mindre risikabelt, synes jeg det er en rigtig dum idé.

Det virker som om du føler dig meget stødt af de svar der kommer på dit indlæg. Tror ikke at folk er ude på at fornærme dig, men derimod at hjælpe dig til den rigtige beslutning.
Det er imidlertid bare svært at hjælpe dig, hvis ikke du selv har sat dig ind i tingene..

Og når man som dig opretter et indlæg om at man ikke ved hvad man har med at gøre, men godt kunne tænke sig at prøve svampe som et substitut for kiks, får man den slags svar.

[EDIT] - Du spørger et sted hvor folk har en del forstand på den slags. Så vidt jeg kan læse mig frem til mellem linierne, er der bred enighed om at du ikke er typen der bør tage svampe. Eller andre stoffer i det hele taget.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men det er også min mening. Om ikke andet indtil du læser på lektien og ændrer dine intentioner mht. trips.

Point: Tænkt over hvad og hvordan du skriver og i hvilken tone der stilles spørgsmål. Husk at brug Erowid, WIKI'en og google... :)

//blazR

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Rent neurokemisk eller fysisk kan svampe ikke skade dig, det er ikke som MDMA på den måde.

Jeg vil mene at du burde finde en god ven (og jeg mener god) som kender og forstår dig, en kæreste hvis sådan en findes er måske bedre) og at I så sætter jer et uforstyrret sted og du så prøver at starte ud med 0,5-1,0 gram tørrede svampe. Jeg har selv afhjulpet depressioner og noget af min socialangst ved at dreje mine trips til terapeutiske oplevelser hvor jeg har glemt alt om hvad der hedder sociale rammer og opførsel men hvor jeg har ladt mig selv græde og være bange og tale og tale og tale og grine og være fjollet uden at nogen skulle rynke på næsen eller bede mig slappe af.

Find et sted og en person du kender og som vel og mærke agerer ædru trip-sitter og indtag en lille dose og gør trippet til en rolig, observerende oplevelse.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg læste lige den anden tråd du har skrevet i, Wuub Wuub - jeg har næsten ondt af jer der kommer vadende herind og spørger løs uden at have læst andre steder og så får lort i hovedet, det er forståeligt da folk er ved at være trætte af det og mange nye og deres spørgsmål kunne være afværget ved at de læste inden de spurgte. Men nok om det, fred være med det.

Jeg fik også et indtryk i tråden af at du er fra den e-kultur der unægteligt dominerer hele stofmiljøet, næsten mere end de der kun sticker to tha herb. :wink:

Hvis det er tilfældet, og tilfældet ikke er at du er Elven Raver i forklædning som vil lave en spøg (sorry, internt - men stanken trejfede mig et øjeblik) så synes jeg du sikkert vil have gavn af at læse alt hvad tøj og remmer kan holde omkring svampe. Erfaringer, oplevelser, info, historisk brugs-baggrund osv osv. Det kan ikke give dig bare 1 procentdel af oplevelsen i sig selv, da den psykedeliske oplevelse i sig selv er så stort som hele universet i sig selv. Det er ikke til at sætte ord på, derfor er ord også alt for begrænsede til at fortælle dig hvad det er. Men følg mit råd i indlægget oven over, så kom tilbage og sig endelig hvordan det er gået.

Og nu ikke noget med at tage det i byen, heller ikke til en "hyggeaften" på en fredag med vennerne. Gør det til en dybt personlig oplevelse og vær sammen med folk som du tør vise dig nøgen, fysisk og mentalt overfor.

Titel: Re:
Junior medlem

Hvis du tilgengæld er den mere dedikerede type og i allerhøjeste grad vil undgå skade, men opnå indsigt og forståelse for dig selv, vil jeg anbefale dig at læse Tihkal af Alexander Shulgin. Det er en rigtig god guide, hvis du ønsker at få nogle redskaber og danne nogle forudantagelser om hvad der sker, når du bevæger dig dybere ind i dig selv, hvor du aldrig har sat fødderne før.

lykke til

Hej Bergthora. Jeg er selv en nysgerrig "svampe-jomfru". Ved du, hvor det er til at få fat på en pdf-udgave af Tihkal? Jeg kunne kun finde en hollandsk butik, men jeg kunne ikke formå at købe den.

Medlem

Sorry jeg går off-topic men jeg lagde lige mærke til at trådstarter er blevet ret glad for psylocybin ud fra hans avatar :D

Titel: Re: Re:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth

lykke til

Hej Bergthora. Jeg er selv en nysgerrig "svampe-jomfru". Ved du, hvor det er til at få fat på en pdf-udgave af Tihkal? Jeg kunne kun finde en hollandsk butik, men jeg kunne ikke formå at købe den.

PDF-udgaverne som florerer af Tihkal og Pihkal på nettet indeholder ikke den autobiografiske del. Du kan tilgengæld få en paperback udgave på amazon.co.uk for små 12 pund/stk. Eller støtte Shuglins direkte ved at købe den her http://www.shulginresearch.org/home/pub ... ns/tihkal/ , den bliver dog så sendt fra USA hvilket kan give probs med toldvæsenet..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]