Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 14:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg har sammensat en lille filterpumpe til den glovebox jeg er ved at lave. Den sender ikke alverdens af luft ud, men den skal også bare lave lidt overtryk i kassen med rent luft. Jeg har bestilt disse dele hjem:

Akvariepumpe 100 l. i timen
Billede

Inline sanitary filter that filters down to .023 micron with a 99.99% efficiency.
Billede

Carb Stone - 2 micron
Billede

Jeg faldt over et lignende setup på en side om ølbrygning. :)

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Det ser godt ud!

Jeg har selv lige startet på en glovebox og havde en tanke om at lave et hul
+ et filter som jeg kunne tilslutte støvsugeren til så jeg kan rense luften før jeg
går igang med at arbejde på tingene i glove boksen.

Jeg overvejede endda at bruge et kaffefilter.

Har du haft held med dit setup?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg har smidt idéen på køl igen. En glovebox ikke er steril i sig selv, uanset hvor rent man gør inde i den. Der vil ligge nogle partikler derinde som ikke forsvinder ved rengøring, ej heller afspritning. Hvis man så sætter luft til kassen, så er der risiko for at disse partikler ender det forkerte sted pga. luftstrømme, der kunne samle dem op. På shroomery anbefales det derfor at bruge en SAB (Still Air Box), hvor man lader partiklerne falde ned inden man begynder at arbejde inde i boxen. Det anbefales også at have fugtige sider og bund i boxen, så de partikler der lægger sig bliver siddende. Evt. et par fugtede papirservietter i bunden så det ikke sejler med vand derinde.

Derudover var min plan også at spænde ærmer fast indvendigt i boxen, men så kunne jeg ikke flamme-sterilisere udenfor boxen. En tændt spritbrænder inde i boxen vil, udover den åbenlyse brandfare, resultere i iltmangel og det bliver der kompenseret for ved at hive luft ind udefra, luft som kan være kontamineret. Den varme opdrift ville også skabe en cirkulation i luften.

Så det jeg endte med, var en kasse med 2 huller til armene. Så er luften stillestående derinde og jeg kan tage armen ud til spritbrænderen osv.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Senest rettet af Pestilence 15 jun 2013 07:21, rettet i alt 2 gange.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

---

йети skrev:

Junior medlem

Jeg har selv forsøgt med desinficering med H202 i en forstøver som jeg sprøjter
min box med før jeg går igang. Jeg håber det virker ok, ihvertfald bliver boxens
indhold kraftigt eksponeret for H202 hvilket nok ikke er så rart for microorganismerne, hehe :)

...Men indholdet af boksen er meget vådt, så jeg tænkte faktisk på at have lidt kalcium klorid
i boksen så luften kan blive tørret lidt. Ikke sikker på om det er en god ide dog :-)

Jeg kan godt se at det er besværlig at have en spritbrænder derinde. Er det ikke tilstrækkeligt
at desinficere med noget H@02 måske? Evt. Kunne man have en stærkere oplysning til at tørre
værktøj i inde i boksen?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kender ikke det præcise blandingsforhold når det kommer til H2O2, men jeg tror det virker mere effektivt hvis det er blandet med vand. Udover det er din fremgangsmåde fremragende. Det kan anbefales at lægge lidt papir i bunden til at opsuge det overskydende væske, det gør at overfladen ikke er så glat så det er nemmere at arbejde derinde og de partikler der lander derpå sidder bedre fast. Stil tingene derind, sprøjt med desinficerende middel og lad boxen stå i en ½-1time så luften har nået at få ro og partiklerne er faldet ned. Så er det bare almindelig sterilteknik derefter. Dog hold dig fra kalcium klorid inde i boxen, du skal kun medbringe det du skal bruge til at arbejde med.

Jeg har læst om folk der bruger papir og iso alkohol til at tørre kanylen over med. Det er en mulighed.

Jeg tillader mig lige at citere et indlæg jeg er faldet over, der er nogle gode pointers:

Citat:
Cleaning Procedures:

1. Turn off the Air/Heat in your Place.
2. Enter Clean room & break up spawn jar on a stack of phonebooks or bike tire.
3. Oust Entire Room Well.
4. Take a shower, brush teeth & use mouthwash.
5. Put on freshly laundered clothing, glove hands & put on surgical mask.
6. Enter Clean Room with the Receiving Jars
- Get everything organized
7. Oust Room Well, again.
- While that settles I spray down my paper towels with isopropyl alcohol
8. Open SAB & clean it. Be sure to wipe down the lid last.
- You can use a bucket of warm water with dishsoap, bleach water mixture or isopropyl alcohol.
- Personally, I use my bleach water.
- Once I get the interior of my SAB wet, I line the bottom w/ paper towels & spray them down with my bleach water mixture.
- You want to be sure to have the bottom of your SAB wet that way if a contam falls it'll be stuck to the bottom of the SAB.
9. Wipe Down the Interior of your SAB then your Lid to your SAB.
10. Now I place my lid on my SAB leaving about 1/2 of the SAB open.
11. Wipe down your Receiving jars w/ your iso soaked paper towels extremely well.
12. Place them in your SAB in an organized manner.
- I place an iso soaked paper towel over ever 4 jars, then stack.
- I do this so when I Oust the SAB before sealing it contams fall on the paper towels not on my jars.
13. Once you've gotten all your Receiving Jars in the SAB, wipe down your Donor Jar EXTREMELY well, then place in your SAB.
14. Before Sealing your SAB, give it a good spray of Oust or Glade w/ Oust Technology.
15. Let that Settle for a minute, Wipe down your hands with iso really well & enter.
-I make sure that my gloves are still wet when entering, then wipe down my gloves again before working.

Ignore anything about receiving jars & donor jars.
It's from my G2G tek

йети skrev:

Junior medlem

Tak for citater, det ser lærerigt ud.

Jeg undrer mig dog over om ISO Propyl Alkohol er nødvendigt og om
ikke almindelig husholdningssprit er tilstrækkeligt?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Husholdningssprit er fint. Dog siger de kloge at 70% alkohol er mest effektivt til at dræbe bakterier, det er derfor IPA ofte bliver omtalt i forbindelse med desinficering, det er nemt at finde og det er ofte på ~70%.
Jeg bruger selv en Rodalon/vand-blanding i en forstøver til sider og bund og en flaske med IPA til den direkte desinficering af glas, hænder, skalpel, osv.

йети skrev:

Junior medlem

Ok, tak for info. Rodalon lyder som et godt alternativ til h2o2

Medlem
Brugeravatar

Ville aldrig bruge brintoverilte til at sterilisere overflader med :(

Giver den pumpe overhovedet nok luft til at danne et mærkbart overtryk? De gange jeg har benyttet mig af inlinefiltre, har det været ifb. med luftudskiftning i dyrkningkasser. I en gloveboks vil jeg helst have vindstille.

Junior medlem

Interessant, hvorfor ikke bruge H2O2? Ville du foretrække at bruge sprit eller rodalon i stedet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Klor er det billiste og mest effektive til at sterilisere overflader med, en 1 del til 10 del vand af alm. klor fra supermarked kan dræbe alt det kommer i kontakt med i løbet af et par minutter. Rodalon kan godt bruges som et alternativ hvis man absolut ikke kan bruge klor. Men gå efter de billige versioner af benzalkonium kloride, de koster det halve af Rodalon, de hedder ting som Minusmug osv. kig på bagsiden af flasken, de står gerne lige ved siden af hinanden i supermarked. 70% sprit er også god til at rengøre sit arbejdsområde med (dog ikke så god som klor) og er også god til lige at gøre sine hænder rene med får man begynder at pille ved sine kager og lig.
H202 kan bruges til mange funky ting i svampedyrkning men er en dårlig overflade rengøre, og bør ikke bruges til det.

Junior medlem

Tak for tippet, det vil jeg prøve!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]