Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 01:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej alle jeg har tænk mig og prøve og kaste mig ud et svampe grow, jeg får nogle spore hjem nu her med nogle spor, min plan er så følgene

jeg vil lave mycelin (eller hvad i kalder det ) med rug kerne, der efter vil jeg så dele det ud i en bed roller med halm og kompost jord vil det virke ???

jeg ved godt det sikkert nok er ind på forumt men nu har jeg søgt og kigget i mange dag

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Prøv at kigge denne tråd igennem: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=45180

Junior medlem

det hjælp jo ikke meget på mit spørgsmål da det ikke er de samme ting jeg nævner.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Dit spørgsmål er alt for generelt til, at jeg kan give dig et svar, om det vil virke eller ej. Derfor er mit foreslag stadig, at du kigger Flux' guide igennem, der virkelig er en let step-by-step guide til, hvordan man kan dyrke sine egne svampe. Ellers vil jeg absolut bifalde, hvis du har lyst til at eksperimentere med et andet setup - du kan jo starte med at forklare lidt mere detaljeret, hvordan du har tænkt dig at gøre tingene. Så kan vi bedre komme med input.

Junior medlem

Planer som sagt at kommer min spore i rug kerner og lad det vokse for der efter at fordel rug kerner i noget halm ned i en bed roller og lad sporen bred sig så jeg får en stor kage.
Jeg har læst den guide mange gang men igen jeg vil ikke købe noget gromedia fordi jeg kan få alt det halm og korn jeg vil.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg aner stadig om du har styr på kolonisering, hygiejneforhold mm. Men måske der kommer nogen forbi, der bedre kan lure præcis hvilken information, du gerne vil have. Held og lykke med projektet.

Junior medlem

Ja da ellers var det jo det mit spørgsmål gik på hehe. jeg har trygkoger og alt. det var måske mere om kunne komme med nogle trick til den gro.måde da der ikke rigtig er en guide med det på dansk.

Junior medlem

jeg kan se de flest har en kage ned i en bed roller det er det jeg gerne vil undgå da jeg ikke ser grund til og lægge en kage ned for så vidt jeg kan læse mig til på div engelsk forums er at jeg kan tag og sprede kagen ud i noget halm ned i bed roller

Medlem

Hej

Du kan lave nogle kager med rug kerner & vercumilte som du putter sporene i og lader stå 6+ uger. Selve gromediet kan du fx lave af jord (evt kokos mix) som selvfølgelig er steriliseret. Når kager er godt hvide kan du blade dem i jorden i grove stykker. Held og lykke.

Junior medlem

Er det et must med det vercumlit for min plan er næsten og lave et med en udgift på 0 hehe finanskrise jo :-P

mange tak

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Hvis du vil til at lege med rugkerner, så skal du have fat i en trykkoger. Med brun rismel og vermiculite kan du godt nøjes med en almindelig gryde.
Halm skal pasteuriseres meget præcist, hvor kokus har en større fejlmargin.

Kager kan man stille i en bedroller, men man kan også bruge dem til halm eller kokus.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Pestilence skrev:
Hvis du vil til at lege med rugkerner, så skal du have fat i en trykkoger. Med brun rismel og vermiculite kan du godt nøjes med en almindelig gryde.
Halm skal pasteuriseres meget præcist, hvor kokus har en større fejlmargin.

Kager kan man stille i en bedroller, men man kan også bruge dem til halm eller kokus.

Jeg har en trykkoger men der ligger da film som vise at man godt kan uden trykkoger er det skidt eller godt ????

Så vidt jeg så med halm skulle de bare i kogen vand et stykke tid eller i trykkoger

er det ikke noget svære at dele kage ud når den er lavet på vacumalit frem for korn

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Du kan godt uden trykkoger, men så er det en stor risiko for at det kontaminerer. Jeg har hørt om folk som det er lykkedes for, men jeg hører oftere det modsatte.
Det er generelt anbefalet at trykkoge rug i mindst 90 minutter ved 15psi/100kpa.
Ja, du kan godt smide halm i kogende vand, men så er der igen en stor risiko for at det kontaminerer.
Hvis du hælder kogende vand over det så kan du risikere at sterilisere noget af halmen og slå alle bakterier ihjel. Meningen med pasteurisering er at dræbe de dårlige bakterier og beholde de gode. Dræber du allesammen, så får de dårlige bakterier optimale forhold og så står du med et kontamineret grow.

Kokus er nemmere på det punkt. Der kan man godt slippe afsted med at hælde kogende vand deri og lade det bliver steriliseret på den måde. Jeg har læst om nogen som bare trykkoger deres kokus.

Prøv at læs lidt om coco coir monotubs.

Det er nemt at sætte kagen op. Du kan bare bruge et rivejern.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Pestilence skrev:
Du kan godt uden trykkoger, men så er det en stor risiko for at det kontaminerer. Jeg har hørt om folk som det er lykkedes for, men jeg hører oftere det modsatte.
Det er generelt anbefalet at trykkoge rug i mindst 90 minutter ved 15psi/100kpa.
Ja, du kan godt smide halm i kogende vand, men så er der igen en stor risiko for at det kontaminerer.
Hvis du hælder kogende vand over det så kan du risikere at sterilisere noget af halmen og slå alle bakterier ihjel. Meningen med pasteurisering er at dræbe de dårlige bakterier og beholde de gode. Dræber du allesammen, så får de dårlige bakterier optimale forhold og så står du med et kontamineret grow.

Det er nemt at sætte kagen op. Du kan bare bruge et rivejern.

Okay mange tak.

Det med de psi har jeg godt læst mig til

men så smed du mig jo over i jord frem for halm.
Hvor gør jeg med det skal det bare have 2-3 * 60 sec i en microbølgeove eller ????

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

http://www.shroomery.org/10858/How-to-do-Coir

йети skrev:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Men man skal heller ikke kimse af en god PF kage. Du kan godt hive 20-30g tørrede svampe af en kage henover dens liv og har man 4 af dem i en bedroller, så kan det godt give en god portion svampe.

йети skrev:

Junior medlem

Mit mål var ca 100 g tør pr høst om det er overdrevet eller ej ved jeg ikke lige.

Nej men når jeg ser billeder med pf kager så ser jeg kun en masse spild af god plads hehe måske jeg skal ændre det syn

Junior medlem

Kan jeg evt bruge noget af det jeg har lært af og dyrke hamp. ud over perlit for det er det enest jeg lige har set af fælleanæver

Junior medlem

Ok læst lige din link se der er vi helt på samme side det var noget i den stil jeg går efter. dog nævn jeg kun halm og jord da det ligger ude i min baghave

Han bruger vel farienhaits (staves) i det link ved du det

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Vi kan godt blive enige om at der findes bedre og mere effektive måder at gro svampe på end PF tek byder. Men det er stadig en god måde at gøre det på.

Du kan ikke rigtig bruge din cannabis erfaring til svampe. Det er to vidt forskellige organismer som kræver hver sin opmærksomhed. Men jeg kan da fortælle dig at svampe ikke kommer til at tage lige så meget af din tid som cannabis kan gå hen og gøre.

Det eneste han mener når han nævner det med temperaturen er at det ikke må være for varmt inden du hælder dit spawn i, da det kan dræbe dit mycelium.

йети skrev:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]