Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 01:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rabalderstræde
Jeg var lige i Føtex for at købe ind til opstarten på mit første PF/BRF tek og jeg faldt over nogle (næsten) perfekte glas til at lave sit substrat i. :rocking:
De er widemouth og af glas og der er et gummi/plastik låg til som jeg tænker er nemt at prikke hul i med et varmt søm eller en nål, og det bedste af det hele er at de kun koster en flad 5'er pr stk.!

De fåes både i 240 ml og 430 ml, altså ca. 1 pint og ½ pint, hvilket jo passer udemærket hvis man har tænkt sig at følge RR's PF tek.

Fandt også lige et billede til folk der gerne vil have dét (her med marmelade i):
Billede

Anyway, det var bare et tip til dem der står og mangler glas, eller vil have nogle flere/nye :)

God dag!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Det ser ud til at være nogle gode glas til formålet. Der hvor jeg er betænkelig er ved låget.
Kan det holde til en tur i trykkogeren eller at blive dampet i 90 min.? Hvis det er PP5, så kan det holde til 125°C, hvis det er LDPE så kan det kun holde til temperaturer på mere end 80°C i kort tid.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem
Brugeravatar

Kan ikke se om det er pp5 eller LDPE - Jeg smider det ene låg i en gryde med kogende vand om lidt, og ser hvordan det klarer sig. Går ud fra det er en god ide at låget ikke rammer bunden, da den vel er betydeligt varmere end vandet. Ville ikke risikere at ødelægge en gryde med smeltet plastik :) Smider en update når jeg har testet færdig

update: Lågene bøjede lidt efter 3 min i kogende vand - ved ikke om det betyder at de ikke kan bruges?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Det betyder i hvert fald, at man skal finde nogle andre låg. Ellers godt fund!

Medlem
Brugeravatar

Øv - så må jeg bruge sølvpapir. Eller er der andre muligheder der er bedre?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er en af fordelene ved PF tek. Det tørre vermiculite lag er filteret, så man kan nøjes med at bruge et stykke sølvpapir som låg.
Så glassene kan godt bruges til PF.

Jeg køber mine glas på Flaskelandet og der har de nogle rigtig gode marmeladeglas som ikke snævrer ind i toppen og som heller ikke er for høje. Og der følger metallåg med til dem.
Glassene koster omkring 5,- men så kommer der også porto ved siden af.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Medlem
Brugeravatar

Ja, det er heldigvis til at lade sig gøre med sølvpapir. Var også inde og kigge på nogle glas på nettet men jeg syntes på daværende tidspunkt at det måtte kunne gøres billigere, og da jeg så faldt over disse i dag kunne jeg slet ikke styre min impuls og gik ind og købte 6 stk af dem :P. Glæder mig i hvert fald til at komme i gang med at lave nogle kager og se om jeg kan gøre det rigtig godt. Har læst mig i søvn de fleste nætter på shroomery og finkæmmet youtube for videoer, så jeg føler mig klar til at gå i gang med mit første PF Tek ever :D men nok ikke det sidste ;)

Medlem

Ristede løg fra fx tema 1000, passer perfekt og kan trykkkoges

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Ja, pas på med plasticlåg og plastik, der burde side en trekant med "bestik" logo, og navn/nummer som fortæller hvilken slags plast det er! og så er det bare at Google det! Har ikke selv erfaring med dyrkning af svampe! Men lyder som om, at henkogningsglas med patentlåg er sagen! http://www.hwl.dk/da/product/opbevaring ... -020-liter

Peace

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Problemet med henkogningsglas med patentlåg er, at der ikke er nogen mulighed for filtreret gasudskiftning.

йети skrev:

Medlem
Brugeravatar

Polle pot skrev:
Ja, pas på med plasticlåg og plastik, der burde side en trekant med "bestik" logo, og navn/nummer som fortæller hvilken slags plast det er! og så er det bare at Google det! Har ikke selv erfaring med dyrkning af svampe! Men lyder som om, at henkogningsglas med patentlåg er sagen! http://www.hwl.dk/da/product/opbevaring ... -020-liter
Peace

Tak for link! :gud: :gud: :gud:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Alshabab skrev:

Selv bruger jeg honning glas der ligner dem til forveksling, har styrtende mængder liggende efter hvert bryg. Han kun oplevet en gang i trykkogeren at et af dem smeltere, stadig ikke fundet ud af hvorfor.

Er ettiketten stadig trykt direkte på glasset, eller er det en som kan tages af? Fik et enkelt fra rema en gang, men blev for irriteret over ikke at kunne se ind i det til at jeg gad bruge det.

Medlem
Brugeravatar

Alshabab skrev:

Jeg har bare mine betænkeligheder ved at bruge plastik, selvom jeg godt ved det er blevet brugt til andre "Madvarer" inden, er jeg bange for at indtage noget der er blevet udsat for meget varmt plastik - der må sidde nogle stoffer i plastikken som umuligt kan være sundt.
Vi er ude i at bruge økologisk rismel for at undgå pesticider, steriliserer for at undgå kontaminering osv.
Men så varmer vi lige noget plastik op ~120°C som højest sandsynligt frigiver nogle stoffer fra plastikket ind i substratet.
Ligeledes med alufolie - men da der ingen kendte alternativer er, har jeg i denne omgang ikke andre valg - men aluminium er, og har aldrig været sundt at få for meget af.
Og nej man spiser jo ikke 200 g svampe til aftensmad hver 3. dag, men stadig :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nogle typer plastik er lavet til at kunne modstå høje temperaturer. F.eks. PP5. Det bliver brugt på hospitaler til forskellige ting, og jeg tror ikke at det ville være tilfældet hvis der var mulighed for at plastikken ville afgive stoffer ved autoklavering.
Ligesom med sølvpapir. Ja, hvis du udsætter det for meget høje temperaturer, så kan det godt blive farligt. Men så længe vi ikke engang kommer over 125°C, så sker der ikke noget. Man skal op på flere hundrede grader før sølvpapir bliver usundt.

Desuden, så optager svampe/mycelium ikke affaldsstoffer på den måde. Hvis man gror svampe i en alubakke, så "æder" myceliet sig igennem bakken fordi det afgiver metabolitter som så nedbryder aluminiummet.
Jeg har set svampe gro på gamle cigaretskodder uden at optage noget nikotin, tjære eller andre farlige ting.

Svampe er noget at det reneste du kan spise. :)

йети skrev:

Medlem
Brugeravatar

Pestilence skrev:
Desuden, så optager svampe/mycelium ikke affaldsstoffer på den måde. Hvis man gror svampe i en alubakke, så "æder" myceliet sig igennem bakken fordi det afgiver metabolitter som så nedbryder aluminiummet.
Jeg har set svampe gro på gamle cigaretskodder uden at optage noget nikotin, tjære eller andre farlige ting.

Svampe er noget at det reneste du kan spise. :)

Okay dét havde jeg så ingen idé om, det er jo vildt nok :D.
Vidste godt at svampe/mycelie var mere intelligente end planter, men ikke at det havde en måde at undgå affaldsstoffer på eller ligefrem nedbryde det.
Så også en post på shroomery tror jeg, hvor de havde groet nogle wavy caps i en gammel sko :D
Det så helt vildt grineren ud, men jeg havde da troet at de havde steriliseret skoen eller noget :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]