Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 20:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Kopierer lige denne fra svampe tråden da jeg ikke fik svar hvis der er nogle derude der ved det?

"Så har jeg endnu engang været afsted på en noget længere cykeltur :D 25km i strid modvind og forbi et par af mine spots:) det anden høst på mine marker men man kan godt se det tyder lidt ud hist og her, lader dog de små stå..

Har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:)

1. Læser flere steder at 1 natte frost trigger flusne og de så skyder godt op? Dog ved flere frost nætter stopper seassonen... Jeres tanker??

2. Hvor længe mener i nye pinds er om at komme op? Og hæftig regn skal der til Right?

3 hvor længe tror i der kommer nye op og vi kan blive ved med at ku plukke?

I skal da ikke snydes for er billede:)
Stor forskel på størrelserne fra sted til sted og om det langt eller kort græs..

http://i58.tinypic.com/2ly2zao.jpg

Gaah hvordan får jeg billede til at vises direkte? Altså her på siden? Hjælp!

Et par af dem jeg fandt i dag havde en hel rødlig papil/spids som vender på skrå, ligner små nissehuer something :D flotte er de dog..

Edit: spørgsmål 4.. Vides det hvornår svampene på en mark smider deres sporer? Tænker hvirnår det helt optimalt at plukke dem? Er det når de tørrer? Når de storer? Eller noget helt andet?

På forhånd tak:)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
1) Jeg tror det passer meget godt med første nattefrost, måske lidt tidligere. Og når først nattefrosten får fat så stopper de igen, ligesom stort det alle andre svampe.

2) Det gad jeg godt måle lidt på. Jeg har sjusset mig frem til at cirka 10 dage efter en god regnskylle er der ofte små, tykke Karl Johan'er i skovbunden. Men det siger ikke nødvændigvis noget om SN'erne.

3) Pas. Her kunne jeg godt tænke mig at spørge om andre ved om myceliet er etårigt eller flerårigt?

4) De smider sporene fra når hatten er helt åben til de splatter ud nogle dage senere.

Jeg har er par spørgsmål omkring jordforhold, andre måske kan bidrage med videom omkring:

A) Hvilken type jord er de mest almindelige på? Jeg har indtryk det er fed muldjord. Hvad med mere sandede og magre jorde? Jeg har aldrig set dem der og er i tvivl om det er besværet værd at lede.

2) Vindforhold. Jeg har indtryk af at meget åbne og vindblæste marker indeholder meget få småsvampe. Har nogen haft held med at finde dem på meget åbne steder? Eller er det kun omkranset af skov og andre ting?

c) Kan man se myceliet i jorden? Og hvilke kendetegn har det i såfald? Altså grave efter det og se om det er sansynligt de vil optræde på steder i løbet af sæsonen?

For at få billeder ordentligt indlejret så tryk på komplet skrivefekt og put URL'ind mellem IMG tags.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Tak for svar Bubber:)

Andre inputs?:)

Medlem
Brugeravatar

3. Man kan ikke vide sig sikker på om en svamp flusher igen efter høst. Man kan heller ikke vide hvornår. Det afhænger klima og mikroklima. I kan prøve på ikke at ødelægge myceliet, når i plukker, det vil i hvert fald forbedre chancen for gentagen frugtsætning.
Bubber, det er forskelligt for hvert svampeindivid, (svampe generelt) hvor mange år det lever. Nogle lever mange, andre lever en uge. De lever så længe de kan... :)

og de svære slipper fri.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]