Rigtig flot og uddybende svar, det respekterer jeg.
"Selvfølgelig har man optimalt have en guide/terapeut/tripsitter, men det kan også lade sig gøre alene, omend i lavere doser for at holde det mere kontrollerbart - det har jeg personlig erfaring med."
Hvad så med alle de gange hvor folks trips går galt, og får nogle forfærdelige konsekvenser for deres liv?
Det virker som om du skøjter over medajlens bagside for psychedeliske stoffer, blot fordi du ikke har kendskab til gange hvor det er gået galt.
Jeg er med på at mange mennesker føler at deres liv er blevet bedre efter psychedeliske trips, men jeg kender absolut også mange mennesker som ikke har flyttet sig én eneste meter, og stadig fastholder at de er i en rivende udvikling. Enten dét, eller også har haft en negativ udvikling mht. deres selvforståelse eller deres plads i dette liv.
Jeg har selv trippet en del, og fået en masse smukke oplevelser og indsigter, men jeg døjer stadig en del med misbrug, som jeg også ved at _mange_ andre herinde gør.
Jeg prøver bare at være stemmen der siger at svampe, LSD og DMT nok ikke er svaret på alt, og hvis man har psykiske problemer, så er det nok ikke det psychedeliske stoffer man skal kigge på som det aller første.
Vi er enige i at Antidepressiva er relativt negativt, jeg kan bare ikke se hvordan du kan postulere at svampetrips er mindre negativt/bedre end SSRI'ere - Specielt ikke når du ikke kender til TS situation.
Som du også skriver, så skal det ikke bruges som en udvej. Men nu er SSRI'ere jo sådan set også kun til midlertidig brug. De patienter som har gået på det i flere år, er havnet et medicinsk sted, hvor de ikke skal være.
Så kan vi diskutere hvorfor dette problem opstår, om det er pga. lægerne eller pga. patienterne har et behov for at få en tablet så de kan fortsætte deres liv.
Meget interessant!
Forresten, Cannabis og depression/angst er virkelig en dårlig kombination, det er oftest noget som forværre situationen meget mere.
Det er klart at det er federe at sidde derhjemme skæv, når man alligevel er uden for arbejdsmarkedet, men er vi sikker på at det er en fordel?
Edit:
Vi kan hurtigt blive enige om at psychedeliske trips kan have en enorm positiv indvirken på psykiske problemstillinger, det er ikke dén side jeg argumenterer imod.
Jeg er dog noget varsom mod at anbefale folk at trippe på egen hånd som terapiform.
Som vi sikkert alle har oplevet, så kan trips lige så vel give nogle åbenbaringer/oplevelser som er svære at integrere i ens hverdag når man igen er ædru. Risikoen for at sådanne ting sker, mener jeg personligt har meget at gøre med om i hvilket "headspace" man er i og hvilke redskaber man har til at bearbejde dem undervejs og efter trippet.
Vælger man at gøre dette solo eller sammen med nogle venner som ikke den rette erfaring, så kan den positive effekt ved et trip hurtigt udlignes eller endda blive værre - Er det en urimelig antagelse?

Som vi også har snakket om i andre posts og på chatten, så afhænger den psychedeliske terapis effekt i høj grad af terapeutens kunnen og erfaring. For potentialet er der, men jeg mener bare at værktøjet hurtigt bliver for kraftigt til at kunne anbefale det til anonyme på nettet som en reel erstatning for medicinsk behandling.