Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 15:41


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 jul 2016 02:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jul 2016 02:07
Indlæg: 1
Hej Psychedelia

For et par måneder siden læste jeg en nyhed om at et studie med depressive patienter
blev behandlet med "magic mushrooms", og det virkede vist godt på dem alle.

Nogle der har erfaringer med det? Nogle guides?

Hvad hedder det hvis jeg skal købe det i DK? Bare "svampe" eller hvordan?

Jeg orker virkelig ikke anti depressiver mere. Jeg er overhovedet ikke mig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2016 08:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Hej ven.

Svampe kan måske nok hjælpe nogle personer med deres depression. Men de er ikke nogen kur. Svampenes virkning er voldsom, overvældende og på sin vis ret uforudsigelig. Jeg ville forklare det på den måde, at svampe river op i alle de ting, der findes i dit ubevidste og smider det lige op i ansigtet på dig, mens grænserne for din opfattelse af dig selv og din identitet udviskes. Derfor er svampe nødvendigvis ikke en rar oplevelse, og der kan faktisk være fare for, at du forværrer din nuværende situation eller måske kommer til at gøre skade på dig selv, mens du er påvirket.

Jeg har selv været igennem et depressionsforløb, der hang sammen med nogle gamle traumer og følelser, som jeg havde revet op i på nogle psykedeliske trips. Du kan læse om det i min tråd i underforummet Medaljens Bagside.

Håber du holder fast i livet. Om det synes håbløst, så kan man godt komme ud på den anden side og være glad igen. Ikke mist håbet.
Mange varme tanker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2017 11:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Mr. Gone skrev:
Kan sgu godt forstå du er træt af antidepressiver. Ved du hvordan det er med udtrapning osv? Det er vist ikke en god idé bare at stoppe med at tage SSRI'er i hvert fald.


Ang. svampe, så mener jeg det er videnskabeligt bevist at mens svampene danner nye forbindelser i hjernens centre, og stimulerer på vidt og bredt, sænkes aktiviteten nogle steder som er associeret med depression. Det kræver nok at ens trip ikke bare er mørkt og negativt, og det kræver i særdeleshed også at man tager hensyn til set&setting, at man har læst andres erfaringer og læst og forstået effekten!

Jeg er uenig med Plejadestjerne, i at svampe ikke kurerer. Selvfølgelig har svampeassisteret terapi ikke 100% succesrate, men under de rigtige omstændigheder tror jeg det kommer tæt på, og for nogle er én gang nødvendig, andre kræver måske 5, nogle 10 osv., men ifølge S. Grof, er det meget effektivt til at afhjælpe depression og andre psykospirituelle kriser (svampe, LSD osv.)

All in All, så støtter jeg op om din tankegang, og hvis du beslutter dig for at nu skal det være, så Læs for Guds skyld op omkring svampe så meget du overhovedet kan, du skal forstå hvad de gør, hvordan de føles og mærke at du er klar, bagefter så mærk først svampene i dit sind med en lavere dose, før du går efter den dybe oplevelse.


Der er jo intet af det som du skriver, hvor effekten er videnskabeligt bevist.

Selvfølgelig er svampe ikke nogen almennyttig kur mod depression. At tro at narkotika er svaret på ens problemer, bliver hurtigt et endnu større problem.

Svampe i sig selv kurerer ingen ting, så hvis vi skal tale om en terapeutisk effekt, bliver vi også nødt til at inkludere en habil terapeut. Ergo er svampene muligvis blot et redskab man kan benytte for at blotlægge det reelle problem.

Jeg forstår ikke hvordan du kan støtte op om trådstarters tankegang, når du kun har 5 linjer at tage stilling ud fra?
Hvad er det der gør at du føler at du kan anbefale et psykedelisk stof til en person med psykiske problemer?
Hvad er det der gør at du føler at du kan fraråde en patient at bruge medicin?

Trådstarter:
Hvordan har du det i dag? Hvilke andre ting har du prøvet for at få det bedre?
Har du gang i noget terapi-forløb?

At du har det deprimeret, kan desværre ikke kun løses med udefrakommen kemikalier og narkotika. Det skal bearbejdes.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2017 13:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Rigtig flot og uddybende svar, det respekterer jeg.

"Selvfølgelig har man optimalt have en guide/terapeut/tripsitter, men det kan også lade sig gøre alene, omend i lavere doser for at holde det mere kontrollerbart - det har jeg personlig erfaring med."
Hvad så med alle de gange hvor folks trips går galt, og får nogle forfærdelige konsekvenser for deres liv?
Det virker som om du skøjter over medajlens bagside for psychedeliske stoffer, blot fordi du ikke har kendskab til gange hvor det er gået galt.

Jeg er med på at mange mennesker føler at deres liv er blevet bedre efter psychedeliske trips, men jeg kender absolut også mange mennesker som ikke har flyttet sig én eneste meter, og stadig fastholder at de er i en rivende udvikling. Enten dét, eller også har haft en negativ udvikling mht. deres selvforståelse eller deres plads i dette liv.
Jeg har selv trippet en del, og fået en masse smukke oplevelser og indsigter, men jeg døjer stadig en del med misbrug, som jeg også ved at _mange_ andre herinde gør.

Jeg prøver bare at være stemmen der siger at svampe, LSD og DMT nok ikke er svaret på alt, og hvis man har psykiske problemer, så er det nok ikke det psychedeliske stoffer man skal kigge på som det aller første.

Vi er enige i at Antidepressiva er relativt negativt, jeg kan bare ikke se hvordan du kan postulere at svampetrips er mindre negativt/bedre end SSRI'ere - Specielt ikke når du ikke kender til TS situation.
Som du også skriver, så skal det ikke bruges som en udvej. Men nu er SSRI'ere jo sådan set også kun til midlertidig brug. De patienter som har gået på det i flere år, er havnet et medicinsk sted, hvor de ikke skal være.
Så kan vi diskutere hvorfor dette problem opstår, om det er pga. lægerne eller pga. patienterne har et behov for at få en tablet så de kan fortsætte deres liv.
Meget interessant!

Forresten, Cannabis og depression/angst er virkelig en dårlig kombination, det er oftest noget som forværre situationen meget mere.
Det er klart at det er federe at sidde derhjemme skæv, når man alligevel er uden for arbejdsmarkedet, men er vi sikker på at det er en fordel?

Edit:
Vi kan hurtigt blive enige om at psychedeliske trips kan have en enorm positiv indvirken på psykiske problemstillinger, det er ikke dén side jeg argumenterer imod.

Jeg er dog noget varsom mod at anbefale folk at trippe på egen hånd som terapiform.
Som vi sikkert alle har oplevet, så kan trips lige så vel give nogle åbenbaringer/oplevelser som er svære at integrere i ens hverdag når man igen er ædru. Risikoen for at sådanne ting sker, mener jeg personligt har meget at gøre med om i hvilket "headspace" man er i og hvilke redskaber man har til at bearbejde dem undervejs og efter trippet.
Vælger man at gøre dette solo eller sammen med nogle venner som ikke den rette erfaring, så kan den positive effekt ved et trip hurtigt udlignes eller endda blive værre - Er det en urimelig antagelse? :)

Som vi også har snakket om i andre posts og på chatten, så afhænger den psychedeliske terapis effekt i høj grad af terapeutens kunnen og erfaring. For potentialet er der, men jeg mener bare at værktøjet hurtigt bliver for kraftigt til at kunne anbefale det til anonyme på nettet som en reel erstatning for medicinsk behandling.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Senest rettet af Khazim 28 mar 2017 14:52, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2017 14:52 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
At droppe det medicin jeg fik udskrevet af min psykiater og gå over til "alternativ medicin" (psykedeliske stoffer) er nok den bedste beslutning jeg har taget i mit liv i mange år.

Når det er sagt så er det ikke bare noget du kan hoppe ud i hovedløst. Til at starte med (og nok de første mange gange) kan jeg kun anbefale at have en kompetent terapeut/guide/tripsitter ved din side. Når du har bevæget dig i de tilstande nogle gange kan man forsøge at gøre det selv (men start nu med lave doser for pokker).

Ydermere hvis det er noget du vil gøre med eller uden din læge, så er det rigtigt meget information du skal have læst op på, både om nedtrapning af din nuværende medicin, hvad du kan forvente af abstinenser, bivirkninger osv men også om du føler du kan klare den periode hvor du er uden medicin. Det var for mig rigtigt hårdt at være fuldstændigt clean for det ene eller andet, det kræver sgu man har en base som kan støtte op om det.

Det at trippe på svampe eller andre psykedeliske stoffer helbreder dig ikke af sig selv, det er hvad du gør med med de følelser og tanker du har fået dig under trippet som er så helbredende, det er selvrefleksionen og det at lære dig selv og dine følelser at kende som helbredder dig. Det er på ingen måder en "magisk pille" som lige pludselig får alle dine problemer til at gå væk, men det giver dig en levende chance for at arbejde med dig selv, at finde roden til din depression og finde ud af hvad du skal gøre med dit liv for at vende om på det.

Grunden til jeg hylder psykedelika så meget er at du ikke skal spise medicin hver dag for at have det godt, når du først er i gang med processen kan det virke positivt på dit mentale helbred langt tid efter virkningen er stoppet og det er ude af din krop.

Igen må jeg bare understrege at det er meget avanceret process at anvende psykedelika til helbredelse af din depression, det er noget hvor du virkelig skal lave hjemmearbejde og indstille dig på det - for svampe er langt fra lykken, tværtimod du kan og vil højst sandsynligt blive konfronteret direkte med de mest ubehagelige ting i dit liv, men det er også sådan vi helbredes, vi skal konfronteres og forholde os til problemerne i stedet for at gemme det væk i stoffer, om de er på recept eller ulovlige er sgu lige fedt i min verden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2017 21:34 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Jeg forstår din argumentation og hvor du kommer fra.
Dog synes jeg at studierne fra Imperial College ikke kan bruges i denne sammenhæng, da der også var meget terapi og direkte vejledning i forbindelse med dem.
Det er jo absolut ikke noget som ville falde de fleste som noget naturligt at kombinere deres første svampetrip med.

Jeg ved ikke om jeg gør forskellen tydelig nok? Jeg har svært ved at formulere det klart.

Problemet ved at anbefale folk med f.eks. depression er ikke fordi svampe ikke virker, men fordi det er et værktøj som de højst sansynligt ikke kan få noget positivt ud af alene.

Jeg ved også godt at vi snakker rigtig meget om at man skal læse en masse om en ting, men helt ærligt - Hvis vi snakker om en psykisk lidelse som depression, så kan man ikke blot læse sig til de rette redskaber, der skal vi have "fagpersoner" eller i hvert fald meget erfarne mennesker på banen.
Vi må antage at der er en årsag til at personen er havnet i denne sindstilstand og ikke af sig selv er kommet ud af det.

All-in-all: Imperial College har ikke vist os at 80% af alle svampebrugere får det markant bedre efter deres trip. Imperial College har vist os at hvis man gør alt rigtigt og har de rette fagpersoner til stede, så kan man i 80% af tilfældene (Hvor folk i øvrigt er screenet i hoved og røv, for diverse andre lidelse/sygdomme/sindstilstande som ikke er ønskværdige at udsætte for et svampetrip) leverer forbløffende resultater med svampe.
I mine øjne er det en signifikant forskel, som vi bliver nødt til at holde fast i hvis vi stadig taler om HR.

Tak for en god debat, i øvrigt!

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 mar 2017 22:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Nu er jeg lidt forvirret.
Var en af pointerne fra David Erritzøes forsøg i London ikke netop at der IKKE foregik terapi under forsøgene, men at der kun var fagpersonale tilstede for at berolige og skabe tryghed? Det mindes jeg at han selv har pointeret.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team