Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 07:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 aug 2017 11:58 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2017 11:10
Indlæg: 3
Hej Psychedelia,

Jeg har nogle (6-7) års erfaring bag mig med psykedeliske stoffer, hvor jeg har brugt dem sporadisk. For det meste for sjov, men også med et konstruktivt formål. Nogle gange med flere år imellem, andre gange helt op til 10 gange på et år. Jeg har dog aldrig haft nogle dårlige oplevelser med stofferne, da jeg altid har haft (sådan nogenlunde) respekt for dem.

I den seneste tid er jeg begyndt at revurdere mit generelle stofbrug. Her har jeg overvejet muligheden for at erstatte alkohol med et mindre skadeligt psykoaktivt stof, som for eksempel svampe, til f.eks. musikarrangementer. Jeg beskæftiger mig med psykedeliske stoffer på et højt akademisk niveau, og det er svært ikke at blive fascineret af deres tilsyneladende mirakuløse effekter. Hele tiden kommer der nye publikationer med forbløffende resultater, som får mig til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor vi ikke bruger disse stoffer i højere grad.

I kender sikkert studiet som vurderede svampe som det mindst skadelige stof (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036393). Desuden har rekreationel brug af klassiske psykedeliske stoffer negativ korrelation med dårligt psykisk helbred (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23976938) og de kan endda bruges terapeutisk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28019026). Rent farmakologisk burde det være muligt at tage psykedeliske stoffer helt op til 4 gange om måneden, med mindst en uge mellem hver dosering, hvis man vil undgå tab af effekt.

På baggrund af den tilgængelige litteratur, har jeg svært ved at finde årsager til hvorfor psykisk robuste, voksne mennesker ikke burde bytte hele eller dele af deres rekreationelle (måske ikke gastronomiske) alkoholforbrug ud med psykedeliske stoffer. De fysiske og psykiske helbredsfremmende effekter er overvældende.
Det hele virker jo næsten for godt til at være sandt. Har I nogle argumenter mod at bruge disse stoffer for ofte? Ville det gavne vores samfund og/eller individet med et paradigmeskifte? Kunne det skade visse sociale strukturer?

Jeg håber I vil dele jeres meninger - både med fordele og ulemper - og håber på en spændende diskussion! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 12:21 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005 23:45
Indlæg: 2485
Geografisk sted: Inside the animal
Jeg ville ikke magte at tage psykedelika så ofte. Jeg synes hele fasen med fordøjelsen af og/eller integrering af et trip, er udeladt i 'ligningen' med en uge imellem trips. Desuden er jeg ret sikker på, at der alligevel vil komme en vis tolerance ved så ofte indtag, så man alligevel skulle til at oppe doserne og risikere uønskede bivirkninger på sigt.
I øvrigt er der også et stort problem med de gængse settings, som man ser festligheder i. Nu går jeg ikke rigtig i byen længere, men et skulle jeg sgu heller ikke på svampe flere gange om måneden.
Hvis man tager på Crazy Daisy på svampe ryger man vel næsten med garanti på den lukkede lige efter? :P plus, man er langt fra i optimal stand til at fiske damer med hjem :D
Så det kommer i stor grad an på festen. Jeg forestiller mig heller ikke ligefrem familiefester/bryllupper vil være særligt psykedelika-venlige

Men ser man på mikrodosering er det sikkert en anden snak.

_________________
- Spis ild
Støt Psychedelia
Psychedelia.dk på facebook


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 12:26 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2748
Holdes dosis nede som frugtbar skriver så tror jeg at man med fordel vil kunne udskifte alkohol med spids nøgenhat i dosis størrelse 0,1-0,3 g og få langt federe byture.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 12:50 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Гриби skrev:
På baggrund af den tilgængelige litteratur, har jeg svært ved at finde årsager til hvorfor psykisk robuste, voksne mennesker ikke burde bytte hele eller dele af deres rekreationelle (måske ikke gastronomiske) alkoholforbrug ud med psykedeliske stoffer. De fysiske og psykiske helbredsfremmende effekter er overvældende.
Det hele virker jo næsten for godt til at være sandt. Har I nogle argumenter mod at bruge disse stoffer for ofte? Ville det gavne vores samfund og/eller individet med et paradigmeskifte? Kunne det skade visse sociale strukturer?



Personligt ville jeg aldrig i mit liv skifte alkohol ud med psykedelika, jeg ville højest skifte det ud med stimulanser. Deres rus er så forskellig at jeg på ingen måder ville kunne se, hvordan jeg skulle skifte alkohol ud med svampe. Når jeg drikker alkohol er det fordi at jeg skal være vild og voldsom, og gerne hoppe og smadre rundt og være bøvlet. Sådan bliver jeg ikke af svampe og sådan tror jeg de fleste har det. Jeg tror ærligt bare ikke at du søger den samme rus og samme sindstilstand, som mange andre gør, hvilket jeg også sagtens kan forstå. Men ligemeget hvad din dosis er på svampe, tvivler jeg på at det ville være en super behagelig oplevelse inde på en klub, med alt for højt musik og alt for mange rowdy mennesker. Det hele ville måske se lidt anderledes ud, hvis alle tog svampe i stedet, men så ville der garanteret være en masse folk, som har det ligesom du har det nu, bare med et andet stof.
Personligt tror jeg at det er alt for godt til at være sandt, jeg tvivler på at der findes en mirakelkur og et mirakelstof, som folk ellers prøver at gøre mange psykedeliske stoffer til nu om dage. De har helt klart et enormt potentiale, men ikke et uendeligt.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 14:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2014 18:17
Indlæg: 451
Jeg tror vi har RIGELIGT eksempler fra 60'erne, til at vide at så hyppigt brug af psychedeliske stoffer er en dårlig ide :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 16:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2017 11:10
Indlæg: 3
Tak for nogle gode indspil! :-)
Jeg tror det er helt rigtigt at høje doser samt en gå-i-byen setting eller kaotisk, stor koncert ikke ville fungere. Det er en god pointe, at brugen af stoffer afhænger af hvad folk søger i en rus. Det må være et vilkår hvis man skal erstatte et stof med et andet, at det nye stof tilfredsstiller samme behov.
Jeg er nok typen der går til små arrangementer som er mere kultur end fest, hvor jeg får nogle fadøl, ellers sidder jeg hjemme med kæresten over en flaske rødvin. Bryder mig egentlig ikke om at være fuld. Det er i disse situationer, at jeg tænker en lav dosis svampe ville være et sundere valg end alkohol, hvis man absolut skal beruse sig. En stærkt psykedelisk oplevelse ville derimod være for anderledes i forhold til alkohol, og man kan heller ikke, som Frugthat siger, nå at bearbejde oplevelsen hvis man skal gøre det hver eller hver anden weekend.

Soft parade, vil du uddybe nærmere hvilke eksempler, der er tale om?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 aug 2017 18:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 20:21
Indlæg: 187
Geografisk sted: Kbh
Du må jo bare give det et forsøg :)
Har før taget en meget lille dosis LSD og hygget hos venner, og samtidig drukket et par øl (men færre end jeg ellers ville have gjort) uden problemer.
P.S. Hvordan udtaler jeg dit brugernavn?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 aug 2017 16:42 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2017 11:10
Indlæg: 3
Gav det er forsøg med 1 g p. cubensis i går til Stella Polaris. Der var ikke visuals, men farverne var skarpere, musikken mere levende, og havde generelt mere tendens til at le. Føler det var en mere "ren" oplevelse end med alkohol og har været ret produktiv, omend lidt træt, i dag.
Kan helt sikkert overvejes igen, men måske ikke hver weekend, da det er en meget "mættende" oplevelse.

Det udtales hryby, hvor y er en blanding af e og i. Lidt svært at forklare.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2017 22:45 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Hvad vil det sige, at beskæftige sig med psykedeliske stoffer på et højt akademisk niveau?

Det du argumentere for, er lidt at trække dine perspektiver ned over resten af verden. Som det er skrevet tidligere, er rusene jo markant forskellige. Hvis jeg har lyst til pandekager, er det lidt nonsensisk at jeg bliver foreslået en pære, fordi den er sundere.

I øvrigt er et lavt alkohol forbrug vidst ikke så skadeligt som det males op til. Jeg bliver rigelig påvirket af alkohol til, at 3-4 genstande er fint for mig. Mere er blot fordummende og bedøvende. Det kan man naturligvis også have lyst til - men hvor er rimeligheden i, at sammenligne lave doser svampe med store doser alkohol? Det skaber en kunstig uligevægt.

Jeg tror ikke, at by-billedet ville være bedre, hvis alle tog svampe. En aften med samtale og rødvin kunne dog nok sagtens sibstitueres med svampe. Hertil kommer blot den fysiske ubehag nogle kan få, samt de rammer omkring indtaget der lidt bryder den kulturelle ro i et glas vin. Ydermere er de fleste mennesker uvante følelsen af et "pludseligt" on-set. Typisk har man en mere lineær fornemmelse (X slurke eller sug = kendt stigning i påvirkethed" ikke X mængde slugt for approksimeret effekt om 40 min med peak om 3-4 timer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 aug 2017 20:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Jeg har kun gode erfaringer med at bruge lave doser psykedelika som feststoffer. Men lav dosis er nøglen for mig. 1g ville jeg synes var for meget til en fest setting hvor jeg gerne vil indgå i normale samtaler osv.. For mig har det været bedre med fx et kvart mærke LSD. Og aller bedst med MDMA omkring 60-100 mg. Så kan jeg også ryge mere cannabis uden at blive for indelukket. 6 dråber THC olie aller først på aftenen har også fungeret glimrende. Alene eller sammen med ovennævnte.
Problemet er at man opbygger tolerance. Bør ikke gøres hver weekend, synes jeg. Selvom det er hændt. Og også et par dage i træk på festivaler.
Anyway for mig har det været klart federe end alkohol. Til gengæld er det forholdsvis vigtigt så ikke også at drikke samme aften. Så plumrer man bare det hele til synes jeg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2017 15:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Randomname skrev:
Hvad vil det sige, at beskæftige sig med psykedeliske stoffer på et højt akademisk niveau?

Det du argumentere for, er lidt at trække dine perspektiver ned over resten af verden. Som det er skrevet tidligere, er rusene jo markant forskellige. Hvis jeg har lyst til pandekager, er det lidt nonsensisk at jeg bliver foreslået en pære, fordi den er sundere.

I øvrigt er et lavt alkohol forbrug vidst ikke så skadeligt som det males op til. Jeg bliver rigelig påvirket af alkohol til, at 3-4 genstande er fint for mig. Mere er blot fordummende og bedøvende. Det kan man naturligvis også have lyst til - men hvor er rimeligheden i, at sammenligne lave doser svampe med store doser alkohol? Det skaber en kunstig uligevægt.

Jeg tror ikke, at by-billedet ville være bedre, hvis alle tog svampe. En aften med samtale og rødvin kunne dog nok sagtens sibstitueres med svampe. Hertil kommer blot den fysiske ubehag nogle kan få, samt de rammer omkring indtaget der lidt bryder den kulturelle ro i et glas vin. Ydermere er de fleste mennesker uvante følelsen af et "pludseligt" on-set. Typisk har man en mere lineær fornemmelse (X slurke eller sug = kendt stigning i påvirkethed" ikke X mængde slugt for approksimeret effekt om 40 min med peak om 3-4 timer.


Helt enig!
+1000

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2017 15:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 04 jun 2017 17:49
Indlæg: 2
Jeg har aldrig drukket særlig meget alkohol, men er lige begyndt at gøre det du siger. Jeg bruger LSD i relativt små doser til formålet. Senest på en større dansk festival hvor jeg tog 50 mcg LSD. Var inviteret til middag med ca. 50 andre, som alle drak meget tæt. Jeg var nok den der havde det allersjovest, og som kom tættest ind på livet af alle de nye mennesker jeg mødte. De andre blev sidst på aftenen ret snøvlede og bevidstløse at høre på, mens jeg kun var endnu mere skarp, sød og åbensindet end normalt. Næste morgen havde de det alle sammen helt ad helvedes til pga. tømmermænd, mens jeg selv var klar til en dejlig frisk løbetur i den smukke natur. Efter denne dag var jeg ikke i tvivl. Aldrig mere alkohol, ud over lidt vin til maden. Det stof giver simpelthen ikke mening, når så meget bedre og mindre skadelige alternativer er nemt tilgængelige. Den største udfordring jeg er stødt på er at folk ikke kan acceptere at man drikker vand. Det er et kæmpe issue, og trækker skræmmende (!) meget opmærksomhed. Det viser virkelig hvilket sygt samfund vi lever i. Min tætteste omgangskreds vil jeg bare kunne fortælle at jeg tager noget andet, de er åbensindede og ligeglade. Men mange mennesker, f.eks. i arbejdsmæssig sammenhæng, kan ikke acceptere det. Fremover vil jeg i stedet for vand bestille en cola, og bilde folk ind at der er rom i. Go for it!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2017 18:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 jul 2016 16:44
Indlæg: 23
Jeg har rigtig gode erfaringer med svampe/LSD i lave doser (SN 03-05g eller 1/4 mærke)
Det gør mig klar, frisk, åben og glad og gir mig ingen tømmermænd.
Tvært i mod giver det mig nærmere en go søndag dagen efter. En anden sideeffekt er at jeg meget nemt møde kvinder. Nok fordi jeg er mere åben, føler mig fri og naturligt fanger øjnkontakt + mit ego måske er reduceret så jeg er mere ligeglad med hvordan andre ser på mig.

Den gængse danske måde at turde møde fremmede på er som bekendt drikke hjernen ud.
Med svampe ser man det vandvid meget tydeligt hvis man er sent ude i byen. Og man får på ingen måde lyst til at være en del af det længere.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team