Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 08:28


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 okt 2017 22:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 jul 2017 13:24
Indlæg: 13
Er det bedst at klippe/skære ved bunden af stilken, eller det bedre at hive hele svampen op med lidt mycelium i bunden af stilken . Tænker om man skader myceliumet og dermed forringer vækstvilkårene for de næste SN der skyder op?

Mvh Fujo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2017 23:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Fujo skrev:
Er det bedst at klippe/skære ved bunden af stilken, eller det bedre at hive hele svampen op med lidt mycelium i bunden af stilken . Tænker om man skader myceliumet og dermed forringer vækstvilkårene for de næste SN der skyder op?

Mvh Fujo

Klip den over, så du ikke roder for meget i det underliggende materiale. Det fik jeg selv at vide for en måneds tid siden, hvor jeg ellers altid bare har trukket derud af.. (som man siger)

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2017 23:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Hiv svampen op, put i pose, hiv den næste op og hjem og tørre.
Myceliet er kæmpe stort, og bunden af roden på svampen svarer til bunden af det nederste på en æblestilk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 00:12 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Nej, nogle gange gror der ofte 3-5 små lige ved siden af hinanden men forsinket, og den store fjerner noget af de forbindelser til myceliet fra de andre og de visner eller bliver mindre grundet mindre næringstilgang. Du kan faktisk se det hvis du lægger dig ned og skubber alt græsset væk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 00:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Jeg har plukket spids nøgenhat siden 1978- har mødt utallige psykonauter på markerne, men aldrig en med en saks.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 00:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Haha! nej det ville se lidt spøjst ud. Men med nogle af de marker og de mængder jeg så sidste år, overvejede jeg en græsslåmaskine med opsamler da det ville gøre jobbet nemmere og stadig være mere svamp end græs i de lange bælter langs marken. - Hav en kasket eller en hat med til svampene, så kan du tage den på hovedet hvis nogle suspekte typer kommer mod dig. Og bare grib ned langs stokken indtil bunden, og knips dem af med neglene eller klem til og twist, hvis man er en af dem som gnaver negle.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 14:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Psykofreak skrev:
Jeg har plukket spids nøgenhat siden 1978- har mødt utallige psykonauter på markerne, men aldrig en med en saks.


Nu er det jo ikke et argument for at du har ret og andre tager fejl. :)
Det er aldrig for sent at få en ny oplevelse i livet.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 15:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Psykofreak skrev:
Jeg har plukket spids nøgenhat siden 1978- har mødt utallige psykonauter på markerne, men aldrig en med en saks.

Jeg snakker heller ikke om at klippe over med saks, jeg bruger neglene. Selvom jeg også har læst masser af råd på Shroomery, om at medbringe en saks på plukketure, hvilket flere af dem derinde gør.
Bare fordi du har plukket svampe siden '78, og fordi du aldrig har set en plukker med en saks, så betyder det ikke at rådet bare er varm luft. Man kan godt få en update i livet, selvom man har nogle år på bagen.

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 19:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Jeg mindes at have læst at det et vigtigt at man får hele svampen op, da stilken ellers kan agere "sugerør" for diverse sygedomme. Svampene er jo myceliets forplantningslegeme, der efter sporeudbredelsen, nedbrydes fordi myceliet ophører med at tilføre svampen næring.
For dril: er dette tilfældet, er det ikke alene tidsspilde at medbringe en saks, men potentielt skadeligt for myceliet.

Så sådan plukker jeg mine, altså ved roden. De slipper jo som oftest af sig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 21:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Alf'n skrev:
Jeg mindes at have læst at det et vigtigt at man får hele svampen op, da stilken ellers kan agere "sugerør" for diverse sygedomme. Svampene er jo myceliets forplantningslegeme, der efter sporeudbredelsen, nedbrydes fordi myceliet ophører med at tilføre svampen næring.
For dril: er dette tilfældet, er det ikke alene tidsspilde at medbringe en saks, men potentielt skadeligt for myceliet.

Så sådan plukker jeg mine, altså ved roden. De slipper jo som oftest af sig selv.

Jeg har ikke en kilde på min påstand, da jeg har fået det at vide på en plukketur, og også læst rådet med at klippe med neglene/saks på Shroomery, men har du en kilde på din? Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro.
Hvis du 'mindes' at have læst det, så kunne det være interessant læsning.

Jeg prøver om jeg kan finde nogle kilder på Google, der taler for det ene eller det andet.

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 22:57 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Halose skrev:
Psykofreak skrev:
Jeg har plukket spids nøgenhat siden 1978- har mødt utallige psykonauter på markerne, men aldrig en med en saks.

Jeg snakker heller ikke om at klippe over med saks, jeg bruger neglene. Selvom jeg også har læst masser af råd på Shroomery, om at medbringe en saks på plukketure, hvilket flere af dem derinde gør.
Bare fordi du har plukket svampe siden '78, og fordi du aldrig har set en plukker med en saks, så betyder det ikke at rådet bare er varm luft. Man kan godt få en update i livet, selvom man har nogle år på bagen.

Gu ka man da så få en opdate som gammel plukker.
Har også plukket spisesvampe i mange år, og er medlem af svampeatlas- der har været mange tråde om hvordan man plukker korrekt.
“Eksperterne” derinde siger det er ligegyldigt hvordan du gør det, da myceliet svarer til æbletræet, og svampene til æblerne. Diskussionerne på svampeatlas har så også gået på, om man kunne få et område til at uddø ved at plukke alle svampe inden de nåede at smide sporene. Så vidt jeg forstod så ville der ihvertfald gå mange år før myceliet er dødt, og der ikke er flere svampe på marken. Eftersom jeg har plukket siden 1978 er jeg efterhånden ved at tro at mange marker omkring København, er overplukket, og de giver næsten intet i forhold til de glade 80-00ere. Jeg plukkede dengang snildt 3-400 gram tørret om året. Alle plukker på deres egen måde( ham med saksen har jeg til gode) men tror selv at ham saksemanden ligger saksen væk, hvis han som jeg var ude for engang på en golfbane med 10 cm græs, og 7 cm høje SN med 2 cm mellemrum, bare ville pløre begge hænder ned i græsset, og FLÅ en håndfuld op med 10 svampe ad gangen. På 3 timer samlede jeg 1,4 kg der blev 113 gram tør.
Har i år på 30 ture kun samlet 1,5 gram ca, så er da glad for jeg var med til festen tidlige i historien. :rocking: :hjerte: :peace:

PS. Det tog 20 timer at rense svampene for jord og græs.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2017 23:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Halose skrev:
Jeg har ikke en kilde på min påstand, da jeg har fået det at vide på en plukketur, og også læst rådet med at klippe med neglene/saks på Shroomery, men har du en kilde på din? Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro.
Hvis du 'mindes' at have læst det, så kunne det være interessant læsning.

Jeg prøver om jeg kan finde nogle kilder på Google, der taler for det ene eller det andet.

Jeg har forsøgt at lede, men har ikke kunnet finde præcis den jeg havde I sinde. Jeg kiggede dog i en af mine bøger (Naturens vilde gaver af Richard Mabey udgivet 1972) og der står følgende
Citat:
Skær ikke svampe af med en kniv, man har brug for hele stilken og resten af et evt. svøb til sikker bestemmelse. Træk dem heller ikke brutalt op. De svampe, vi samler, er simpelthen frugtlegemerne af den egentlige svampeplante, som er et net af fine tråde, myceliet (…) Hvis dette net ødelægges ved for hensynsløs plukning, vil selve planten beskadiges. Man bør vride eller rokke svampen forsigtigt til den går løs.
Jeg har også forsøgt at gennemse et par andre, men ingen af dem rådføre omkring plukning.
Så umiddelbart syntes det mere eller mindre ligegyldigt hvordan man bærer sig ad med at plukke svampe. Da den metode han specificerer udelukkende omhandler identificering, og da jeg ingen andre kilder har kunnet finde på hvad jeg sagde, må det forblive en teori, eller en påstand =)
Billeder:
https://i.imgur.com/YY9dwgJ.jpg
https://i.imgur.com/LwFAbgM.jpg
https://i.imgur.com/LZX39WZ.jpg

Øøøhj psykofreak, du har spist alle vores svampe! :peace: :hjerte:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 okt 2017 00:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Nej- har kun spist de svampe der var dengang i var mosevand i jeres Fars nosser. :cheers:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2017 20:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 jul 2017 13:24
Indlæg: 13
Jeg siger tak for de forskellige input :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team