Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 04:55


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 okt 2017 16:53 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2017 16:44
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
Hvis jeg husker rigtigt, så begyndte sidste sæson først for alvor efter der havde været kraftigt vejr et par dage i træk. Der var godt med vind, rusk og regn. Temperaturen om natten kom under 5 grader et par nætter i streg og bum, masser af svampe.

Vi er netop nu i disse dage inde i denne periode og ifl. DMI kunne tirs/ons, i den kommende uge, sagtens se ud til at blive et par gode dage.

Min egen faste ko mark i Billund-egnen har KUN givet 20stk. svampe (!!!) i år, og markerne/skovene omkring Kolding har ikke givet én eneste endnu. Så jeg håber personligt selv på at jeg har ret, men nu må vi se.

EDIT: Jeg har forresten hørt en fortælling om at jorden i og omkring Kolding er meget leret, og at der derfor skulle være meget svært at finde SN i området. Nogle biologi/geografi interesserede som kan kaste lys over dette?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 17:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Sidste år var der på sjælland godt gang i sæsonen på denne her tid, mener jeg - det var omkring disse dage jeg gjorde mig mit største fund.
Hvad angår jordforholdene, snakkede jeg fornyligt med en ven, hvor vi hurtigt blev enige om at det vigtigste for en god svampemark var drænforholdene.
Af hvad jeg husker fra geografi-timerne, er ler meget uporøst, og har altså en dårlig dræningsevne, der resulterer i at jorden simpelthen er for våd til at myceliet kan skyde sine svampe op.
Krydser fingre for en ordentlig omgang lavtryk der kan suge alt vandet væk.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 18:03 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
Marsk jorden hvor jeg har plukket mange er klæg jord/ler så tænker ik det har noget på sig. Tvivler på at sæsonen genstarter nu her mine marker ser i hvertfald døde ud og de har givet nok i år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 19:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Fso skrev:
Marsk jorden hvor jeg har plukket mange er klæg jord/ler så tænker ik det har noget på sig. Tvivler på at sæsonen genstarter nu her mine marker ser i hvertfald døde ud og de har givet nok i år.

Selvfølgelig har jordens/markens dræningsevne/forhold indflydelse på svampesæsonens udbytte. Men det afhænger også af nedbørsforholdene. Eksempelvis er "min" mark lavtliggende, med en relativt høj bakke i midten, så alt regnen der ikke optages af jorden på bakken, samles for foden af bakken hvor jorden derfor hurtigere mættes. De havde samme problem på kalvebod fælled (lavtliggende og tæt på havet) for nogle år siden hvor de endte med at grave vandløb så engene kunne drænes, da køerne fik våde tær osv.
Min ven er fra en klippeø hvor det regner langt mere end herhjemme, og selvom klippe er langt mindre porøst end lerjord så medfører kurperingen i landskabet bedre dræningsforhold og efter hans beretning en hulens masse svampe :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 19:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
Du misforstår mig vist :) men faktum er at at vi to mand plukkede 1/2 kg tørret på en dag på en flad mark på klægjord, det har jeg aldrig hørt overgået.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 19:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Det slog mig også lige! :D

Fedt! Tillykke og god appetit :mrgreen:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 19:30 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
De er længe spist ligger 12-15 år tilbage :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2017 23:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 okt 2017 22:00
Indlæg: 14
Jeg krydser fingre


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 10:32 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
Ændringen i måde sæsonen forløber har noget med det ændrede nedbørs mønster, som "klimaforandringerne" giver det er helt sikkert. For 12-15 år siden sluttede sæsonen med frosten, nu virker det mere som den regner væk kva svampenes optimale levesteder - lavt liggende områder.
En let frost kunne booste svampene i tiden efter men var frosten "tungere" var det slut det var ihvertfald min oplevelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 17:20 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
Jeg kiggede på begge marker i dag både det høje og det lave så ingen sn, hva med jer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 17:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
...de popper stadig i nordjylland =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 17:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
I Nordsjælland mellem fjordene, er der overhovedet ikke en eneste svamp af nogen art.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2017 18:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Min undervisninger starter undtagelsesvist først kl 13 i morgen , så overvejer at tage ud og kigge. Ellers har jeg en aftale enten torsdag eller lørdag - men må nok indrømme at jeg har min tvivl. Nu må vi se, ellers må jeg jo dyrke dem selv. Det har jeg godt ville prøve i noget tid, men har manglet undskyldningen :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2017 10:28 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2747
Fandt en i går så har lidt opgivet, men måske jeg skulle tage en runde og tjekke op på gamle marker her inden så længe.
Nogen som oplever noget ud over hopifjorden?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2017 11:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
De popper også stadig på Sjælland :)
Det er dog tydeligt at forholdene ikke er optimale.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2017 20:16 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2017 16:44
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
Så var jeg ude og kigge i dag... Ingen held. Denne sæson er godt nok deprimerende.

Jeg mistænker indlandsisen for at have oversvømmet DKs undergrund.

Spøg til side, så er jorden vel for mættet. Dertil er nærmest samtlige bæk og å-systemer er alle gået over deres breder, så vandet bliver hvor det er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 nov 2017 23:41 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg var ude på marken idag. Tænkte at det måtte være en perfekt dag at samle dem på, dagen efter Samhain / Alle Helgens nat/ Halloween.. Så jeg forventede at finde en masse ekstra stærke og fortryllede svampe :P .. Men jeg fandt sølle 7 styk, og de så alle lidt overmodne ud. Hmm.. Jeg tror det er slut for i år. Regnen har druknet deres mycelie

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2017 17:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Jeg fik ikke andet end våde sokker i dag.
Tror Fanny har ret.

Edit: og lang god gåtur i den smukke skov.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 nov 2017 17:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 okt 2017 22:00
Indlæg: 14
Havde heller ikke heldet med mig i dag
I morgen giver jeg det sidste chance. Fra solopgang til solnedgang på de bedste marker jeg kender.
Hvis jeg ikke vender hjem med SN i morgen, så er det afgørende bevis på en kraft i universet som ikke vil have at jeg finder SN i år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 nov 2017 16:18 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2017 16:44
Indlæg: 3
Geografisk sted: Kolding
Jeg var ude og kigge i går på min mark i en times tid. Fandt ikke en eneste. Tror sgu ikke der er mere at komme efter i Syddanmark...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team