Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 22:15


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 nov 2020 15:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Jeg har altid været af den opfattelse, at kropsvægt ikke havde den store betydning ved indtag af psilocybin, men er i løbet af de sidste par år blevet lidt i tvivl. Flere og flere dose-angivelser on-line, tager forbehold for kropsvægt, ligesom de medicinske forsøg der er foretaget de sidste ca 10 år også har taget hensyn til forsøgspersonernes kropsvægt, når der skulle doseres. Jeg har taget svampe en del gange med min svoger, og har altid været noget mere ramt end ham, selvom vi tog samme dosis. I sidste uge tog vi forsøgsvis hensyn til vores kropsvægt (han vejer 70 kg, jeg vejer 60) og gav ham lidt mere, og sørme om vi ikke trippede ca lige dybt. Men, det kan jo sagtens have været et tilfælde.... Er der nogle af jer, der har konkrete erfaringer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 nov 2020 16:44 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Fornuftige overvejelser jeg har faktisk aldri haft de tanker.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 nov 2020 22:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg tror det har en effekt, men at set og setting overruler effekten. Det vil sige at hvis man er meget under/over gennemsnits vægten, så tror jeg godt det kan have en indflydelse, men at sindet og miljøet stadig har en større effekt. Hvis du er stor og spiser 2 gram svampe alene ude i en mørk skov, så tror jeg f.eks. effekten er større (ikke nødvendigvis = dyb og brugbar oplevelse) end hvis en lille person på 3 gram bliver guidet i en fredelig retning af terapeuter.

Personens eget sind har jo også en stor indflydelse på hvor dybt man når. Jeg har f.eks. opbygget en psykisk tolerance så jeg ikke bliver ligeså mærkelig på 3 gram svampe som jeg gjorde de første gange jeg prøvede det. Jeg har ligesom lært at agere i den psykedeliske opfattelse (i hvert fald i hjemlige omgivelser og i skoven).

Pointen er at du kan sikkert godt have en effekt af at mængde justere efter kropsvægt, men jeg synes det giver bedre mening at justere dosis efter tidligere erfaringer med svampen. Der er folk der bliver lagt ned af 1,5 gram svampe og andre der skal have det dobbelte for at kunne overveje en meditation. Og det er ikke altid grundet kropsvægt.

p.s. jeg vejer selv omkring 95 kg (længe siden jeg var på en vægt) og jeg kan flyde sammen med mine omgivelser på 3 gram cubensis hvis alt ligesom går op omkring mig.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 nov 2020 22:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Hector Salamanca skrev:
Jeg tror det har en effekt, men at set og setting overruler effekten. Det vil sige at hvis man er meget under/over gennemsnits vægten, så tror jeg godt det kan have en indflydelse, men at sindet og miljøet stadig har en større effekt.


Jeg har selv tænkt noget i samme retning, og tror helt sikkert, er der er mange andre faktorer, end kropsvægten, der spiller ind. Alligevel arbejder man i de medicinske forsøg med en form for "sweet-spot"-dosis, som udtrykkes i mg/Kg (altså en dosis afhængig af forsøgspersonens kropsvægt), så jeg kan ikke helt slippe tanken, selvom jeg ca har vejet det samme hele mit voksne liv, og det derfor kun er et teoretisk problem for mig...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2020 08:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Bull Lee skrev:
Hector Salamanca skrev:
Jeg tror det har en effekt, men at set og setting overruler effekten. Det vil sige at hvis man er meget under/over gennemsnits vægten, så tror jeg godt det kan have en indflydelse, men at sindet og miljøet stadig har en større effekt.


Jeg har selv tænkt noget i samme retning, og tror helt sikkert, er der er mange andre faktorer, end kropsvægten, der spiller ind. Alligevel arbejder man i de medicinske forsøg med en form for "sweet-spot"-dosis, som udtrykkes i mg/Kg (altså en dosis afhængig af forsøgspersonens kropsvægt), så jeg kan ikke helt slippe tanken, selvom jeg ca har vejet det samme hele mit voksne liv, og det derfor kun er et teoretisk problem for mig...


Det ville jo give meget god mening, for sådan er det vist for ketamin og en del andre stoffer. Har ingen personlige erfaringer tho.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2020 09:05 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Personligt har jeg ikke oplevet nogen forskel fra da jeg vejede under 60kg og til nu hvor jeg vejer 80kg

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 nov 2020 10:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg er jo ikke medicinsk uddannet men tænker at det lidt er en del af medicinsk forskning at arbejde positivistisk. Altså de kan af gode grunde ikke sammenligne forskningsresultater udelukkende på fænomenologiske overvejelser omkring dybden i oplevelsen. Desuden er det svært at finde en sweetspot dosis baseret på mental undersøgelse og endnu sværere sweetspot setting. Altså hvor er det perfekte sted for netop denne patient at have sit svampetrip. For mig er det i en skov udelukkende med dyr og dem der skal guide mig i trippet. Men for andre vil indendørs med bind for øjnene helt sikkert være bedst. Der er vægt jo lidt lettere at have med at gøre. De kan selvfølgelig kigge på statistik over positive virkninger efter sessioner i forhold til given dosis.

Men, og jeg synes det er et lidt stort men, de settings jeg har hørt om i forskning har også været rimelig ens. Igen fordi at så kan man bedre sammenligne resultaterne, til gengæld tror jeg f.eks. udfra personlig erfaring at psylocybin kan have en større terapeutisk effekt ude i naturen (selvfølgelig stadig med professionelle terapeuter). Der kan man af gode grunde ikke have en hjernescanning kørende, så det er lidt svært at få det videnskabelige belæg for min påstand.

Det jeg siger er ikke at forskerne gør sit arbejde dårligt, jeg siger bare at det ikke er fyldestgørende forskning pga. praktiske omstændigheder. Pt. er alt forskning på området jo vigtigt, for vi skal starte et sted. Og så længe der ikke er mere fyldestgørende forskning på området, så må vi der selvdosere arbejde udfra HR princippet om at starte stille ud også bygge dosis op over en årække til man finder sit eget sweetspot. For mig ligger det som sagt omkring 3 gram cubensis, der er jeg kun blevet ængstelig en gang pga. dårlig mindset (serotonin depoterne var tømt efter roskilde festival og havde ikke set min kæreste i et par uger). Hvor ligger det egentlig for jer andre? Min sweetspot betegnelse handler ligesom om at man får nok til at verden føles markant anderledes, men ikke så meget at man er i risiko for traumatiske oplevelser. (egoet er altså stadig mere eller mindre intakt).

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2020 14:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Buttkraken skrev:
Personligt har jeg ikke oplevet nogen forskel fra da jeg vejede under 60kg og til nu hvor jeg vejer 80kg

Ok, det var ret konkret erfaring. Tak!

Hector Salamanca skrev:
Men, og jeg synes det er et lidt stort men, de settings jeg har hørt om i forskning har også været rimelig ens. Igen fordi at så kan man bedre sammenligne resultaterne, til gengæld tror jeg f.eks. udfra personlig erfaring at psylocybin kan have en større terapeutisk effekt ude i naturen (selvfølgelig stadig med professionelle terapeuter). Der kan man af gode grunde ikke have en hjernescanning kørende, så det er lidt svært at få det videnskabelige belæg for min påstand.


Man er blevet meget bedre til, at gøre det hyggeligt og "trip-venligt, når man udfører forsøg, men du har ret, det er stadig en lidt "kunstig" setting, og der tages ikke højde for individuelle behov i så høj grad.

Jeg tror i har ret i, at med alle de forskellige faktorer der kan påvirke et trip, hører kropsvægt nok til blandt bagatellerne.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team