Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 13:48


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 nov 2023 11:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 nov 2023 23:09
Indlæg: 2
Jeg er ganske ny i svampeverdenen, men jeg tror muligvis jeg havde heldet med mig i denne uge. Hvad siger eksperterne? Jeg er ikke sikker nok på mine egne evner endnu til at jeg tør satse, og jeg er ret nysgerrig om I tvivler på de samme, som jeg gør (::;
Jeg takker på forhånd :gud:

Har linket til mit Reddit-opslag, da jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte billeder herinde?!

LINK TIL BILLDERNE: https://www.reddit.com/r/PsychesDK/comments/17yapnv/hvad_siger_eksperterne/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2023 12:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Det ser mindst 95% rigtigt ud :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 nov 2023 18:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2004 19:48
Indlæg: 571
Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Jeg er enig. Det er Spids Nøgenhat. :gud:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2023 22:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 nov 2023 23:09
Indlæg: 2
Tusind tak til jer begge :hjerte: :hjerte: :D Hvilke er I i tvivl om?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 nov 2023 11:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2004 19:48
Indlæg: 571
Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Kunne måske godt være liiidt i tvivl om A. Men synes resten ligner SN i forskellige stadier. Det kan godt være lidt tricky at se på et foto. Især når svampene er våde. Jeg kan anbefale at følge Sten Larris beskrivelse:

"Spids Nøgenhat
Meget lille svamp med hat der er ca. lige så høj som den er bred, fedtet hat og brunlige eller sortviolette lameller. Skifter farve når den tørrer.

Hat o,7-1,2 cm høj, 1-2 cm bred, meget høj facon og somme tider med en spids (en papil).

Hatten er som fugtig gråbrun eller brunorange og randstribet (brug helst lup), tydeligt fedtet til let klæbrig og med fint savtakket rand. Ved udtørringen skifter hatten farve, bliver meget lysere (flødefarvet, gylden, skinnende orangehvid) fra midten, længe med en skarp grænse mellem den lyse og den mørke (våde) del, og randstriberne og den fint savtakkede rand forsvinder helt. Lamellerne er først bleggrå, men bliver meget snart fint brunplettede af sporer, lysebrune, eller violetbrune, mørkere med alderen, og med en lys egg.

Stok 5-10 cm høj, 1½-2 mm tyk, rund, som frisk og fugtig fugtig med lyse langsgående trævler på lysebrun bund, som tør og efter grapsning skinnende hvidlig eller orangehvid .
Allernederst på stokken kommer der efterhånden mere eller mindre tydelige blå pletter - ses tydeligst når svampene har ligget et par timer efter plukningen. Der kan somme tider osse være blå pletter andre steder på svampen, især ved hatranden, men også andre steder hvis der er orm i svampen.

Vokser på døde græsrødder, i princippet overalt hvor der er græs, men svampen er så lille at man sjældent får øje på den, med mindre der har været kreaturer og gnave det høje græs bort. Lysesiv i tuer og bølget bunke er gode græsarter.
Led især efter den på steder hvor der er fugtigt, men alligevel veldrænet: F.eks. i en ådal hvor terrænet skråner ned mod åen.
Sæsong fra sidst i august til november. Højsæsongen er første halvdel af oktober."

http://www.stenlarris.dk/halu/HPSILO.HTM

Og husk aldrig at indtage en svamp du er det mindste i tvivl om :peace:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team