Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 02:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Da der ikke er meget information om brug af psilocybin svampe for migræne og Hortons hovedpine (klyngehovedpine/cluster headaches), vil jeg gerne dele min erfaring med det.

Jeg har haft kronisk migræne i over 20 år, siden jeg var teenager. Kronisk migræne svarer til at man har hovedpine mindst 15 dage om måneden, hvor mindst 8 af dem er migræne, og de andre dage kan f.eks. være spændingshovedpine. Jeg har været igennem hele molevitten af medicin, og intet forebyggende hjælper godt nok. Den eneste medicin der hjælper næsten hver gang er Rizatriptan, som man tager når migrænen enten er på vej eller er startet. Den forebygger dog ikke migræne eller hovedpine i fremtiden, og den gør at man bliver meget træt og uarbejdsdygtig i mange timer - den fjerner dog smerterne bedre en noget andet jeg har prøvet.

Jeg havde læst om nogle eksperimentelle forsøg med psilocin og psilocybin, som behandling for migræne og klyngehovedpine. I forsøget viste det sig at være ekstremt effektivt for klyngehovedpine og meget effektivt for migræne for personerne det virkede på.
Dvs. at det ikke virker for alle med migræne, men dem det virker på, er effekten ofte god til meget god. I netop det forsøg jeg så, var ca. 20% af forsøgspersonerne fri for migræne i op til 14 dage efter en enkelt dosis af psilocybin, mens de fleste var fri for migræne mellem 3 til 10 dage, 2 havde ingen effekt og 1 havde flere anfald. Det var dog en ret stor dosis, som svarer til ca. 1,5 til 2,0 gram cubensis svampe for en mand på min størrelse.
Resultatet er ekstraordinært i det at absolut intet medicin for migræne har en så stor forebyggende effekt på en større befolkningsgruppe. Al forebyggende medicin man får nu er enten en til flere piller hver dag og/eller indsprøjtninger af Botox i hovedet, skuldrene og nakken hver tredje måned, eller indsprøjtninger af CGRP-blokkere en til to gange om måneden.

Da jeg stort set har udtømt alle behandlingsmuligheder, og det eneste jeg kunne se frem til var en fremtid, hvor jeg er førtidspensionist og stort set dysfunktionel 60% eller mere af måneden valgte jeg at købe nogle sporer fra Holland og gro nogle svampe selv. Planen var at starte med at mikrodosere i første omgang, for så at skrue op for dosis løbende, hvis jeg ingen effekt så. Jeg tager en dosis fast med 2 dages pause imellem.

Her er min erfaringsdagbog de første 2 uger:
- Dag 1 prøvede jeg 100 mg, og kunne intet mærke på den ene eller anden måde.
- Dag 2 fik jeg migræneanfald.
- Dag 3 skete intet påfaldende.
- Dag 4 prøvede jeg 200 mg, og kunne mærke et lille buzz i mit hoved, og følte mig sådan lidt kold og "klæbrig".
- Dag 5 følte jeg mig helt frisk of energisk. Havde ikke sovet så godt i lang tid. Jeg gjorde hele lejligheden ren og gik en lang tur, noget som jeg ikke havde gjort i lang tid, fordi jeg havde haft det så skidt.
- Dag 6 ingen hovedpine eller migræne, men følte mig mere normal igen. Ikke særlig energisk, men glad og frisk fordi jeg havde ingen smerter i mit hoved.
- Dag 7 prøvede jeg 250 mg, og kunne mærke et lidt større buzz i mit hoved end sidst, og stadig den lidt kolde og "klæbrige" fornemmelse. Fokus var fint, og jeg kunne sidde meget fokuseret med noget papirarbejde uden at holde pauser, som jeg plejer.
- Dag 8 var rigtig god. Havde sovet fantastisk, og var helt energisk igen. Motionerede, lavede mad til flere dage, gjorde hele lejligheden ren igen, og var sammen med nogle venner. En ting jeg har haft mange problemer med, er at jeg isolerer mig meget når jeg har det skidt, så det betød meget for mig at jeg kunne være sammen med nogle venner på kort varsel.
- Dag 9 følte mig mere normal igen, men stadigvæk godt.
- Dag 10 tog jeg 250 mg igen. Samme buzz og fornemmelse som på dag 7.
- Dag 11 var igen fantastisk.
- Dag 12 var mere normal igen, og jeg havde lidt af en spændingshovedpine. Ellers var den udmærket.
- Dag 13 tog jeg 250 mg. Samme symptomer som de andre gange. Havde dog meget godt fokus på et projekt jeg havde udsat i lang tid.
- Dag 14 var igen igen fantastisk.

Sådan har det kørt siden i over et år med 250 mg hver 3. dag. Jeg putter pulveret i gelatinekapsler, og spiser dem om morgenen når jeg står op. Jeg havde ikke et eneste migræneanfald i de første 3 uger, som er virkelig unormalt for mig. Jeg kan faktisk ikke engang huske, hvornår jeg er gået i hele 3 uger uden et migrænetilfælde. Jeg havde normalt 8 til 12 tilfælde af migræne om måneden før svampene. Jeg havde kun nogle enkelte tilfælde af spændingshovedpine i de første 3 uger, som kunne behandles med en eller to Panodiler, så intet problem der. Sidenhen har jeg nok reduceret mine migræneanfald i gennemsnit med 60% - 70%, selv efter jeg har reduceret min normale forebyggende medicin med 50%. Jeg har fået det godt nok til at kunne starte at studere igen på fjernstudie, noget jeg ikke var i stand til før. Jeg er ikke helt rask, men intet har hjulpet mig så godt som svampene har.
Jeg kender også en med klyngehovedpine som bruger dem. Han siger at en enkelt heroic dose er nok til at holde klyngehovedpinerne væk i flere måneder ad gangen.

Når det kommer til det videnskabelige, så giver det god mening at psilocybin virker mod migræne og klyngehovedpine. Psilocybin tilhører en gruppe kemikalier som hedder tryptaminer, som er en type kemikalier man allerede bruger til behandling af migræne og klyngehovedpine. Alle de medikamenter som hedder noget med "-triptan" tilhører også denne type kemikalier. Jeg får f.eks. Rizatriptan til at behandle mine anfald, mens mange andre bruger noget som hedder Sumatriptan. Den ekstra energi jeg får dagen efter en dosis svampe er den samme fornemmelse jeg får ca. 10 til 12 timer efter jeg har taget en Rizatriptan pille, men Rizatriptan har bare nogle heftige bivirkninger i forhold til svampene. Svampene kan heller ikke bruges til at behandle et allerede eksisterende migræneanfald, hvor Rizatriptan virker meget godt - de er bare rigtig gode til at forebygge anfald.

Hvis nogen har nogle spørgsmål mht. det her, så svarer jeg gerne så godt jeg kan. :)

Moderator
Brugeravatar

Fedt at høre, at du har fundet noget der virker for dig! :D Migræne er ikke for sjov. :nus:
Har du oplevet nogen sidevirkninger af svampeindtaget, ud over hvad der kan forklares af at have mindre migræne?
Oplever du at migrænen kommer tilbage, hvis ikke du tager de 250 mg, hver tredje dag?

Junior medlem

Det er fantastisk! Troede aldrig jeg ville finde noget der ville hjælpe så godt.
Jeg bliver helt trist at høre at der er så mange med migræne og klyngehovedpine der ikke kender til muligheden, bare for at prøve det, og se om det er noget for dem.

Bismann skrev:
Har du oplevet nogen sidevirkninger af svampeindtaget, ud over hvad der kan forklares af at have mindre migræne?
Oplever du at migrænen kommer tilbage, hvis ikke du tager de 250 mg, hver tredje dag?

En positiv sidevirkning jeg har lagt mærke til er øget fokus og initiativ i de 4 - 5 timer efter jeg har taget en 250 mg kapsel, mens jeg stadig kan mærke det der lille "buzz" i mit hoved. Ellers har jeg det bare generelt godt når jeg tager dem, især dagen efter.

Bismann skrev:

Jeg havde omkring 3 uger, hvor jeg var løbet tør fordi en høst var mislykket, og jeg havde givet for mange kapsler til min ven med klyngehovedpine. Efter en uges tid, begyndte jeg at få migræne regelmæssigt igen, og det var med tiltagende hyppighed indtil jeg fik en ny høst efter ca. 3 uger. Så umiddelbart er migrænen der stadigvæk i samme omfang som før, men bliver holdt væk med svampene. Det er nok noget jeg bliver nødt til at holde ved i mange år endnu. Mange siger at det bliver bedre med alderen, men jeg er stadigvæk langt væk fra de 50 til 60 år hvor det plejer at blive bedre... hehe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]