Jeg har fundet ud af det... det er simpelthen fugtigheden.
På shroomery.org (link i min anden post) diskuterer jeg det med en... han siger at jeg skal sætte fugtigheden helt op i vejret i noget tid, og lige sprøjte med en vandforstøver et par gange om dagen.
Jeg har sprøjtet dem 2 gange idag og lavet kogt vand til gryden 4 gange nu... altså hvor jeg smider kogt vand ned i gryden ved kittet, køler det lidt af med lidt koldt vand (der skal stadig være lidt damp, eller ca 40 grader celcius), ligger kittet på vandet og lukker helt for luft.
Denne metode sætter fugtigheden voldsomt op på få minutter, og de blålige farver forsvinder i løbet af nogle timer.
Jeg er lidt usikker på om det er svampe jeg kan se på det område, hvor der ikke vokser noget - men det finder jeg ud af om en dag eller to, fordi kittet er simpelthen bombarderet med svampe over det hele. Ude i siderne, under kittet, i hjørnerne, i hullerne ude i siderne, og en del på midten... der er lige det areal på 16cm x 2-3cm hvor der ikke vosker noget - men jeg er sikker på at det vil komme, hvis jeg holder fugtigheden oppe på den måde

Og tror de bliver meget høje, de svampe... så jeg skal skifte gryden ud med en anden beholder, som er høj nok. Der smutter jeg lige forbi Silvan i morgen og ser på hvad de har af plastik-beholdere.