Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 01:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Hej alle.

Jeg har brug for lidt ekspert hjælp mth. til svampe dyrking.

Jeg er igang med at dyre nogle få hawaii svampe i mit growkit.

Growkitet er således at en aluminum box med hawaiisvampespore + jord/lort whatever står i ca. 25-35cm høj kasse med 2-3cm vand i. Over åbningen er så platisk foile.

Kassen står ved lys (ca. 12-16 timers lys og 8-12timers mørke) og en raditator, så temp. er ihvertfald 20 grader døgnet rundt.

Growet blev startet for 3-4 dage siden og det eneste tegn på vækst er noget meget lille spindelsevævelse ligende.

Luftfugtigheden er så høj at platisk foile er helt dugget til og der drypper dråber fra det. Desuden har jeg vandsprayet aluminum boxen 4-5 gange på de 3-4 dage. Desuden giver jeg den dagligt frisk luft et kort øjeblik.

Mit spørgsmål er så, gør jeg det rigtigt :?:

Skal jeg sænke temp. lidt? Er luftfugtigheden for høj? Eller er det rigtigt nok?

Håber i gider svare :)

mvh

daffy duck

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Altså jeg kan fortælle ud af mine egne erfaringer med det growkit jeg er i gang med.

Først vil jeg anbefale, at du flyttede kassen fra radiatoren til et eller andet sted, hvor der ikke kommer direkte varme. Bare det er lunt i hele det rum, hvor svampene befinder sig, så vil de klare sig.

Det er meget normalt at der ikke dukker andet end små knobber op... det tog 9 dage ved mig, før jeg kunne se tegn på liv, og nu er det faktisk gået lidt amok i kittet :)

Jeg kan anbefale, at du sætter luftfugtigheden op i et par dage... du gør det fint nok, men undgå at vandet falder ned i kittet fra foilen! Jeg bruger et plastik-låg, så jeg tører den af, hvis der kommer for meget dug på. Når svampene kommer frem, skal du passe på med fugtigheden - svampene vil få en slags vat-art på bunden... hvis den vat-art-ting overstiger 1cm på svampen, så er fugtigheden for høj og skal sættes ned. Ellers skal den sættes op!

Jeg ved ikke om jeg tør anbefale min egen metode, da jeg gjorde det for at redde mit growkit (mht. fugtigheden): 1 gryde med kogt vand og to tilsvarende gryder med koldt vand. Samlet giver det en temperatur på omkring 30-40 grader i kassen. Så lukker jeg helt for kassen i 2-3 timer og giver kassen frisk luft derefter.

noname skriver også i en anden post, at svampene ikke skal have høj varme.. det er en skrøne. Så tag også hensyn til det. Jeg tror dog det er lidt anderledes med fugtighed osv, for der skal du jo også bruge varme, og det er det jeg synes der er så godt med med min gryde-metode.

Derudover, så sprøjter jeg mine svampe dagligt med 2 skud fra en vandforstøver... det holder klimaet fugtigt og ikke tørt (men tilpas den mængde vand til dine egne svampe, og pas på med at give dem for meget vand!)

Og så checker jeg til dem en 2-3 gange om dagen, for at se om alt er i orden mht til varme/kulde, fugtighed og evt "handicappede" svape ;) har indtil videre pillet to svampe fra.

Og husk, at hver gang du skifter vand eller behandler dine svampe, så vask hænder, negle og armene (til albuerne) og fix dit hår på hovedet, så der ikke falder hår ned i kittet (bakterie-bombe :D). Og rør kun kagen ved absolutte nødvendigheder.

Det er det jeg har gjort med min kage, og det kører bare derudaf!

Titel:
Insane psychedelia user!

Ok, tak for hjælpen. :)

Skifter vand? Det har jeg ikke gjordt endnu, hvorfor skulle man det?

Det med vandet og temp. forstår jeg ikke hvad du mener?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

daffy duck skrev:
Ok, tak for hjælpen. :)

Skifter vand? Det har jeg ikke gjordt endnu, hvorfor skulle man det?

Det med vandet og temp. forstår jeg ikke hvad du mener?

Jeg gør dig opmærksom på, at jeg skiftede vand for at redde mit growkit. Det betyder at jeg hældte alt det gamle vand ud, hældte to gryder med koldt vand i og 1 gryde med kogende vand, som altså giver 30-40 grader celcius. Dette behøver du ikke at gøre, med mindre kagen mangler fugt (den bliver blå visse steder), hvilket ikke lyder sådan. Men SKULLE det ske, så kan denne metode varmt anbefales (fik tippet fra Shroomery).

Og det med vandet og temperaturen er også en del af det med at skifte vand. Det forklarer jeg også tidligere, og det skal du gøre hvis dit kit mangler fugt og mangler en ekstrem stigning af fugtighed.

Disse to regler bruges altså hvis din kage er tør - ellers se bort fra dem.

Håber det og resten giver mening.

/Edit: jeg kan også anbefale disse to topics:

Tip til efter den første høst:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6858

Forklaring til det med de blå områder (fugtighedsmangel):
http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=6980

Titel:
Insane psychedelia user!

Nej, fugtighed mangler det ikke. Væggen dryber med vand!

Når man har ventet de 14-15 dage og svampene er dukket frem, hvornår høstede du dem så? De skal jo høstes alle sammen samtidig.

Nogle der ved hvornår hawaii svampe ser ud som om de er klar til at blive høstet?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Man plejer at sige, at man selv skal bedømme hvornår de skal høstes. En god tommelfingerregel er 1-3 dage efter at hatten har foldet sig ud (det skal du selv bedømme). Når du bedømmer svampen til at være en fuldvokset svamp, så plukker du den.

Svampen bliver som regel også mørkere end de andre svampe, når den har stået forlænge.

F.eks. har mine svampe næsten foldet sig helt ud nu... jeg venter til de har foldet sig helt 100% ud, og så venter jeg lige endnu en dag (dvs de er klar til på fredag), og så skal de store høstes, mens de mellemvoksne og de små skal have lov til at vokse videre.

Jeg vil gøre dig opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at høste dem alle på samme tid. Du skal høste alle de STORE på samme tid - for du ender stensikkert med både fuldvoksede svampe og svampe der er mellemvoksne (ikke har foldet deres hat ud), og du kan derfor ikke plukke dem alle på samme tid - men en efter en over flere dage (nye bliver jo ved med at komme frem og blive fuldvoksne).

Jeg har ingen anelse om hvordan hawaii-svampe ser ud, når de er klar til høst. Men der er en generel regel for alle, som jeg nu har nævnt. Hvis du skal have specifikke detaljer, skal du nok søge lidt omkring eller vente på et svar fra en anden person :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Vi vil gerne undgå prisdiskussioner her, derfor retter jeg i dit indlæg.
Prøv http://www.google.com der er en masse gode links inde :D

/noname

Titel:
Insane psychedelia user!

... men hvis man søger findes der billigere alternative! Også med lidt "sjovere" svampe ;)

Titel:
Insane psychedelia user!

@Ali: Som jeg har forstået det er det vigtigt at du høster ALLE svampene på engang, for først når alle svampene er væk kan kittet "falde til ro".

Jeg læste også det er meget vigtigt at høste før hattene åbner sig, for når de gør det spreder de deres spore og så er der ikke mere sjaw i det kit ;)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er der vist ret spredte meninger om Daffy. Det er jo også lidt dumt at høste kittet mens kun halvdelen af svampene egentligt er klar til plukning.
Selv har jeg ved høst bare taget dem som de blev færdige til det og ikke tænkt i første og andet flush, bare ladet dem stå. Det har virket ganske fornuftigt for mig, men det kan sæføli godt være det er anderledes med Hawaii (har kun dyrket Cubensis).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Danmark
Jeg dyrker også "kun" Cubensis, men jeg høster efterhånden som de er store nok, altså ikke dem allesammen på en gang.
Det første flush er dog en undtagelse, da jeg mener at de skal have fred til at myceliumet skal have tid til at komme sig efter den første (og ofte rimelig kratige) omgang. Det er selvfølgelig bare min mening, du bør naturligvis selv vurdere hvordan du høster :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Nogle der har lidt erfarling med hawaiian dyrk? Der er gået 10 dage, og 4 bitte bitte små svampe der dukket frem.

Der er dog stadig masser tid, men ville gerne hører andre om hvornår deres høst var klar, med hawaii?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]