Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 06:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Høst
Medlem

Min cubensis growbox er lige så stille begyndt at gro og da svampene er klar til høst om en lille uge (vil jeg tro) har jeg lige et par spørgsmål til høsten.

1. Jeg har hørt flere sige at man skal tage et helt flush, altså alle svampene første gang man høster. Passer det og hvordan kan det være? Det jeg tænker på er at svampene nemt kan være klar til høst med et par dages mellemrum og om det så ikke ville være dumt at tage dem der ikke er helt klar? Nogle siger at det er bedst at tage alle sammen så "kagen" kan få ro, og derved skulle 2. flush blive bedre...

2. Når jeg høster skal jeg så rive svampene helt op, eller kan jeg bruge en steril saks og klippe dem over nede ved bunden?

Lige et sidespørgsmål. Det ser fint nok ud nede i kittet og jeg vil skyde på der er mellem 50 og 100 små svampe, men er det normalt at de kommer i plamager? Der er nogle pletter på 5-10 cm2 hvor der ingen svampe er og andre steder er der rigtigt mange.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
1. Ja, tag hele flushet. Det er i hvert fald hvad jeg har kunnet finde konsensus om rundt omkring på nettet. Det er noget med at svampenes "rod"system er sammenhængene - de svampe man lader stå tilbage stopper simpelthen med at vokse.

2. Vask hænder/arme grundigt først! Og prøv at lade være med at ånde ned i spanden/posen undervejs. Tag fat med fingrene om svampen så tæt som muligt på kagen uden at røre den. Drej forsigtigt rundt og træk op, så du får så meget med som muligt - det gør ikke noget, hvis der følger noget vermeculite med fra kagen. Hvis der sidder for meget svamp tilbage i kagen, kan det vist nok stoppe for grow, i hvert fald på det sted, og risikoen for forrådnelse skulle vist også blive større.

Til sidespørgsmålet: Ja, det er vist meget normalt!

Hvis du ska' ha' hjælp med at spise dem, så send en PM, hehe... :D

Titel:
Medlem

Tak for svaret chiller..

Hvis der er mange svampe der ikke er klar til høst når de første er vil det så være bedst at vente til flertallet er klar og lade de andre svampe "overmodne" eller skal jeg høste når de første er klar?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det har jeg også gået og tænkt på....

Hmm, jeg vil tro det er bedst at vente til flertallet er blevet store, men du skal selvfølgelig heller ikke vente så længe at de modne går hen og rådner eller bliver helt indtørrede.... Kig på din box flere gange om dagen og bedøm så - de vokser ret stærkt når de først er kommet igang!

Er der andre der ved noget om psilocybin-indholdet bliver mindre i en svamp, der får lov at overmodene lidt? :?:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Min gamle rektors kat, havde nu udemærket erfaring med at høste efterhånden. De resterende svampe udviklede sig hensigtsmæssigt og blev, ifølge katten, pænt store.

/karma!

Titel:
Medlem

Chiller skrev:
Det har jeg også gået og tænkt på....

Hmm, jeg vil tro det er bedst at vente til flertallet er blevet store, men du skal selvfølgelig heller ikke vente så længe at de modne går hen og rådner eller bliver helt indtørrede.... Kig på din box flere gange om dagen og bedøm så - de vokser ret stærkt når de først er kommet igang!

Er der andre der ved noget om psilocybin-indholdet bliver mindre i en svamp, der får lov at overmodene lidt? :?:

Ja jeg skal da godt nok love for de skyder i vejret når først de er kommet frem... Mine svampe kiggede frem i lørdags for første gang og i dag (7. dagen) er de vokset 1½ cm, bare i dag!

Er det egentlig ikke rimelig tidligt at de allerede dukker frem 5 dage efter de er blevet åbnet for?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]