Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 23:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Stoffer i te.
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Hejsa i videnskabs folk.

Jeg har et måske lidt banalt spørgsmål, men det er noget jeg har gået og tænkt over længe som jeg håber i kan komme med et godt bud på.

Hvis jeg laver en kop te om aftenen og går i seng, vågner 6 timer senere så er der i overfladen af te koppen noget der ligner benzin, lidt plamager der er blålige i det. Det ser helt ud som bezin eller olie spil i en vandpyt.

Rent teknisk:
1 te brev. Sort kinesisk te.
15cl vand
2 te:idea:sker sukker og ingen mælk.

Har drukket meget te igennem tiden og har aldrig lagt mærke til det før. Men tror lidt at det er et stof som er i alt te der ligger så på toppen efter noget tid. Men er jeg helt ved siden af ?

Mvh Mikkel

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg tror at det er æteriske olier, enten naturlige i teén eller tilsat, som er opløselige nok i varmt vand, men fælder ud når den køler af.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Opløselige er nok et lidt stærkt ord her. En æterisk olie vil pr definition være hydrofobisk, da det er en (...) olie. Men ellers tror jeg du har ret.

Senest rettet af Flak 29 feb 2008 17:58, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flak skrev:
Opløselige er nok et lidt stærkt ord her. En æterisk olie vil pr definition være hydrofobisk, da det er en (!) olie. Men ellers tror jeg du har ret.

Derfor kan den da godt være opløselig i vand.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Vil det ikke være så små mængder der er opløst at de i praksis kan ignoreres?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flak skrev:
Vil det ikke være så små mængder der er opløst at de i praksis kan ignoreres?

Det kommer an på hvilken praksis man taler om. For eksempel ville jeg ikke drikke noget vand som har været i kontakt med f.eks. rensebenzin, selvom opløseligheden er ufatteligt lille. I længden kan selv ekstremt små mængder af et eller andet stof tænkes at være eksempelvis kræftfremkaldende.

I tilfældet med teen er olierne tilsyneladende så opløselige i det varme vand at de bliver trukket ud af tebladene, og der er åbenbart så stor en mængde at de kan ses når de udfælder ved lavere temperaturer. Formentlig har de noget at sige i forhold til hvordan teen smager, og måske også i forhold til dens virkning på helbredet.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Well, du har sikkert ret. Det plejer du trods alt. Det er fredag og jeg gider ikke fluekneppe det her.
Tænkte vel bare at de kunne befinde sig i vandet uden at være opløst (med en densitet omkring vands), eller ligge på overfladen i forvejen og ændre karakter når vandet (og dermed olien) blev nedkølet.

De har helt sikkert en indflydelse på smags- og duftoplevelsen af en te.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Det kan også være tein (som sådan set bare er koffein).

http://en.wikipedia.org/wiki/Theine

Relativistisk båthorn

DoYouSpeakWak?? skrev:
i overfladen af te koppen noget der ligner benzin, lidt plamager der er blålige i det. Det ser helt ud som bezin eller olie spil i en vandpyt.

Jeg kender det også, og de kommer også nogle-gange i kaffe. Og det ligner en tynd film olie der flyder ovenpå.

Jeg har søgt på google i næsten en time uden at ku' finde noget om emnet. Jeg fandt dog en sjov artikel om termo-dynamik i en kop the: http://people.clarkson.edu/~space/teacup.html

Jeg har ikke nogle kvalificerede bud, men et par gæt ku' være sæbe hvis koppen ikke er vasket helt af? Eller kalk fra vandet måske? Jeg har nemlig også set disse plamager i overfladen i glas med vand direkte fra hanen (og jeg bruger aldrig sæbe når jeg vasker glas af, netop for at der ikke ska' sidde rester tilbage og gi' sæbe-smag), så jeg ved ikke om det specifikt er noget i selve the-bladende eller kaffe-bønnerne eller i selve vandet.
Men som sagt, jeg ku' ikke finde noget på google, under de søge-termer jeg prøvede, så det er rent gætteri de bud jeg kommer med her.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Jeg kunne forestille mig at det er ekstraherede garvesyrer/polyphenoler/tanniner/antioxidanter, som enten udfælder ved lavere temperaturer, eller laver forskellige intermolekylære, tungtopløselige forbindelser evt. kombineret med kalk. Det er vel det samme, som ses på indersiden af en "godt brugt" tekop!?
Jeg vil tro, at en systematisk googling med kombinationer af disse ord, vil kunne give svaret...?

Medlem

hmm, jeg har altid set det når en kop te har stået i noget tid. har aldrig rigtig tænkt over det egentlig :|

Junior medlem

Geografisk sted: InterZone
måske er det meldrøjerens :shock:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Meldrøjerens? Den bliver du nok nødt til at forklare lidt bedre. :hm:

Junior medlem

Geografisk sted: InterZone
DR-D skrev:
Meldrøjerens? Den bliver du nok nødt til at forklare lidt bedre. :hm:

måske bedre kendt som Ergot?
en lille sort svampemasse der gror på forskællige korn og græs sorter... før i tiden brugte man nogle alkaloider til processen at fremstille LSD med fra denne svampeart... :)

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
For lige at bringe denne diskussion tilbage på ret køl, så har jeg tidligere, enten her på siden eller på en anden side, skrevet et indlæg om nogenlunde det samme -- blot med kaffe istedet.

Efter lidt research stødte jeg på denne side: http://en.allexperts.com/q/Coffee-1614/Film-coffee.htm
Den snakker lidt om at der i kaffebønnerne er ca. 15% olie, og at noget af den er lettere opløselig i vand. Opløseligheden stiger formentlig ved højere temperaturer, og det vil forklare hvorfor du først ser olien når kaffen/teen er kold. De olier der har en lavere massefylde end vand flyder ovenpå, og det er dem du kan se.
Der er også snak om at kalcium fra vandet binder sig med olierne, og at det er der oliefilmen kommer ind i billedet. Da vands hårdhed er bestemt af mineralindholdet, vil hårdt vand normalt også have mere kalcium end blødt vand, og ud fra det bør det være muligt at teste den teori ret enkelt.

Så, for at summere det hele op: DYSW, drik du bare din te uden frygt for rensebenzin og hvad der ellers er nævnt i tråden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Det lader til, at I måske er kommet i mål mht til de skjolder, der opstår oven på the - jeg oplever dem også selv. Jeg ville dog komme med en flygtig indskyldelse. Det kunne også være protein aggregater (klumper), man ser på overfladen af the. Det samme sker nemlig, når jeg putter mine kontaktlinser i rensevæske natten over.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Yo!

Det her med te og stoffer finder jeg ret interessant.. Kunne i, i videnskabens navn, ikke lige smide en røvfuld links til sider propfyldt med info om te og dets indhold af div. stoffer??

På forhånd tak!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg har et fantastisk bud! Ikke pga. enorm viden... jeg tog mig 2 sek. og SÅ på en pakke te.

Jeg var forbi teen nede i ICA idag. Jeg kom til at tænke på dette emne, og kastede et hurtigt blik på en pose med sort te. Ingredientser: Te+ smagsat med bergamot olie.

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]