Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2024 08:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 nov 2007 03:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Velkommen til et nyt forum på Psychedelia.

Der har tidligere været mange videnskabelige indlæg på dette site omhanlede kliniske forsøg, neurobiologisk effekter, den nyeste forskning mm, til tider har de været spredt over flere fora, men med dette nye forum er det målet at samle denne debat af videnskabligt relaterede emner i et samlet forum.

Vi, Prometheus og jeg (Future) er udnævt redaktører. Vi vil gerne have diskutionerne forbliver videnskabligt korrekte og vil derfor gerne opfordre debatøre til kunne argumentere ordenligt for udsagn.

Håber i kan lide initiativet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 09:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Godt initiativ helt sikkert!

....Men er der plads til teorier - hvis dette udtrykkeligt er anført... Eller ryger den direkte i Fuck hvis der ikke er dokumenteret videnskabeligt bevis/grundlag vedhæftet?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 13:36 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Det er vel altid en god idé, når man snakker videnskab, at man underbygger sine teorier og evt. påstande med emperiske data, f.eks. forskningsresultater, rapporter mm. Ellers kunne det nemt blive ord mod ord...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 13:42 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
HopIFjordeN skrev:
Godt initiativ helt sikkert!

....Men er der plads til teorier - hvis dette udtrykkeligt er anført... Eller ryger den direkte i Fuck hvis der ikke er dokumenteret videnskabeligt bevis/grundlag vedhæftet?

Hvis man udtrykkeligt gør opmærksom på at det drejer sig om en ren teori som ikke er underbygget, kan det i de fleste tilfælde godt få lov at blive stående - i hvert fald hvis man argumenterer godt for sin teori. Men alle deciderede påstande forventes solidt underbygget, og det er meningen at dette subforum skal modereres hårdere end resten af Psychedelia. Så I må ikke tage det personligt hvis der flyttes lidt mere aggressivt på poster som vurderes uegnede for dette forum.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 14:39 
Offline
Site Webmaster
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 okt 2003 01:01
Indlæg: 3561
Hypoteser mener i vel.

Nogen vil kalde det flueknepperi men jeg mener nu at det ret vigtigt at påpege det.

Udover det, syntes jeg det er volder fedt med et forum dedikeret til videnskab.

_________________
"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 14:45 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jugg skrev:
Hypoteser mener i vel.

Nogen vil kalde det flueknepperi men jeg mener nu at det ret vigtigt at påpege det.

Ja, godt. Efter min mening er flueknepperi fint i dette forum; lad os forsøge at holde diskussionerne så korrekte som muligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 nov 2007 15:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Jugg skrev:
Hypoteser mener i vel.

Nogen vil kalde det flueknepperi men jeg mener nu at det ret vigtigt at påpege det.

Udover det, syntes jeg det er volder fedt med et forum dedikeret til videnskab.


Der drejer sig både om eventuelle hypoteser og teorier.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 09:08 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
En glimrende ide med dette forum :)

For lige at få det skåret helt ud i pap:

Er der en klar opdeling på hvad der ska' i filosofisk og hvad der ska' i videnskab, når det drejer sig om teorier?

Teorier er jo på sin vis altid spekulation, og dermed filosofisk i sin natur, set i forhold til empiriske undersøgelser.

Er det feks god tone hvis tråde om teorier som hoved-regel startes i filosofisk, men godt ka' accepteres her i videnskab hvis de fremsættes som forlænget svar på en post der starter omhandlende noget empirisk viden?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 12:24 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 dec 2006 02:16
Indlæg: 783
Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Forstår jeg det korrekt at der ikke skal/må tages udgangspunkt i egne subjektive oplevelser, også selvom svaret vil være og finde i den videnskablige genre.
Eller vil den slags tråde eventuelt blive flyttet til det nye forum af admin.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 13:36 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Yes ... nogen sagde flueknepperi. That's my cue ;) Lad os lige få noget på det rene omkring de videnskabelige termer "hypotese", "teori" og "beviser".

En hypotese er en testbar udtalelse, som ikke endnu har nogen sikker underbygning. Derfor laver videnskabsmanden sin undersøgelse: for at be- eller afkræfte hypotesen. Hypoteser udtrykker ikke nogen form for sikkerhed, men de kan godt være a priori (forhånds-)antagelser.

En teori er en sammenhængende forklaringsmodel, der skaber mening i de observationer vi er stødt på. En teori er så at sige det største og sikreste for videnskabsmanden.

Beviser er det videnskabsfolk kalder data eller observationer, eller måske "kendsgerninger".

Lægfolk forveksler rutinemæssigt hypoteser og teorier, og dermed kastes der et urimeligt smuds på ordet "teori". F.eks. som når kreationister hånligt kalder evolutionsteorien for "blot en teori" - hvormed de mener, at det hele jo beror på det rene gætværk. Og så arbejder lægfolk også med noget, de kalder "facts" eller "kendsgerninger".

Lægmandens teori er det samme som videnskabens hypoteser.

Lægmandens kendsgerninger er det samme som videnskabsmandens teori, omend lægmanden ofte kraftigt overestimerer styrken og sikkerheden af teorien. Sommetider begår lægmænd også den fejl, at de sidestiller observationer og kendsgerninger (teori): men de fleste mennesker ved udmærket, at de billeder, der rammer nethinden, langt fra altid indeholder den sande forklaring (teori) på det sete.

Som eksempel på en god, videnskabelig proces:

a) Jeg har udviklet en hypotese om, at cannabis virker mod kvalme, fordi jeg har talt med nogen gutter på internettet, og de siger at det virker. Hypotesen er et gæt, der er baseret på et - for videnskaben - utilstrækkeligt bevismateriale (anekdotale beviser).

b) Jeg vælger at teste min hypotese ved at lave et dobbeltblindt, klinisk studie af en række simpelt tilfældigt udvalgte individer, som jeg tilfældigt smider i fire grupper: 1. en gruppe, der modtager placebo, 2. en gruppe, der modtager et eksisterende anti-emetisk produkt, 3. en gruppe, der får THC, og 4. en gruppe, der ikke modtager nogen behandling (kontrolgruppen).

c) Jeg gør en række observationer baseret på spørgeskemaer og det faktisk antal gange, som jeg har observeret opkast fra medlemmer i grupperne.

d) Herefter analyserer jeg tallene og prøver at eliminere alle tænkelige fejlkilder og forstyrrende faktorer. Baseret på forskelle i grupperne, og sofistikerede statistiske metoder, træder der et billede frem af, at THC præparatet synes at virke mod opkast.

Derfor tillader jeg mig at konstruere en teori: at 90% af alle patienter med kvalme og opkast kan opnå hel eller delvis lindring af deres symptomer ved at indtage THC.

e) Denne teori - og det er en teori, fordi den er et resultat af en videnskabelig proces - kan bruges på flere måder. A) Mest indlysende kan den bruges til at forklare eksisterende adfærd (hvorfor ryger folk med kvalme cannabis?) eller til at forudsige, hvordan en kvalmepatient vil reagere på at indtage THC. B) Teorien kan dog udfordres af andre, der mener at den må være forkert. Disse skeptiske videnskabsmænd konstruerer derfor deres egen konkurrerende hypotese, som siger at "THC har ingen anti-emetisk virkning", som jo er en valid, testbar videnskabelig hypotese.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 14:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2007 01:54
Indlæg: 400
Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
Uhh.. det lyder da helt sikkert som en super god idé med dette forum :)

Og Malkavian , du er god til det med flueknepperi :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007 18:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 apr 2001 01:01
Indlæg: 67
Geografisk sted: Udlandet
Malkavian skrev:
Yes ... nogen sagde flueknepperi. That's my cue ;) Lad os lige få noget på det rene omkring de videnskabelige termer "hypotese", "teori" og "beviser".

En hypotese er en testbar udtalelse, som ikke endnu har nogen sikker underbygning. Derfor laver videnskabsmanden sin undersøgelse: for at be- eller afkræfte hypotesen. Hypoteser udtrykker ikke nogen form for sikkerhed, men de kan godt være a priori (forhånds-)antagelser.

En teori er en sammenhængende forklaringsmodel, der skaber mening i de observationer vi er stødt på. En teori er så at sige det største og sikreste for videnskabsmanden.

Beviser er det videnskabsfolk kalder data eller observationer, eller måske "kendsgerninger".

Lægfolk forveksler rutinemæssigt hypoteser og teorier, og dermed kastes der et urimeligt smuds på ordet "teori". F.eks. som når kreationister hånligt kalder evolutionsteorien for "blot en teori" - hvormed de mener, at det hele jo beror på det rene gætværk. Og så arbejder lægfolk også med noget, de kalder "facts" eller "kendsgerninger".

Lægmandens teori er det samme som videnskabens hypoteser.

Lægmandens kendsgerninger er det samme som videnskabsmandens teori, omend lægmanden ofte kraftigt overestimerer styrken og sikkerheden af teorien. Sommetider begår lægmænd også den fejl, at de sidestiller observationer og kendsgerninger (teori): men de fleste mennesker ved udmærket, at de billeder, der rammer nethinden, langt fra altid indeholder den sande forklaring (teori) på det sete.

Som eksempel på en god, videnskabelig proces:

a) Jeg har udviklet en hypotese om, at cannabis virker mod kvalme, fordi jeg har talt med nogen gutter på internettet, og de siger at det virker. Hypotesen er et gæt, der er baseret på et - for videnskaben - utilstrækkeligt bevismateriale (anekdotale beviser).

b) Jeg vælger at teste min hypotese ved at lave et dobbeltblindt, klinisk studie af en række simpelt tilfældigt udvalgte individer, som jeg tilfældigt smider i fire grupper: 1. en gruppe, der modtager placebo, 2. en gruppe, der modtager et eksisterende anti-emetisk produkt, 3. en gruppe, der får THC, og 4. en gruppe, der ikke modtager nogen behandling (kontrolgruppen).

c) Jeg gør en række observationer baseret på spørgeskemaer og det faktisk antal gange, som jeg har observeret opkast fra medlemmer i grupperne.

d) Herefter analyserer jeg tallene og prøver at eliminere alle tænkelige fejlkilder og forstyrrende faktorer. Baseret på forskelle i grupperne, og sofistikerede statistiske metoder, træder der et billede frem af, at THC præparatet synes at virke mod opkast.

Derfor tillader jeg mig at konstruere en teori: at 90% af alle patienter med kvalme og opkast kan opnå hel eller delvis lindring af deres symptomer ved at indtage THC.

e) Denne teori - og det er en teori, fordi den er et resultat af en videnskabelig proces - kan bruges på flere måder. A) Mest indlysende kan den bruges til at forklare eksisterende adfærd (hvorfor ryger folk med kvalme cannabis?) eller til at forudsige, hvordan en kvalmepatient vil reagere på at indtage THC. B) Teorien kan dog udfordres af andre, der mener at den må være forkert. Disse skeptiske videnskabsmænd konstruerer derfor deres egen konkurrerende hypotese, som siger at "THC har ingen anti-emetisk virkning", som jo er en valid, testbar videnskabelig hypotese.


Perfekt forklaret.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007 00:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2007 17:03
Indlæg: 529
Geografisk sted: Astralt plan
Word! :P


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2007 10:07 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
ja, den tilslutter jeg mig også :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team