Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jun 2025 11:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Som mange af jer nok ved, har man siden 60`erne (med et hul på over 20 år) forsøgt sig med at kigge på psykedeliske stoffer som medicin. Der har både været op og nedture, men på nuværende tidspunkt ser det lovende ud med institutioner som maps og heffers. I den indledning synes jeg, det vil være rigtig spændende at høre om jeres personlige forhold til dette. Man kunne også bare spørge sådan:
Hvad er jeres erfaringer med selvmedicinering med psykedeliske stoffer ved eksempelvis ADHD, klyngehovedpine, OCD, afhængighed (alkohol) eller måske endda ved terminale sygdomme?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
jeg har ikke dyrket idéen så meget men jeg syntes helt bestemt den er god.
jeg troede dog ikke at et psykedelikum ville kunne hjælpe på en ''kropslig'' sygdom som ADHD eller OCD.
men jeg har hørt at mange mennesker har brugt forskellige psykedeliske stoffer til at komme igennem depressioner, afhængihed og andre psykiske lidelser.

men eftersom det er en så individuel oplevelse og gavn der kommer ud af det vil det blive utrolig svært at gøre ting som at udskrive psykedelika og lign.

der skulle laves enkelte test med enkelte stoffer på enkelte personer.

Insane psychedelia user!

galskabens-gardner skrev:
jeg troede dog ikke at et psykedelikum ville kunne hjælpe på en ''kropslig'' sygdom som ADHD eller OCD.

så hvidt jeg er informeret, er OCD en metal sygdom, og altså ikke "kropslig".

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
FromCirclesAllRise skrev:

Det er korrekt, dog viste erfaringerne fra 60'erne at OCD er en af de sværeste sygdomme at nå ind til med psykedelisk terapi, fordi forsvarene er så massive hos OCD patienter.

ADHD-symptomer skyldes med garanti også psykiske forhold i mange tilfælde.

Junior medlem

Citat:
Det er korrekt, dog viste erfaringerne fra 60'erne at OCD er en af de sværeste sygdomme at nå ind til med psykedelisk terapi, fordi forsvarene er så massive hos OCD patienter.

ADHD-symptomer skyldes med garanti også psykiske forhold i mange tilfælde.

Synes det er vigtigt at understrege at det ikke bare er nogle erfaringer fra 60`erne, men man har jo for ikke så mange år siden lavet en undersøgelse der viser disse egenskaber (selv om de indtil videre er meget få af dem - http://www.maps.org/research/psilo/azproto.html).

Og jeg synes selvfølgelig stadigvæk, det vil være spændende, hvis der var en der kunne uddybe en personlig historie omkring dette.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Tjek den her tråd ud, som jeg skrev for et års tid siden: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23987&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Senest rettet af Alt Ædende Ateist 16 dec 2008 00:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
FromCirclesAllRise skrev:

sorry det var min fejl :oops:

Junior medlem

Geografisk sted: København
haha hvordan skulle ocd dog været andet end en mental sygdom ?

Wiki Admin
Brugeravatar

Blueyellowcat skrev:
haha hvordan skulle ocd dog været andet end en mental sygdom ?

Tja, nogen (lægemiddelindustrien eller psykiatrien fx.) kunne vel påstå at den skyldes en fejl i hjernen, og dermed er fysisk, sådan som man gør med så mange andre psykiske lidelser...?

Junior medlem

Alt Ædende Kommunist skrev:
Tjek den her tråd ud, som jeg skrev for et års tid siden: LSD som deprissons hjælp

Har læst tråden. Og har også læst andre steder om mennesker der har haft andre livskriser, hvor de med hjælp fra psychedelika er kommet videre. Har dog aldrig hørt om folk der har fortalt om et mere konkret tilfælde af f.eks. et af de førnævnte lidelser, hvor det har hjulpet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg har brugt både Lsd og svampe for at komme mig over både svær angst og depression. Et af målene var at komme ind i de dårlige følelser, altså at forstærke dem for at bringe de negative tanker/følelser/stemninger til endelig udladning. Et andet mål var at opleve højdepunktoplevelser der kunne "vække" mig og vise lys i mørket. Begge dele skete. Forstærkningen bevirkede dog at både angst og depression blev voldsomt forværret og først efter et par års voldsomt ubehag og sygemelding er blevet markant bedre - men jeg havde det også slemt. Der er stadig rester tilbage, men jeg er mere afklaret og min generelle tilstand er blevet meget bedre. Søger i øvrigt pension, hvad samfundet jo ikke betragter som positivt, men jeg er som sagt mere afklaret og har det markant bedre. En objektiv indikator er bla. at jeg næsten ikke tager mere medicin mere og regner med at slippe det sidste indenfor et par år.

Most of the physical world is unseen.

Wiki Admin
Brugeravatar

arpheus skrev:
Der er stadig rester tilbage, men jeg er mere afklaret og min generelle tilstand er blevet meget bedre. Søger i øvrigt pension, hvad samfundet jo ikke betragter som positivt, men jeg er som sagt mere afklaret og har det markant bedre.

Hvorfor søger du pension hvis du har det markant bedre? Selvfølgelig ser "samfundet" ikke positivt på at du bare vil modtage fællesskabets goder, uden selv at gøre en indsats. Hvis du er i stand til at forsøge dig selv bør du gøre det, ikke mindst fordi det giver en helt anden stolthed end bare at sidde og tage imod.

Nu kan det selvfølgelig godt være at jeg rammer ved siden af, at du vitterligt har dine gode grunde. I så fald må du undskylde.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Drupe skrev:
arpheus skrev:
Der er stadig rester tilbage, men jeg er mere afklaret og min generelle tilstand er blevet meget bedre. Søger i øvrigt pension, hvad samfundet jo ikke betragter som positivt, men jeg er som sagt mere afklaret og har det markant bedre.

Hvorfor søger du pension hvis du har det markant bedre? Selvfølgelig ser "samfundet" ikke positivt på at du bare vil modtage fællesskabets goder, uden selv at gøre en indsats. Hvis du er i stand til at forsøge dig selv bør du gøre det, ikke mindst fordi det giver en helt anden stolthed end bare at sidde og tage imod.

Nu kan det selvfølgelig godt være at jeg rammer ved siden af, at du vitterligt har dine gode grunde. I så fald må du undskylde.

Du må også undskylde min lidt irriterede reaktion i det følgende, men du rammer (selvfølgelig) lige ind i noget...

Din undskyldning er modtaget, men jeg ved jo stadig ikke om jeg får den. Kan du selv høre, at der er noget fundamentalt galt i den sætning?

Din reaktion er meget typisk. Jeg vil lige sige, at det ikke er økonomisk attraktivt at være på pension eller automatisk at blive set på som en der nasser på de stakkels hårdt arbejdende individer. Hvis man er sund og rask bør man glæde sig over det, i stedet for at få ondt i røven over, at andre har brug for hjælp.

At jeg har fået det bedre er ikke = rask og det er afklaring heller ikke, men det er = bedre. Jeg er blevet mere afklaret omkring problemets karakter, hvorfor det er opstået, hvad der tricker det og til en vis grad også hvordan jeg styrer det. Jeg har haft ro i to år nu pga sygemeldingen og det har givet mig ro og tid til at få arbejdet lidt med tingene og til at konkludere at pension er det bedste, hvad en speciallæge også anbefaler. Jeg kan berolige dig med, at man bliver udsat for en masse mistillid og at man ikke længere tager speciallægers vurderinger for gode varer når man søger pension. Stemningen i landet er så paranoid, at det bedst kan betegnes som massehysteri. Folk er så bange for at de syge skal ødelægge tilværelsen for de raske, så man skulle tro fjenden stod udenfor byens porte. Stemningen er skruet hysterisk op. Jeg vil medgive at det før var for let at få pension og der nok er en del der ikke skulle ha haft det, men jeg kan også berolige dig med at det er lavet om...

Hvis jeg udsættes for stres (er afprøvet mange gange) så ryger jeg ind i et depressivt angst helvede og får det stinkende dårligt, bla. med vedblivende tanker om at tage en tur ud i dyrehaven og skyde hovedet af mig selv. Jeg vil dog ikke komme nærmere ind på min tilstand fordi det bliver for personligt. Folk har en tendens til at betvivle tilstandens alvorlighed, komme med kloge bemærkninger om hvad man bør gøre, komme med en masse allerede afprøvede ideer osv. Det er ikke så fedt at skulle stå til ansvar for hele Danmarks befolkning og jeg mener heller ikke det er rimeligt. Jeg kan finde ud af at svare for mig, men det kan mange ikke fordi de jo netop er for svage. Grunden til at så mange søger pension pga. psykiske lidelser kan jo være fordi samfundet bliver stadig mere komplekst og stiller stadig større krav om normalitet (hvad det så end er, jeg har aldrig mødt nogle normale mennesker). For mig er normal = kedelig og middelmådighed kommer let gennem livet. Måske har samfundet brug for pensionister der kan se tingene fra sidelinjen og opdage nogle tendenser man ikke ser på samme måde, når man står midt i det.

Det skal lige siges, at jeg har kæmpet med det her hele mit liv og målrettet har forsøgt at få det bedre siden 1996. Jeg har prøvet den medikamentelle behandling der er på markedet - også medikamenter det ikke decideret er beregnet til det jeg fejler og det har sgu ikke været sjovt. Jeg har tidligere gået i langvarig terapi og prøvet stort set alt hvad der er at prøve af alternativ behandling, så jeg har virkelig prøvet at passe ind i "kassen". Intet hjalp afgørende og så afprøvede jeg en del lsd og svampetrip med den metode som bla. Grof anbefaler og det har hjulpet mig til bedre at acceptere min tilstand.

Jeg har arbejdet og ved derfor godt hvad et arbejde indebærer (jeg er 38) - og også hvad det indebærer ikke at arbejde. Mit liv uden arbejde betyder afsavn, men også en mulighed for at dyrke dybere og enkle sider af tilværelsen mere intenst og det fokus er jeg kun glad for...

Senest rettet af Agathos D. 28 mar 2009 18:07, rettet i alt 1 gang.

Wiki Admin
Brugeravatar

Det var noget af en automatreaktion. Du ser mig vist som bærer af disse uheldige samtidstendenser du identificerer.

Et totalt overforbrug af sociale ydelser (du nævner selv at det har været for let at få pension) er vendt til en overdrevet modreaktion hvor reglerne strammes alt for meget, med tilhørende mistillid og kontrol.
Den samme bevægelse er sket på udlændingeområdet, hvor en totalt lalleglad og kritikløs holdning til indvandring og indvandrere er vendt til en overdrevet og urimelig fjendskhed, hvor mistillid og kontrol ligeledes tager overhånd.

Fra den ene yderlighed til den anden.

Jeg håber vi med tiden vil finde en mere gylden midte. Sådan som du beskriver at du har det, synes jeg selvfølgelig at du bør få tildelt pension. Jeg er helt enig i at samfundt på mange måder er blevet for opkørt og stessende, hvilket betyder at flere bliver syge af det. Forhåbentlig kan en økonomisk nedtur hjælpe til få det hele ned i et lidt lavere gear, for det trænger mange til. Ærgeligt der skal kriser til at folk tager kritisk stilling til deres eget liv.

Håber du vil blive helt fri at dine problemer med tiden.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Drupe skrev:
Det var noget af en automatreaktion. Du ser mig vist som bærer af disse uheldige samtidstendenser du identificerer.

Et totalt overforbrug af sociale ydelser (du nævner selv at det har været for let at få pension) er vendt til en overdrevet modreaktion hvor reglerne strammes alt for meget, med tilhørende mistillid og kontrol.
Den samme bevægelse er sket på udlændingeområdet, hvor en totalt lalleglad og kritikløs holdning til indvandring og indvandrere er vendt til en overdrevet og urimelig fjendskhed, hvor mistillid og kontrol ligeledes tager overhånd.

Fra den ene yderlighed til den anden.

Jeg håber vi med tiden vil finde en mere gylden midte. Sådan som du beskriver at du har det, synes jeg selvfølgelig at du bør få tildelt pension. Jeg er helt enig i at samfundt på mange måder er blevet for opkørt og stessende, hvilket betyder at flere bliver syge af det. Forhåbentlig kan en økonomisk nedtur hjælpe til få det hele ned i et lidt lavere gear, for det trænger mange til. Ærgeligt der skal kriser til at folk tager kritisk stilling til deres eget liv.

Håber du vil blive helt fri at dine problemer med tiden.

Tal skal du ha.

Du reagerede bare på en måde, der satte beredskabet i gang. Det var rart at høre dine holdninger og vi er jo i virkeligheden enige om en del. Du rammer også helt plet i den med kriserne. Der er mange der først ser det når de bliver syge, deres nærmeste dør eller andet. Jeg har gennemgået processer som mange skal i gang med sent i livet. Jeg prøver at vende det til noget godt, for min tilstand har jo trods alt også vækket mig og fået mig til at lægge vægt på værdier i livet der er varige. Det er tidligere set, at LSD kan gøre det samme, hvis man er heldig eller hvis omstændighederne er gode...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]