Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jun 2024 22:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 dec 2010 15:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Hej, håber at emnet er placeret korrekt. Det handler formentlig ikke om seriös videnskab, men närmere det modsatte - eller måske til og med kvaksalveri. Hvilken af delene det er, håber jeg I kan hjälpe med at finde ud af.

En del familiemedlemmer er begyndt at köbe et produkt som koster 156 euro pr. 15 ml., og mit indtryk er at det er meget tvivlsomt, hvor vidt det fungerer. Jeg har researchet lidt, men kan kun finde frem til virksomhedens egne sider, samt lidt offentlige dokumenter. Virksomheden er iövrigt lidt svär at håndtere - ingen kontaktinfo etc.

Produktet hedder Vanity X, Bio Protein Cell Booster Serum (warning allerede her). Dette står på pakken:
Citat:
Contains EGF cellular Activator derived in plants (min note:What?) with patentet technology (min note: lidt tv-shopteknik IMO).
Produced under Authorisation of Genetic Cosmetics Switzerland.



Det aktive emne skal väre sh-Oligopeptide-1. Hvad jeg har fundet frem til, så skal det väre en aminosyre, og dens påståede egenskab er at väre det gen som koder for "hudfornyelse". Jeg fandt lidt om det her: http://www.orfgenetics.com/media/PDF/De ... EGF_FD.pdf

Samt her: http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics ... 2&id=87479

Edit: Der står ikke engang hvilke aminosyrer det er, men at "stoffet" maximalt indeholder 53 (men hvis det er en specifik ingrediens, hvordan kan der så väre en variation i indholdet? Eller er det bare fordi de ikke aner hvad det er, og i såfald er spörgsmålet, hvorfor ikke bare teste det?)

En sälgers side er her (det er ikke psykoaktivt, og det er den eneste side man kan finde, udover de to andre): http://www.vanityx.com/Frontpage.html

En anden side som kommer op på google er http://www.gudindeskolen.dk, som er en värre heksedoktor, som sälger selvhjälpskurser til kriseramte kvinder. Pris: 30.000 ex. moms, så bliver du en businessgudinde.
Producenten kan jeg ikke finde overhovede. Deres side http://www.geneticcosmetic.com fungerer ikke, og kan opköbes. Det eneste "studie" jeg kan finde, er en eller anden hollywood nar, som siger han har testet det på sig selv og sine kunder, og at han godkender det. Men det er jo lidt useriöst, og desuden sälger han det jo til sine kunder, så han er ikke den mest trovärdige kritiker. Samme trovärdighed som TV-shop.

Nu er mit spörgsmål: Er der blevet gennemfört nogle kontrollerede studier som dokumenterer effekten? Kan et sådan gen virkelig påvirke huden positivt når det blot smörres på huden (jeg er ikke indsat i biologi, men det lyder lidt underligt).

Kort og godt: Er der nogen med viden, som evt. kan belyse dette produkt lidt? Links eller referencer til videnskabelige artikler eller lignende? Jeg er lidt oprört, for en bekendt vil importere det (hun har köbt rettighederne), og synes ikke om sådan noget grisseri. Det virker meget shady.

Det skulle väre smadder fedt hvis I kunne hjälpe med at undersöge produktet, så min omgangskreds kan spare nogle tusinde kroner, og så andre kan få gläde af at finde lidt info herinde, hvis de välger at google produktet.

Mvh PMD,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2010 18:55 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Ville sgu nødig ha ændret generne i min hud :shock:

Hvis jeg ville ha ændret generne i huden, tror jeg sgu bare jeg lagde mig ned i solariet og røg en pakker smøger...

Det minder mig lidt om, da jeg var i Matas idag for at købe julegaver. Da jeg stod i køen lagde jeg mærke til et skilt, hvor der stod "Cosmeceuticals". Hold kæft jeg var ved at brække mig. Synes det er ærgeligt, at så mange kosmetikproducenter slår plat på lægemiddelindustrien. Omend mange af reklamerne i TV kan være ret komiske. Så en reklame den anden dag, hvor hudcremen sku indeholde oligopeptider. Tror sgu man får mere ud af at smøre sig i hovedet med en spegepølse :mrgreen:

Det lyder lidt som det samme i dit tilfælde. Men der står da i det mindste, at det er et specifikt peptid. Om det virker eller ej skal jeg ikke ku sige.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2010 19:18 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
jeg ville ikke bruge sådan noget stads. det er faktisk sådan at nogle af de hormoner (bl.a. Epidermal Growth Factor) som kan forhindre aldring, også kan være kræftfremkaldende! simpelthen fordi det stimulerer til øget celledeling.

aldring sker ved at vores kromosomer forkortes i enderne(telomererne). det sker fordi kromosomet her er mest ustabilt og disse fejl fører til flere og flere fejl i transkriptionen. kræftceller derimod lever evigt fordi de har enzymet telomerase, som reparerer telomererne. så telomerase er både kilden til evigt liv og kræftsygdom. paradox!

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 dec 2010 20:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Fup fup, og atter fup. Skræmmende at du ikke straks ser det. Jeg prøvede at google "Genetic Cosmetics Switzerland", som der står, de har fået autorisationen fra. Jeg får hele 2 resultater fra hele verden. Det ene, er denne tråd... Fup firma, få dine familiemedlemmer til at stoppe med at købe produktet, der i værste fald kan være sundhedsfarligt, da det formentligt aldrig er blevet testet. Derefter, ville jeg ihvertfald kræve pengene tilbage for produkterne, og hvis de ikke vil det, så læg sag an.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2010 12:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Imp@ Ja, det er til grin. Er altid ved at bräkke mig, når min käreste lokker mig med ind i Matas. Og så står der altid "patenteret" hid og did, som om det er en forsikring for andet end, at en eller anden har dollartegn i öjnene. De udgår fra et eller andet obskurt princip om at hvis det sälger, så må det jo fungere, selvom verden jo tydeligvis inte fungerer sådan.

Specifikt og specifikt. Der står jo, hvis du läser inde på den der patentansögning, at der er op til 53 forskellige proteiner i käden - hvad mener man med "op til"? Skal det ikke väre et specifikt molekyle, og hvordan kan sådanne variationer så tillades?

Halu@ Paradoks indeed. Men jeg undrer stadig om hormoner og sådan kan optages gennem huden - er det tilfäldet?

Morten p14@ Jeg ser det jo også straks, jeg ville bare lige forsikre mig at der netop ikke findes anden tilgängelig info (ved at man selvf. ikke kan bevise noget ikkeeksisterende). Hvis du läser mit indläg ser du også at jeg skriver at der hverken er kontaktinfo på forhandlersiden, eller et eneste spor af "licensegeren". Og at gudindeskolen er den eneste side som voucher for produktet, ud over en hollywoodforhandler. Som jo netop er utrovärdigt. Men det positive er at du bekräfter mine mistanker, nemlig at min "bekendte" er en skruppellös skurk, som slår plat på uvidenhed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2010 13:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 11:55
Indlæg: 1272
Geografisk sted: hulen
Er sh-oligopeptide-1 overhovedet en gyldig betegnelse, og eksisterer molekylet? På wiki står der dette:
Citat:
An oligopeptide (oligo-, "few") consists of between 2 and 20 amino acids. (includes dipeptides, tripeptides, tetrapeptides, pentapeptides, etc.)


Men om sh-oligopeptide-1 står der at det består af maximalt 53 proteiner. Kan det väre sådan at sh-blablabla-1 er et klogt salgsnavn for en blanding af proteiner? Kan ikke finde noget som helst om det.

Iövrigt siger "den bekendte" at vedkommende har köbt rettighederne til den "banebrydende" syntese: Nu kan man höste proteinet fra planter, som fermenteres i E.Coli-kultur. Inden kostede det, siger hun, millioner af kroner pr. liter. Det er kun forskerne bag Genetical Cosmetics Switzerland som producerer det (fandt dog en anden forhandler, en samling kinesiske laboratorier, som producerer kosmetiske produkter - der i bland sh-oligopeptide-1, som de "ekstraherer" fra planter).

Edit: Jeg tror jeg har löst mysteriet. Kineserne forhandler det til forskellige parter, men hende her idioten er den eneste forhandler i Skandinavien. Teksten i mit link http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics ... 2&id=87479 er ganske enkelt kopieret fra kinesernes hjemmeside. Af ekstra info kan jeg tillägge CAS nr.: 62253-63-8 .
Forhandleren siger at det er en vigtig ingrediens i de fleste anti-rynkeprodukter, at det består af 53 aminosyrer, og forkorter det h-EGF. Forhandleren staver sit eget firmas navn forkert i teksten. Desuden står der at lortet sälges i selv samme flaske som min bekendte sälger det i, så dette er med nästen 100% sikkerhed kilden til hendes produkt. Med andre ord er laboratoriet i Switzerland nok et figment af hendes fantasi. Jeg gätter på at et firma under det navn snart bliver registreret... gät selv hvem bagmanden er.

MOD kan flytte denne tråd in i offtopic. Den lever nok ikke op til kriterierne til dette forum, selvom der måske er et touch af pseudovidenskab.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2010 19:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 mar 2007 18:42
Indlæg: 167
Geografisk sted: CTU
Oligo og polypeptid betegnelser kan variere lidt. Der skal vidst være en vis funktion af molekylet for at det bliver kaldt et protein. Åbenbart er det at være signalstof ikke nok.

En aminosyresekvens kan ikke være et gen. Aminosyresekvenser bliver derimod udtrykt af gener(DNA->mRNA->peptid).

Det lyder umiddelbart som noget fup. Men skulle de have ramt det hormon som Halu nævner kan det da godt være det har en effekt. Men ud fra forretningsmetoden tvivler jeg på det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2010 10:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 feb 2006 20:02
Indlæg: 275
Har du ovevejet Melanotan? Jeg har fået en flot kulør af det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2011 22:51 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 sep 2003 01:01
Indlæg: 3460
Geografisk sted: Nord for københavn
Uden at have læst alle dine links igennem, lyder det som fup og fidus. Som Jack Bauer pointerer, er et protein ikke et gen. Et gen koder derimod for et protein. Lyder til at de roder rundt i betegnelserne..

Jeg holder mig langt væk fra den slags produkter.

Hilsen Fanny

_________________
Carpe Diem ~ Memento Mori
Mere rugbrød - mindre LSD! - Velmendende råd til psykedelisk ekstremsportspiller


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2011 23:42 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
altså, generne ændres ikke, men det er muligt at påvirke hvordan generne udtrykkes. genekspressionen reguleres af transkriptionsfaktorer og promotere. det er bl.a. derfor at man kan være disponeret for en masse sygdomme men ikke udvikle nogen af dem, hvis man lever sundt. kræft er et oplagt eksempel.

som jeg skrev tidligere stimulerer EGF til celledeling, dvs. hudfornyelse, bedre sårheling, og kan også modvirke dannelsen af rynker. EGF kan også virke kræftpromoverende

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2011 12:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Hvis det fremprovokerer unaturlig cellefornyelse lyder det som noget der kan virke kræftfremkaldende. Når vi får mutationer i kroppen- hvilket vi hele tiden gør- plejer immunforsvaret hurtigt at bekæmpe dem. Tænker at lortet af denne grund ikke vil virke. Men gener kan ikke ændres, nej. En RNA-virus kan binde sig ind i dem. Meeen. Tror nu bare det er fup. Hvis man vil have en flot hud skal man bare leve sundt- det giver en hundrede gange bedre effekt end noget som helst andet (medmindre man har en hudsygdom selvfølgelig). :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2011 18:41 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
ScienceFreak skrev:
Men gener kan ikke ændres


De fleste kræftfremkaldende stoffer virker ved at ændre/mutere gener.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2011 01:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2011 20:23
Indlæg: 1336
Hvis DNA'et kunne ændres ville disse stoffer permanent ændre dig?
Og hvis man kunne ændre DNA, hvorfor ændrede man det så ikke således at diabetes 1 kunne kureres? Eller forsøger derpå? Har ikke hørt om forskning som prøver at ændre DNA.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2011 01:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
I snakker om 2 forskellige ting. Imp snakker om at ændre generne i den enkelte celle. Du snakker om at ændre genomet, altså lave en ændring i alle kroppens celler. Man kan godt introducere nye gener i en celle eller flere celler, men det er en teknologi der stadig er under udvikling og det er meget usansynligt at et tilfældigt hudfirma anvender det. De stoffer der er i ændrer sikkert udtrykket af nogen gener, hvilket er en helt anden sag.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team