Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2024 12:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 sep 2011 23:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
http://www.nature.com/news/2011/110922/full/news.2011.554.html

Jeg har slet ingen idé om konsekvenserne, hvis det skulle vise sig at være sandt - men det lyder fucking spændende! :mrgreen:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2011 14:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg har heller ingen idé om de fulde konsekvenser, men det bliver interessant at se, hvad betydning det har for teorien om sorte huller.. Blandt alle de andre ting... Hvis det passer.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2011 14:22 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
I øvrigt sjovt at se på, hvordan den menneskelige logik med alle dens hjælpemidler inden for dette felt, og andre, har haft en teori der har vist sig som sand i mange år, og hvor heftigt argumenteret der så bliver fra topfysikeres side om umuligheden af, at noget kan være hurtigere end lyset. I den anden tråd ser vi det også lidt. Den der: Sådan er det bare - agtigt. Men sådan er det måske ikke. Haha. Virkeligheden bliver ved med at overraske, og på den måde synes jeg begrebet om verden som et genjokoan er ganske nyttig. (Tanabe, sikkert inspireret af Dogen, skrev om det i sin bog Philosophy as Metanoia. Ideen, synes jeg at huske, er at ethvert logisk system altid vil møde sit kollaps i mødet med virkeligheden, både den fysiske og den religiøse/metafysiske side, og byggede derfor sin filosofi op om metanoia-begrebet og ultimativt om en filosofi grundet i absolut intet som altid kollapser systemet. Men det er en anden snak)

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 sep 2011 17:23 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Jeg synes, det er en af de mest interessante nyheder i dette årtusind so far. Ihvertfald indenfor håndgribelig videnskab, som de fleste kan forholde sig til. Hvis det passer, er vi på vej ind i et nyt naturvidenskabeligt regime. Jeg har især forhåbninger om, at det kan ha indflydelse på, hvor hurtigt vi kan rejse i fremtiden. Det er en enorm opdagelse, der venter, hvis vi kan begynde at besøge meget fjerne egne af universet :D

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 01:51 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
SÅ FEDT!

Odden:
Kan du ikke komme med nogle flere referencer til det begreb du snakker om? Vil gerne sætte mig meget mere ind i det.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 09:42 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 08 jul 2009 16:48
Indlæg: 762
Odden skrev:
I øvrigt sjovt at se på, hvordan den menneskelige logik med alle dens hjælpemidler inden for dette felt, og andre, har haft en teori der har vist sig som sand i mange år, og hvor heftigt argumenteret der så bliver fra topfysikeres side om umuligheden af, at noget kan være hurtigere end lyset. I den anden tråd ser vi det også lidt. Den der: Sådan er det bare - agtigt
Nu er den specielle relativitetsteori ikke et tilfælde af "sådan er det bare" - den er teoretisk rimelig velfunderet.

Imp skrev:
Jeg har især forhåbninger om, at det kan ha indflydelse på, hvor hurtigt vi kan rejse i fremtiden. Det er en enorm opdagelse, der venter, hvis vi kan begynde at besøge meget fjerne egne af universet

Ifølge speciel relativitet kan vi netop besøge meget fjerne egne af universet indenfor vores egen levetid, givet at vi kan nærme os lysets hastighed. Hvis du ser på Lorentztransformationen for tidskoordinater, så kan du se at tids-"forlængelsen" bliver større som du nærmer dig lysets hastighed c.

Jeg har ikke lige haft det store held med at skrive formler herinde i forum, så du får lige gammafaktoren fra wikipedia:
Billede
Tidsforlængelsen afhænger af gammafaktoren (eller "Lorentzfaktoren"), og som du kan se kan du ved at lade v -> c, gøre √(1-v^2/c^2) arbitrært lille, hvorved tidsforlængelsen kan gøres arbitrært stor, uden at overskride lysets hastighed :)

Edit: Og for satan hvor er det spændende med de neutrinoer :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 11:24 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Jae.. der er selvfølgelig noget om det tankeeksperiment, men hvem har lyst til at gøre det? Når man vender tilbage til Jorden, er der gået mange generationer siden dengang, man blev sendt afsted. Dem der rejste, ville være nødt til at opgive deres liv og alle deres relationer på Jorden for den mission. Man kunne faktisk risikere, at der ikke var noget at vende tilbage til.

Så lad mig omformulere, hvad jeg sagde: Jeg håber, det har indflydelse på vores evne til at besøge meget fjerne egne af universet. Uden at ligge under for relativisme som tidsforlængelse, længdeforkortelse osv :)

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 11:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Odden skrev:
I øvrigt sjovt at se på, hvordan den menneskelige logik med alle dens hjælpemidler inden for dette felt, og andre,


Lige lidt apropos intet, så havde jeg en snak med venner igår, om at det samme er gældende for det meste, hvis ikke al narko. Endnu grund til jeg lige tænkte "hellere lige holde forbruget lidt nede"...

Nå, en fra 4chan skrev dette:

"It's not something new:
“All of my investigations seem to point to the conclusion that they are small particles, each carrying so small a charge that we are justified in calling them neutrons. They move with great velocity, exceeding that of light."
Nikola Tesla - 10 Juli, 1932"

Det fanme interessant det her.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 12:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
En af mine fysikervenner, som er blandt eliten blandt fysikstuderende, siger at der højst sandsynligt er tale om en systematisk fejl i målingen, der gør at de måler forkert hver gang de laver forsøget. For at give et indblik i, hvor lidt der skal til, før sådan et forsøg slår fejl, så er man nødt til at modregne de tektoniske pladers bevægelse, for at måle CERN tunellens 725km helt præcist.

Relativitetsteorien er så velfunderet og gennemtestet, at det ville virke underligt, hvis den ikke passede.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 12:19 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 apr 2001 01:01
Indlæg: 4843
T. Adam, N. Agafonova, A. Aleksandrov, O. Altinok, P. Alvarez Sanchez, S. Aoki, A. Ariga, T. Ariga, D. Autiero, A. Badertscher, A. Ben Dhahbi, A. Bertolin, C. Bozza, T. Brugiére, F. Brunet, G. Brunetti, S. Buontempo, F. Cavanna, A. Cazes, L. Chaussard, M. Chernyavskiy, V. Chiarella, A. Chukanov, G. Colosimo, M. Crespi, N. D'Ambrosios, Y. Déclais, P. del Amo Sanchez, G. De Lellis, M. De Serio, F. Di Capua, F. Cavanna, A. Di Crescenzo, D. Di Ferdinando, N. Di Marco, S. Dmitrievsky, M. Dracos, D. Duchesneau, S. Dusini, J. Ebert, I. Eftimiopolous, O. Egorov, A. Ereditato, L.S. Esposito, J. Favier, T. Ferber, R.A. Fini, T. Fukuda, A. Garfagnini, G. Giacomelli, C. Girerd, M. Giorgini, M. Giovannozzi, J. Goldberga, C. Göllnitz, L. Goncharova, Y. Gornushkin,
G. Grella, F. Griantia, E. Gschewentner, C. Guerin, A.M. Guler, C. Gustavino, K. Hamada, T. Hara, M. Hierholzer, A. Hollnagel, M. Ieva, H. Ishida, K. Ishiguro, K. Jakovcic, C. Jollet, M. Jones, F. Juget, M. Kamiscioglu, J. Kawada, S.H. Kim, M. Kimura, N. Kitagawa, B. Klicek, J. Knuesel, K. Kodama, M. Komatsu, U. Kose, I. Kreslo, C. Lazzaro, J. Lenkeit, A. Ljubicic, A. Longhin, A. Malgin, G. Mandrioli, J. Marteau, T. Matsuo, N. Mauri, A. Mazzoni, E. Medinaceli, j, F. Meisel, A. Meregaglia, P. Migliozzi, S. Mikado, D. Missiaen, K. Morishima, U. Moser, M.T. Muciaccia, N. Naganawa, T. Naka, M. Nakamura, T. Nakano, Y. Nakatsuka, D. Naumov, V. Nikitina, S. Ogawa, N. Okateva, A. Olchevsky, O. Palamara, A. Paoloni, B.D. Park, I.G. Park, A. Pastore, L. Patrizii, E. Pennacchio, H. Pessard, C. Pistillo, N. Polukhina, M. Pozzato, K. Pretzl, F. Pupilli, R. Rescigno, T. Roganova, H. Rokujo, G. Rosa, I. Rostovtseva, A. Rubbia, A. Russo, O. Sato, Y. Sato, A. Schembri, J. Schuler, L. Scotto Lavina, J. Serrano, A. Sheshukov, H. Shibuya, G. Shoziyoev, S. Simone, M. Sioli, C. Sirignano, G. Sirri, J.S. Song, M. Spinetti, N. Starkov, M. Stellacci, M. Stipcevic, T. Strauss, P. Strolin, S. Takahashi, M. Tenti, F. Terranova, I. Tezuka, V. Tioukov, P. Tolun, T. Tran, S. Tufanli, P. Vilain, M. Vladimirov, L. Votano, J.-L. Vuilleumier, G. Wilquet, B. Wonsak, J. Wurtz, C.S. Yoon, J. Yoshida, Y. Zaitsev, S. Zemskova, A. Zghiche har altså overset det? Og hvad helvede er eliten af studerende? Unis svar på Illuminati?


Senest rettet af Dr. Phibes 24 sep 2011 12:29, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 12:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 maj 2011 00:40
Indlæg: 886
Geografisk sted: hasselager
haha phibes :D dit argument er urokkeligt

_________________
En erigeret penis er ret vulgær, en slap er ikke særlig sexet ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 12:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Når et forsøg er så kompliceret som dette, så er der god sandsynlighed for, at der er blevet overset en minimal detalje som ødelægger målingen.

At der har været mange forskere inde over forsøget vil jeg ikke se som et kvalitetsstempel, det gør bare forsøget endnu mere kompliceret og øger sandsynligheden for småfejl.

Og eliten er når der er 30 mennesker inde og høre en fremlægge sin bachelor, kun har fået 12-taller, og bliver headhuntet fra alle sider...

Men lad os vente og se til et uafhængigt forskerhold kan gengive disse resultater, før det er sket, kan man ikke konkludere noget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 14:10 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Dr. Phibes skrev:
T. Adam, N. Agafonova, A. Aleksandrov, O. Altinok, P. Alvarez Sanchez, S. Aoki, A. Ariga, T. Ariga, D. Autiero, A. Badertscher, A. Ben Dhahbi, A. Bertolin, C. Bozza, T. Brugiére, F. Brunet, G. Brunetti, S. Buontempo, F. Cavanna, A. Cazes, L. Chaussard, M. Chernyavskiy, V. Chiarella, A. Chukanov, G. Colosimo, M. Crespi, N. D'Ambrosios, Y. Déclais, P. del Amo Sanchez, G. De Lellis, M. De Serio, F. Di Capua, F. Cavanna, A. Di Crescenzo, D. Di Ferdinando, N. Di Marco, S. Dmitrievsky, M. Dracos, D. Duchesneau, S. Dusini, J. Ebert, I. Eftimiopolous, O. Egorov, A. Ereditato, L.S. Esposito, J. Favier, T. Ferber, R.A. Fini, T. Fukuda, A. Garfagnini, G. Giacomelli, C. Girerd, M. Giorgini, M. Giovannozzi, J. Goldberga, C. Göllnitz, L. Goncharova, Y. Gornushkin,
G. Grella, F. Griantia, E. Gschewentner, C. Guerin, A.M. Guler, C. Gustavino, K. Hamada, T. Hara, M. Hierholzer, A. Hollnagel, M. Ieva, H. Ishida, K. Ishiguro, K. Jakovcic, C. Jollet, M. Jones, F. Juget, M. Kamiscioglu, J. Kawada, S.H. Kim, M. Kimura, N. Kitagawa, B. Klicek, J. Knuesel, K. Kodama, M. Komatsu, U. Kose, I. Kreslo, C. Lazzaro, J. Lenkeit, A. Ljubicic, A. Longhin, A. Malgin, G. Mandrioli, J. Marteau, T. Matsuo, N. Mauri, A. Mazzoni, E. Medinaceli, j, F. Meisel, A. Meregaglia, P. Migliozzi, S. Mikado, D. Missiaen, K. Morishima, U. Moser, M.T. Muciaccia, N. Naganawa, T. Naka, M. Nakamura, T. Nakano, Y. Nakatsuka, D. Naumov, V. Nikitina, S. Ogawa, N. Okateva, A. Olchevsky, O. Palamara, A. Paoloni, B.D. Park, I.G. Park, A. Pastore, L. Patrizii, E. Pennacchio, H. Pessard, C. Pistillo, N. Polukhina, M. Pozzato, K. Pretzl, F. Pupilli, R. Rescigno, T. Roganova, H. Rokujo, G. Rosa, I. Rostovtseva, A. Rubbia, A. Russo, O. Sato, Y. Sato, A. Schembri, J. Schuler, L. Scotto Lavina, J. Serrano, A. Sheshukov, H. Shibuya, G. Shoziyoev, S. Simone, M. Sioli, C. Sirignano, G. Sirri, J.S. Song, M. Spinetti, N. Starkov, M. Stellacci, M. Stipcevic, T. Strauss, P. Strolin, S. Takahashi, M. Tenti, F. Terranova, I. Tezuka, V. Tioukov, P. Tolun, T. Tran, S. Tufanli, P. Vilain, M. Vladimirov, L. Votano, J.-L. Vuilleumier, G. Wilquet, B. Wonsak, J. Wurtz, C.S. Yoon, J. Yoshida, Y. Zaitsev, S. Zemskova, A. Zghiche har altså overset det? Og hvad helvede er eliten af studerende? Unis svar på Illuminati?


Jeg elsker antallet af forfattere til artikler fra CERN og andre større instrumenter.

I denne artikel http://prl.aps.org/abstract/PRL/v70/i17/p2515_1 er der 406 forfattere :mrgreen:

@morten: Jeg tror også, det viser sig at være en fejl. Men det er måske lidt højrøvet at sige, de laver systematiske fejl, bare fordi man lige har fået 12 i et statistikkursus.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2011 16:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Well, den eneste mulige fejl de kan have lavet, siden de efter 15.000 forsøg får samme resultat, er en systematisk fejl. Kan ikke se hvad der er højrøvet ved det. De partikler som Tesla omtaler, er desuden tidligere målt til at have en hastighed minimalt langsommere end lyset efter en supernova eksplosion i 1987.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2011 10:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2010 17:19
Indlæg: 319
Geografisk sted: Nørrebro
Imp skrev:
Jae.. der er selvfølgelig noget om det tankeeksperiment, men hvem har lyst til at gøre det? Når man vender tilbage til Jorden, er der gået mange generationer siden dengang, man blev sendt afsted. Dem der rejste, ville være nødt til at opgive deres liv og alle deres relationer på Jorden for den mission. Man kunne faktisk risikere, at der ikke var noget at vende tilbage til.

Så lad mig omformulere, hvad jeg sagde: Jeg håber, det har indflydelse på vores evne til at besøge meget fjerne egne af universet. Uden at ligge under for relativisme som tidsforlængelse, længdeforkortelse osv :)


Jeg opgav gerne alt for at deltage :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2011 10:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
I det jeg har set, angiver de usikkerheden for resultatet, og det skulle jeg da mene også tager højde for usikkerheden i korrektionen for tektoniske forskydelser. Forskellen på hastighederne er en del større end usikkerheden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2011 10:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
Muligheden for at deres måleresultater er rigtige samt at relativitetsteorien holder er dog det mest spændende imo. Dette indebære at neutrinoerne rejser gennem flere dimensioner på deres vej.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2011 23:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 08 jul 2009 16:48
Indlæg: 762
Dr. John Renner Hansen (som er tilknyttet CERN) sagde den anden dag til en forelæsning, at han mente at der måtte ligge en systematisk fejl til grund for målingerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2012 11:05 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Så er der nyt om eksperimentet... Det er lidt kedeligt, men jeg ville være blevet overrasket om resultaterne havde holdt:
Faster-than-light neutrino result reportedly a mistake caused by loose cable
Der er en serie nye forsøg i samme stil undervejs, så konceptet er ikke helt skudt ned endnu. Der kommer sandsynligvis mere nyt i løbet af i år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2012 11:30 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Kom nu med det warp drive! :P

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team