Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 maj 2024 01:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2012 10:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Intet mindre end fantastisk artikel, som i mine øjne også kunne ligge under psykedelisk filosofi!

Selve melodien findes her:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/hor-livets-melodi

Citat:

Hør livets melodi


LYD: Ingen gammel romantisk schlager, men derimod støj, som har sex, får børn og udvikler sig til velklang: Her kan du høre en melodi, der groft sagt komponerer sig selv gennem evolution.



Emner: Evolution, Lyd, Musik


Af: Arnfinn Christensen, forskning.no


Hør lydeksempler fra Robert M. MacCallum og hans kollegers eksperiment DarwinTunes

I begyndelsen var et urhav af støj. Rundt i dette støjhav flød små molekyler af tilfældige tonefragmenter.

Så – gennem tilfældighedernes spil – fandt Det Store Øre velbehag i et af tonefragmenterne. Og Det Store Øre sagde: Vær frugtbar og fyld stilheden ud!

Og Det Store Øre lod de velklingende tonefragmenter forplante sig med andre tonefragmenter. Og hør: Stilheden skal bære alle slags levende melodier frem.

Guden MacCallum skaber evolution

Denne improviserede skabelsesberetning er en underlig blanding af blind evolution og intelligent design. Og Gud i denne Genesis hedder Robert M. MacCallum, forsker ved afdelingen for celle- og molekylærbiologi på Imperial College i London.

Robert M. MacCallum har sat gang i sin egen evolution af levende organismer. Sådan set er han det, som i Thomas Aquionos teologi kaldes 'primus movens':

Gud er den første bevæger, der definerer spillereglerne i form af naturlovene og så trækker sig tilbage for at se universet og evolutionens spil folde sig ud.

Lyde har sex

Men de levende organismer i Robert M. MacCallums univers - der er skildret i det anerkendte tidsskrift PNAS - er ikke lavet af organiske molekyler. De er lavet af tilfældige lydfragmenter.

I computerprogrammet DarwinTunes definerer Robert M. MacCallum sine naturlove: Urhavet af lydfragmenter beskrives af de tilfældigt varierende gener.


Den musikalske skabelsesberetning er nu skrevet. (Foto: Colourbox)

De mest velklingende af lydfragmenterne får lov til at have sex. Det sker på samme måde som i levende skabninger: Generne rekombineres, så afkommet får en tilfældig blanding af forældrenes egenskaber.

Desuden indføres mutation, en tilfældig variation i små dele af det klingende arvestof.

Lad der blive ører!

Robert M. MacCallum skabte også en verden, som lydlivet kunne udvikle sig i. Ligesom organisk liv har brug for energi fra solen eller undersøiske vulkaner for at leve, så har lydene brug for at kunne blive hørt og oplevet for at leve som smukke melodier.

Melodierne havde altså brug for nogle ører. Og Robert M. MacCallum sagde: Bliv ører! Og der blev ører – mange tusinde af dem.

Han organiserede nemlig et eksperiment med 7.000 frivillige deltagere på internettet. De rangerede lydbidderne, så de bedste kunne vælges ud for at lave næste generation.

Det Store Øre bestemmer udviklingen

Disse 7.000 deltagere kan vi kalde Det Store Øre i vores Genesis. Men her begynder de teologiske analogier at blive rodede. For hvis Robert M. MacCallum er den første, bevægende Gud, hvad er Det Store Øre så?

Det går an at sige, at Det Store Øre bestemmer, hvordan livet – det vil sige melodierne – udvikler sig. Men går det an at sige, at Det Store Øre er komponisten?

Det Store Øre har en mening om, hvilke melodier der er gode, og hvilke melodier der er dårlige. Denne mening er bevidst for Det Store Øre.

To guder sætter gang i evolutionen


Jimmy Carl Black i august 2005.(Foto: Brian Marks)

Sagt teologisk: Der er to guder i det melodiske univers. Robert M. MacCallum er den første bevæger, primus movens, som starter spillet. Det Store Øre, alle deltagerne i forsøget, er med til at styre spillets gang, hvilke melodier der skal overleve og forplante sig videre.

Men Det Store Øre har ikke selv nogen oversigt over evolutionen. Det Store Øre kan ikke styre evolutionen. Det Store Øre spiller bare rollen som sol og jord, ikke som gartner i melodihaven.

Kan Det Store Øre så betragtes som en Gud, en medskaber, en komponist? Det er et interessant spørgsmål, ikke mindst, for nogle kreative mennesker vil givet svare ja.

Skulpturen ligger i stenen

»Jeg har ikke et tema, når jeg begynder at lave en skulptur. Stenen leder mig frem til den færdige skulptur. Jeg tror, det er sandheden for mange skabende skulptører.«

Citatet kommer ikke fra en egentlig skulptør, men fra trommeslager og sanger Jimmy Carl Black fra Frank Zappas backinggroup Mothers of Invention.

Jimmy Carl Black har Cheyenne-indianerblod i årene. Mange naturfolk oplever, at Solen og Jorden, altså livsgrundlaget, er guder, frem for en bevidst skabende, men fjern og ophøjet primus movens.

Og hvad oplever en jazzmusiker, når en solo lever gennem ham? Er det musikeren eller jazzsoloen, der er Solen og Jorden for det musikalske liv? Hvor slutter den ene og hvor begynder den anden?

Musikalsk biologi?

Evolutionen i Robert M. MacCallums lille univers DarwinTunes har efter kun nogle hundrede generationer skabt de første velklingende melodier. Så flader evolutionen ud.


”Og Det Store Øre sagde: Vær frugtbar og fyld stilheden ud!” (Foto: Colourbox)

I fagartiklen i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) prøver Robert M. MacCallum og hans kolleger at forklare hvorfor. De ender med, at melodiernes egenskaber ikke bliver overført nøjagtigt nok fra en generation til den næste, af forskellige grunde.

Teorierne, de anvender, er hentet fra studiet af livets store evolution på Jorden. Kan den melodiøse evolution i DarwinTunes så kaldes for liv?

En anderledes definition af liv

Mediet, som det musikalske liv udfolder sig i, er et andet end for det biologiske, men principperne er de samme. Med mindre vi insisterer på, at liv kun er kulstofbaserede organiske molekyler i kemisk udfoldelse, åbner der sig nye muligheder for, hvordan liv kan opstå, og hvad liv kan være.

Livet er selvkopierende, selvdefinerende mønstre. Hvis ikke disse mønstre kan suge livskraft ud af lyttende ører, hvordan kan disse selvkopierende, selvdefinerende mønstre ellers udfolde sig?

Findes der mønstre, som bruger naturen og os på måder, vi endnu ikke er i stand til at opdage? Er det intelligens, vi ikke fatter, ikke langt ude i verdensrummet, men lige her, omkring os? I os?

Og hvordan er disse intelligenser i så fald opstået? Af sig selv? Eller… hallo? Er der nogen MacCallummer derude??? Eller herinde?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2013 17:40 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 apr 2010 18:10
Indlæg: 286
spændene artikel.. men det der melodi... den er lidt blæts


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 18:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2011 11:13
Indlæg: 119
Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
hvori består musikken? hvor er den beskrevet? - jeg kan kun finde postulater om ”toner der har sex”.

at 7.000 mennesker har bestemt i en internet undersøgelse hvordan de næste perioder (eller fraser om man vil) skal opføre sig rent tonalt giver ingen mening.
Jeg ser virkelig ingen formål med hans undersøgelse.

_________________
He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 18:45 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Nu er det jo en fin simulation af hvordan en "melodi har sex" som du siger, og ikke musik. Men hvad er musik? Kommer det ikke an på ørerne der lytter?

Som man siger helt generelt med kunst, så bestemmers hvad der er kunst jo ud fra øjnene der betragter det. Samme gør sig gældende med musik? :roll:

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 19:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Det gav mig sgu næsten hovedpine at læse obama, hvor fanden er logikken bag det her? :D Melodierne er nu meget smooth and what not - men seksuel interaktion mellem lydfragmenter - "det store øre" - Robert M. MacCallum den bevægende gud? wtf :cheers:

Hvad er det jeg overser her? :shock:

EDIT: aah jeg tror jeg fatte det nu, men stadig - "videnskab"? :)

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 19:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Ideen bag forsøget kommer jo fra en videnskabelig vinkel af, udført af videnskabsmænd. Så ja, videnskab! :P

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 19:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 dec 2011 11:13
Indlæg: 119
Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
det der er ikke musik, det kan betegnes som kunst i værste fald, men kunst og videnskab hænger jo tit heller ikke sammen.

Det er ikke musik fordi 7.000 brugere ikke kan bestemme sig for enkelte toner, men for frekvenser, derfor har melodien ingen faste toner. Det virker om noget oscillerende, men at kalde det en melodi er en løgn.

At man kan beskrive evolutionen udfra musik og 7.000 uafhængige i en undersøgelse er altså spild af videnskablige midler!!

_________________
He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 19:31 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Ikke desto mindre så er det de mest populære toner og frekvenser der har klaret den, og ikke blevet elimineret af - ja - evolutionen igennem melodien.

Det kan i værste tilfælde beskrives som en empirisk bekræftelse af evolutions teorien, hvor dem der er bedst tilpasset deres miljø er dem der overlever og bliver videreudviklet.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2013 19:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Synes sgu det er imponerende. Tænk over det peeps, det er ikke lavet af mennesker, men af en mekanisme der er igangsat af mennesker. Forstår slet ikke hvordan, det kan ende i noget så øre-venligt, og ikke bare tilfældigt noise. Det er jo toner og melodier, vi somewhat kender i forevejen. Musik underlagt et slags regelsæt

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2013 00:03 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
^Aaah, de udvælger jo hver gang de lydbidder der lyder bedst og "parre" disse lydbidder. Så rent teknisk er der vel tale om en slags intelligent selektion, da de så at sige avler på lyden.

Jeg synes nu også det er ret interessant, selvom det tangere lidt på kanten af mit konservative temperament. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2013 03:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Synes det er alletiders... Musik er kunst, at skulle til at skelne vil blive en diskussion i sig selv, men det er jo heller ikke det der er pointen her. Som jeg ser det, er det en slags lille "gudsbevis" der bliver fremført med dette eksperiment, eller i hvert fald et bevis på, at der i ethvert tilfældigt system med tiden vil opstå orden og balance, det er så den balance som "naturfolk" (inkl. mig selv) ser som guddommelig af natur. Jeg håber de fortsætter projektet, for det kunne være spændende at høre om den orden og kompleksitet der opstår med parringerne vil blive ved med at bestå, eller om den vil svinge imellem orden og kaos over tid - kunne måske ovenikøbet fortælle os noget om vores egen evolution. Spændende, det er jo en slags praktisk filosofi eksperiment :P

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team