Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 19:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 dec 2014 21:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
En yderst interessant tanke og fundamentalt anderledes måde at anskue liv på, samt grænsen mellem levende og ikke-levende. Artiklen er en smule lang, men i høj grad værd at læse.

Her er indledningen:
Citat:
Why does life exist?

Popular hypotheses credit a primordial soup, a bolt of lightning, and a colossal stroke of luck.

But if a provocative new theory is correct, luck may have little to do with it. Instead, according to the physicist proposing the idea, the origin and subsequent evolution of life follow from the fundamental laws of nature and “should be as unsurprising as rocks rolling downhill.”

From the standpoint of physics, there is one essential difference between living things and inanimate clumps of carbon atoms: The former tend to be much better at capturing energy from their environment and dissipating that energy as heat.


http://www.businessinsider.com/groundbr ... in-2014-12 (8. dec 2014 forfinet artikel)

http://www.quantamagazine.org/20140122- ... zz3LWdlKm8 (22. jan 2014 oprindelige artikel)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2014 22:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2009 23:20
Indlæg: 1316
Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Wow! Læste den oprindelige. Fed ide må jeg sige. Det giver i hvert fald mening i mit hoved :)

PS: Kommentarerne er i den grad værd at læse! Hovedsageligt saglige og velformulerede. Havde jeg ikke læst dem, ville jeg have troet at artiklen omhandlede nye ideer, og ikke ideer der blev fremsat allerede i 60'erne. Under alle omstændigheder var det nyt for mig og åndssvagt spændende læsning!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014 01:03 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2012 15:32
Indlæg: 658
Semi-svær læsning. Jeg prøvede at lave en søgning på youtube om Jeremy England og der poppede en forelæsning op med samme emne som omtalt i artiklen. Forelæsningen blev afholdt i Sverige for en måned siden. Den er ret spiselig til trods for lidt tung fysiskteori indimellem.
phpBB [video]


Jeremy England forklarer bl.a. i begyndelsen af videoen forskellen på fysisk og biologisk liv, som er ret spændende.

Han opstiller 4 kriterier for liv:
1. Alle levende ting er lavet af materie
2. Alle levende ting har brug for at "spise"
3. Alle levende ting afgiver varme
4. Alle levende ting kan ikke gro baglæns.

Ved det 4. kriterie viser han en plante som springer ud og forklarer, at intet levende kan gro tilbage til et tidligere stadie. Her kom jeg dog til at tænke på den udødelige vandmand "Turritopsis dohrnii", som netop har denne evne
phpBB [video]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014 21:35 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Det er ihvertfald ingen ny idé som sådan. Jeg tror det nye er, at han har lavet en matematisk model, der kan forklare noget af termodynamikken bag. De fleste forskere indenfor kemi, fysik og biologi finder nok termodynamik som den eneste logiske forklaring på livets oprindelse. Faktisk er der et stort forskningsfelt, der handler om prebiotisk kemi. Wiki artiklen er ret god http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Jeg synes selv, det er et meget fascinerende område både filosofisk og teknisk. Videnskabsfolk og menneskeheden i al almindelighed har altid spekuleret over, hvor vi kommer fra og hvordan livet opstod.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 dec 2014 22:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Ja, jeg synes også det er en rigtig spændende teori, og en god anskuelse, selv hvis det ikke viser sig at holde stik rent praktisk.

Godt foredrag, knarkedreng, tak for linket!


I relation til vandmanden, er det jo ikke rigtig et spørgsmål om at gro "rigtig" baglæns. Hvis den skulle gro "rigtig" baglæns, skulle den blive til det æg eller den polyp den kom fra. Lidt som et træ der smider bladende heller ikke vokser baglæns, selvom den for en kort tid tager et skridt tilbage. Jeg tror, at man skal lade tanken være lidt abstrakt. ;)

Det er dog bestemt fascinerende og helt utroligt rent biokemiske og cellulært, ingen tvivl om det! Generelt er biologisk udødelighed en underlig størrelse, for os dødelige..

Imp skrev:
De fleste forskere indenfor kemi, fysik og biologi finder nok termodynamik som den eneste logiske forklaring på livets oprindelse. Faktisk er der et stort forskningsfelt, der handler om prebiotisk kemi. Wiki artiklen er ret god http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis.

Forskellen på disse antagelser, og hvad Jeremy foreslår, er at én ting er hvilke stoffer der kan og ikke kan dannes uden for en biologisk ramme - under specifikke reaktions betingelser. Men hvorvidt de spontant kan dannes som en funktion af en mere favorabel energiomsætning, uden nogen egentligt biologi, er en anden ting. Selvom jeg også kan læse mig til, at hans tanker ikke nødvendigvis er nye, er anskuelsen ikke noget jeg erindre at have stødt på før.
Dog kender jeg ingen biofysikere, og har ikke selv glæden af at være det, så jeg nøjes med et citat fra artiklen:
Citat:
Others, such as Eugene Shakhnovich, a professor of chemistry, chemical biology and biophysics at Harvard University, are not convinced. “Jeremy’s ideas are interesting and potentially promising, but at this point are extremely speculative, especially as applied to life phenomena,” Shakhnovich said.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team