Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:47


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 jul 2015 22:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2013 21:49
Indlæg: 138
Jeg fandt netop denne undersøgelse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4209543/

I korte træk undersøger den forskellige hepato-protektive (dvs. lever-beskyttende) naturprodukter. Meget interessant konkluderes det, at grapefrugter har beskyttende egenskaber for leveren. Det samme gør sig gældende for blåbær (som simpelthen er noget af det bedste i verden), tranebær, vindruer, kamillete, marietidsel, samt endnu flere som i selv kan læse om i det temmelig omfattende studie.

Jeg tænkte at det var relevant at dele herinde, da mange af brugerne (mig selv inklusiv) nok jævnligt udøver vold mod vores levere. Mange af undersøgelserne er foretaget ved at forgifte rottelevere med vores national-drug, ethanol, så det er vel egentlig relevant for hele familien Danmark, også dem med mere kræsen smag i gift. I alt fald kan det vel hypoteseres at meget af den skade der kommer fra andre stoffer også kan modvirkes af de naturprodukter der nævnes, navnlig stoffer der udsætter leveren for oxidativt stress. Uanset hvad tror jeg ikke det kan skade at sigte efter at få så mange af de her lækkerier med i vores daglige kost som muligt. Mange af dem modvirker også cancer, inflammation, og en lang række af andre nedernheder.

Det første der slog mig da jeg læste undersøgelsen var at jeg endelig fattede hvordan Hunter S. Thompson undgik at krænge over af hepatitis i en alder af nogen og tredive. Jeg havde en lille eureka-oplevelse da jeg satte hans næsten monomane tilhang til grapefrugt sammen med min nye viden.

Jeg nød selv Hunters beskrivelse af hans morgenmadsritual, der bemærkelsesværdigt nok altid indebar intet mindre end 2 hele grapefrugter. Derudover har Hunter i andre sammenhænge omtalt grapefrugter som en af de små fornøjelser der gør livet lidt bedre, meget ligesom kokain, rom, is og håndkanoner af høj kaliber. Men nok om den lille digression.

Lige i forhold til grapefrugt er det også vigtigt at huske at det påvirker dine enzymer i leveren, hvilket kan have en effekt der kan være enten god eller dårlig når man tager narko. Det kan man læse lidt mere om her: https://en.wikipedia.org/wiki/Grapefrui ... teractions

Pas på jer selv og jeres kroppe, og fortsat munter dag.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team