Jeg er lige startet på RUCs humanistisk teknologiske uddannelse for et par måneder siden og mit 1. semesterprojekt (også kendt som gruppeprojekt) skal handle om hvordan kan lave brugerinddragelse på en eller anden form for institution for socialt udsatte der har et misbrugsproblem. Vi vil gerne producere og afvikle et koncert event i samarbejde med og for brugerne på den institution der vil arbejde sammen med os. Det vil vi for at undersøge hvordan arbejdet med at skabe et fælleskab omkring noget andet end deres misbrug kan påvirke/aflede dem fra deres misbrug.
Jeg har taget hovedansvaret for det første litteratur søgning omkring hvordan individer bliver påvirket af hinanden i misbrugsfælleskaber. Både for at finde ud af hvordan det er nu, men også for at finde tanker omkring hvordan man kan gøre i fremtiden. Evt. se hvordan andre før har prøvet at skabe fælleskaber for misbruger omkring noget andet end misbrug.
I den forbindelse støtte jeg på det her essay:
http://www.cedro-uva.org/lib/cohen.addiction.htmlSom jeg fandt vældig interessant også for jer. Jeg har lige citeret konklusionen nederst. Kort fortalt handler den om hvordan det moderne samfund, på trods af videnskaben overtag, stadig dæmonisere forskellige adfærds mønstre. F.eks. afhængighed. Vi har en, ifølge Peter Cohen, religiøs tilgang til at mennesket er autonomt og kan udøve selvkontrol. Istedet for at inkludere mennesker der begynder på at have et usundt forhold til rusmidler, udstødes, marginaliseres, fængsles og i nogle tilfælde dræbes disse mennesker.
Jeg synes virkelig det er interessant, at gentænke vores forhold til "de afhængige" og prøve at indrage dem i nye fælleskaber istedet for at se deres afhængighed som selvforskyldt. Selvfølgelig er der mange der overvejer at misbrug, ikke kun er individuelt problem. Men der er så mange dårlige løsninger på de her problemer, måske vi skal til at inkludere afhængige mere i nye fællesskaber. I virkeligheden er de måske ikke misbrugere for de har valgt det selv. I virkeligheden er de misbrugere fordi deres fællesskab bygger på det. Ligesom andre fællesskaber bygger på eskapisme i andre former. Nogle er f.eks. på forretningsrejser i stedet for at bruge tid med venner og familie osv.
Denne post er ment både som diskussionsoplæg, men også hvis i kender noget litteratur omkring afhængighed i fællesskaber.
Hvordan påvirker i hinanden i de nydelsesmiddelsfælleskaber i befinder jer i?
Hvordan tror i man kan skabe et fællesskab omkring noget andet på et misbrugscenter?
Hvis i har et misbrug, hvad får jer så bedst til at glemme det?
Citat:
Summary and Conclusion
Since the 18th century, western man has organised particular behaviours into a specific, unitary phenomenon — namely, 'addiction' — as if this combination of behaviours is a distinct and real entity. The reasons why this combination of behaviours is created is not different from the reasons why the behavioural entity 'possessed by the devil' was created as the by-product of a past, religious, world view. These reasons are located in the necessity to recognise barriers that keep us from reaching our ultimate cultural ambitions, and to manage the fears these barriers instil within us. 'Addiction' is easily recognised by the culturally initiated, in the same way as in voodoo culture the impact of particular Spirits is recognised out of behavioural elements that a non-initiated person would not even see, or would understand in a completely different way. The construct of 'addiction' will serve modern man as long as it lives inside a world view that understands humans as self-steering, autonomous and entrepreneurial. The positive cultural construct of the autonomous individual, "tempered by self-examination, self-discipline, self-control"[15] is highlighted by the cultural construct of its negative counterpart. Modern man will marginalise, kill, maim, imprison or ignore 'addicts' to the degree that they threaten the core of his individualistic interpretation of himself, or that they instil fear that he may loose the characteristics by which this interpretation is defined. Modern man is a witch hunter and Inquisitor.