Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 04:27


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 okt 2015 22:18 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg er lige startet på RUCs humanistisk teknologiske uddannelse for et par måneder siden og mit 1. semesterprojekt (også kendt som gruppeprojekt) skal handle om hvordan kan lave brugerinddragelse på en eller anden form for institution for socialt udsatte der har et misbrugsproblem. Vi vil gerne producere og afvikle et koncert event i samarbejde med og for brugerne på den institution der vil arbejde sammen med os. Det vil vi for at undersøge hvordan arbejdet med at skabe et fælleskab omkring noget andet end deres misbrug kan påvirke/aflede dem fra deres misbrug.

Jeg har taget hovedansvaret for det første litteratur søgning omkring hvordan individer bliver påvirket af hinanden i misbrugsfælleskaber. Både for at finde ud af hvordan det er nu, men også for at finde tanker omkring hvordan man kan gøre i fremtiden. Evt. se hvordan andre før har prøvet at skabe fælleskaber for misbruger omkring noget andet end misbrug.

I den forbindelse støtte jeg på det her essay: http://www.cedro-uva.org/lib/cohen.addiction.html
Som jeg fandt vældig interessant også for jer. Jeg har lige citeret konklusionen nederst. Kort fortalt handler den om hvordan det moderne samfund, på trods af videnskaben overtag, stadig dæmonisere forskellige adfærds mønstre. F.eks. afhængighed. Vi har en, ifølge Peter Cohen, religiøs tilgang til at mennesket er autonomt og kan udøve selvkontrol. Istedet for at inkludere mennesker der begynder på at have et usundt forhold til rusmidler, udstødes, marginaliseres, fængsles og i nogle tilfælde dræbes disse mennesker.

Jeg synes virkelig det er interessant, at gentænke vores forhold til "de afhængige" og prøve at indrage dem i nye fælleskaber istedet for at se deres afhængighed som selvforskyldt. Selvfølgelig er der mange der overvejer at misbrug, ikke kun er individuelt problem. Men der er så mange dårlige løsninger på de her problemer, måske vi skal til at inkludere afhængige mere i nye fællesskaber. I virkeligheden er de måske ikke misbrugere for de har valgt det selv. I virkeligheden er de misbrugere fordi deres fællesskab bygger på det. Ligesom andre fællesskaber bygger på eskapisme i andre former. Nogle er f.eks. på forretningsrejser i stedet for at bruge tid med venner og familie osv.

Denne post er ment både som diskussionsoplæg, men også hvis i kender noget litteratur omkring afhængighed i fællesskaber.

Hvordan påvirker i hinanden i de nydelsesmiddelsfælleskaber i befinder jer i?

Hvordan tror i man kan skabe et fællesskab omkring noget andet på et misbrugscenter?

Hvis i har et misbrug, hvad får jer så bedst til at glemme det?


Citat:
Summary and Conclusion

Since the 18th century, western man has organised particular behaviours into a specific, unitary phenomenon — namely, 'addiction' — as if this combination of behaviours is a distinct and real entity. The reasons why this combination of behaviours is created is not different from the reasons why the behavioural entity 'possessed by the devil' was created as the by-product of a past, religious, world view. These reasons are located in the necessity to recognise barriers that keep us from reaching our ultimate cultural ambitions, and to manage the fears these barriers instil within us. 'Addiction' is easily recognised by the culturally initiated, in the same way as in voodoo culture the impact of particular Spirits is recognised out of behavioural elements that a non-initiated person would not even see, or would understand in a completely different way. The construct of 'addiction' will serve modern man as long as it lives inside a world view that understands humans as self-steering, autonomous and entrepreneurial. The positive cultural construct of the autonomous individual, "tempered by self-examination, self-discipline, self-control"[15] is highlighted by the cultural construct of its negative counterpart. Modern man will marginalise, kill, maim, imprison or ignore 'addicts' to the degree that they threaten the core of his individualistic interpretation of himself, or that they instil fear that he may loose the characteristics by which this interpretation is defined. Modern man is a witch hunter and Inquisitor.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2015 11:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg er ikke sikker på jeg rammer helt plet her, men jeg kom med det samme til at tænke på en video da jeg så din tråd. Jeg synes han gør det rigtig godt med at få forklaret misbrugere i forhold til samfundet, på en måde der giver mening, og føles rimelig. https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2015 21:58 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Du rammer meget godt, men det er faktisk den video der ledte mig videre til Peter Cohen. Men det gør den ikke mindre interessant.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 okt 2015 21:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
Den hellige gral indenfor afviger kultur er Outsiders af Howard Becker som rammer lige ned i "hvordan individer bliver påvirket af hinanden i misbrugsfælleskaber. ". Det er en kanon bog, der er dejligt skrevet. Den indeholder flere interviews med jazz musikere der fortæller om deres "oplæring" i cannabis rusen og fællesskabet. Kan virkelig anbefales.
http://hansreitzel.dk/Samfundsvidenskab ... 8741223131

Derfra kan i evt. oplagt kombinere med Goffman's stigma

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2015 15:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Tror I ikke han netop taler imod selvkontrol/autonomitet/individet?

Citat:
Our theories concerning the individual are deeply cultural. Scientifically, they are at best lacking, farcical at worst. They are inherited from the Reformation and its Renaissance roots. It is, of course, a fiction that individual persons steer themselves, as if an inner compass were installed in each of us.


Jeg tror ikke i finder noget som kan binde folk sammen i et misbrugsfællesskab. så Skulle det netop være at være imod selve misbruget hvilket ville have negative konsekvenser.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team