Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:26


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lys
Indlæg: 28 aug 2016 18:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hey. Jeg har lige læst sårn en bog af Olafur Eliasson og Tor Nørretranders, som omhandler lys.
Mere specifikt, så handler det om, hvordan vi får bedst muligt lys i dagligdagen.
Og jeg har aldrig været for opmærksom på det indtil sidste år - altså, jeg ved nu, at godt lys er sygt vigtigt.

De snakker i bogen om, at en af de bedste løsninger, for at få mest farvegengivelse, holdbarhed og andre ting, er ved at anskaffe sig LED.

Derfor vil jeg spørge jer; hvad gør I, for at lyse jeres rum/lejlighed/hus ordentligt op? Hvordan 'indretter' man lys, så det bliver behageligt? Det er jo meget en smagssag, men der må alligevel være nogen, som gør det på en smartere måde end mig.
Er der nogen, der har forsøgt sig med LED-lys?

Kh.


PS: thoughts på den der terapilampe?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Lys
Indlæg: 28 aug 2016 20:03 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Akvarier og terraier over det hele. Hvis der skal være planter i, så skal der en del lys til, så det er faktisk mine primære lyskilder, med mindre jeg har brug for arbejdslys. Til dem bruger jeg mest lysstofrør og sparepærer.

I køkkenet og toilettet har jeg nogle billige LED pærer, fordi de giver indsvagt meget lys uden egentlig at koste noget når jeg glemmer at slukke dem. Det er ikke særlig smukt lys, de er meget kolde, men det er godt til køkkenarbejde.

Og så er jeg udenfor! Der er masser af lys.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Lys
Indlæg: 28 aug 2016 20:44 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Der er et afsnit af "Bang goes the theory" hvor de kigger på lys sammensætningen af forskellige kunstige lyskilder, såsom glødepærer, lysstofrør osv.
De har også en professor med, som fortæller om hvor vigtigt de blå bølgelængder er for at vores indre ur fungerer og nulstilles fra morgenstunden af.

Ved at der på daværende tidspunkt var en udvikling igang af kunstige lyskilder, som har et bredere spektrum end almindelige lysstofrør som har tre meget skarpe forskellige søljer på sådan et lys spektrum grundet de stoffer der kombineres for at give et 'hvidt' lys.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Lys
Indlæg: 09 okt 2016 03:57 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 okt 2016 21:39
Indlæg: 11
Har I kigget op lys som fysik? Lys er delt i partikler kaldet fotoner, men de er fallisk både partikler (som sand) og samtidligt er det bølger (som på en sø)

[Bølger]
En bølger har en top =amplitude (som vi holder konstant), og en bredde, dvs. afstamden at bølgen gentager (husk cos/sin), bølgend længde beskriver hvor meget energi den inholer, hvis det var lyd ville bølger med langbølgelængde oplevels som dybe da deres frelvems er 1/{bølgelængde}. Med matematiki som integraler kan man regne ud af længere bælgelængde har mere energi en en bælge med det antal bølgelængder passere og amplituden er den samme.


Hvis du måler bølgerne for 12 sekunder, så vil bølgerne med bælgelængden 3m have den totale lændge 12 x 3 m = 36 m på den 12 sek

Hvis du måler bølgerne for 16 sekunder, så vil bølgerne med bælgelængden 4m have den totale lændge 16 x 4 m = 64 m på den 16 sek


Den velkemdte enhed Hz betyder "whatever" per. second, dit ur er 60, 60 og 24 Hz, du tænker, er han idiot, tror han, at dette er vores niveau, og js, det fleste ville ikke tage skade af dette lille kursus, og du som føler der bedre end alle de andre, og lad os se, om der findes nogen oldgamt skrevet for KU 2009, der kan induecere den følese hos dig, du søger at inducere hos andre ;)


[Lys bølge/partikel-dualitet[
Lyd opfører sig som en paritikkel, en phonton, når den rammer min hud, men som bølger, hvis vi kigger på den gennem et prime|

{Heisenbergs Usikkerhedsprincip}
Denne virkelig en gerni, og han forudage, at en forton kun kunne have en af dens to entydelige egenskab målt samtidligt, hvis Heisnberg kendte sin "partikels" position, så var "partiklens" moment, det hastigsvektor x masse skalar, umyligt at observere, og
det er også her, at vi har scifis favortik om, at hvis måler noget, så ændrer man det. og så sandelig i dette eksempel blev den anden værdog umulig at se, nåt de anden blev målt
Og til slut bliver jeg ved kvantemekankkens erotikkens kurver. fordi et fæmem kadet qauntum entanglememt, kan et forsøg skifte instantatous og følger. hvad der entagled med, om de står 30 cm eler 1000.0000.0000 lysår. Det er altså både simpel nformation der rejser virkåligt langt, man også f'ølger regler, hvor begrebet hastighed ikke giver nogen mening, i hvert fald ikke på dette nieau. Lysets hastigheden er jo et udtryk for hvor hurtigt en fysisk foton ksn navigerep på 1 ¨r (300.000 km / s), hvorimod to quantum entagled entitier ikke bevæger sig mellem hinanden, de optager fx begge egenskaben"op" eller "ned", hvis det ene skifter, skifter den anden også uden nogen målbar forinkelse, "JUST LIKE THE NEW MUSTAND FROM FARD, between bying psyched up and the american quality product break down", which is ofte now that different in time :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Lys
Indlæg: 09 okt 2016 09:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Det er et af de mest geniale indlæg, jeg længe har læst, især set i lyset af konteksten for tråden. Tak, det gjorde min morgen federe.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team