Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:04


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 feb 2017 11:12 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 feb 2017 11:05
Indlæg: 4
Hej :)

Jeg skal skrive speciale i psykologi og vil høre om i har nogle forslag til hvilke emner der trænger til videnskabelig belysning? Der skal helst allerede være lidt litteratur at henvise til, men lige nu er jeg interesseret i jeres brainstorm :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2017 11:23 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Mikro dosering af svampe som middel mod depression ligger lige til højrebenet :)
Edit https://m.facebook.com/profile.php?id=1541609272757045 prøv og kig lidt herinde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2017 13:11 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Eller mikrodosering af LSD, eller evt. brugen af Ketamin som anti-depressiv hos patienter som er behandlingsresistente over for de lægemidler der normalt anvendes.

Eller endnu bedre, brugen af MDMA til behandling af PTSD som jeg selv har været igennem.

Der er et kæmpe potentiale i behandling inden for psykologien den vej, normalt bruger man jo alment kognitiv terapi mod PTSD, men MDMA gør det hele så meget mere medgørligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2017 16:27 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2015 09:12
Indlæg: 23
Geografisk sted: Nørrebronx
Hvis det er inde for emnet depression (og psykedelika), så kan man måske lave et komparativt speciale, hvor man sammenligner Imperial's (David Erritzøe m.f.) resultater med resultater fra andre metoder til behandling af depression, eksempelvis elektrochok, "almindelig" medicinering, terapi osv. Det kunne være interessant at sætte nye behandlingsmetoder op mod gamle.

Personligt synes jeg at neuroscience er skidespændende i kombination med psykologi. Det kunne være spændende at kigge på belønningssystemer, eventuelt i i forhold til misbrug. Eller generelle neurofysiologiske områder, hvor hjerne og krop spiller sammen, eksempelvis hvordan følelser og kognitive processer hænger sammen med fysiske reaktioner så som svedige håndflader, øget blodtilførsel osv.

Ved du om du vil arbejde med kvalitativ eller kvantitativ data? Eller en kombination?

_________________
Sometimes I think I lost something important to me but it turns out I already ate it.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2017 19:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 feb 2017 11:05
Indlæg: 4
Mange tak for indputs i brainstorming processen!

Hermed en lille update, det er endt med svampe overfor depression. Meget forsimplet er jeg nået til følgende:

Depression kan anskues som hyperembodiment, overdrevet indre fokus.

Det overdrevne indre fokus korrelere med overdreven aktivitet i områder relateret til 'over-jeg' funktion (cortikalt indput til default mode networkDMN).
DMN (ego) bliver inaktiveret ved svampe, der reagere med 2a seretonin receptoren der er specielt kompakt i disse integrationsområder. - egodød - integration sker nu på tværs af indre(kortikal)/ydre(subcotikal) opmærksomhed, der normaltvis er to kompetitive systemer, der oscillerende bestemmer aktiviteten i DMN integrationsområder. Integration af indre/ydre: transcendens.

Således er hypotesen at egodød (måske via samme mekanismer som elektrochok?) kan afbryde det selvforstærkende indre fokus der fastholder depressionen. Hjerneaktivitet kan have forskellige grader af organisering, hvis det bliver for organiseret "fastlåst" i en alpha rytme, kan den disorganiseres ved inaktivering af det organiserende ego/default mode network, ved hjælp af f.eks svampe.

I studier af svampe til behandling af dødsangst hos kræftramte fandt de at jo større grad af 'mystiske' kendetegn i oplevelsen, relateret til spiritualitet/egodød, jo mere fik man ud af oplevelsen. Jo mere disintegreret hjerneaktiviteten har været, jo flere mystiske oplevelser rapportede klienterne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2017 22:42 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Depression er bare et symptom, og kan ligeså godt være et udtryk for mangel på energi overfor en tilsyneladende uoverskuelig ydre verden.
Længerevarende vrede og irritation. Negativt verdensbillede. Reelle omstændigheder som er værd at være ked af. Uforløst sorg.
Depression kan ligeså godt fremkomme i en person som har overdrevent fokus på andre og deres lidelser. Eller kun forsøger at please andre og derfor kører tør i energi.

Svampe er med til at restrukturere hjernen, og hvis du restrukturerer den under angst stress og lignende vil det sidde dybere i den. Hvis du derimod gør der under en tryg hverdag i små doser kan det være med til at skabe noget øget refleksivitet, plasticitet og ydeevne når man microdoserer. Det begynder at lyde som ævl når man bringer egodød ind i neurologi, det er bare en ændret sindstilstand. Nogle mennesker lever i hvad du kalder egodød til hverdag andre vil aldrig kunne forstå det uden psykedelika. Det kan blive ligeså trippet en oplevelse for dem som lever i det at komme ud af det du beskriver som egodød, og opleve verden som responsiv i højere grad.
Hvis du nu havde noget tid til at lave ressearch og også adgang til noget udstyr kunne det være spændende at forske i hvad kombinationen af tyngdekraft, mængden af lys, osv gør på et forsters hjerne under udviklingen i livmoderen. De tidlige dannelser af hjernevæv er tæt pakket med vand og man skal være en anelse langsom for at ikke at se hvordan det også vil være påvirket af månens tyngdefelt, som netop trækker i vand. Meget psykologi i dag har vist sig som kollektive dogmer, diskurser og projektioner men heldigvis er neuropsykologien med til at pille tingene lidt mere fra hinanden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2017 18:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 feb 2017 11:05
Indlæg: 4
Hej og tak for interessen :) Blev lige nødt til at komme med et par svar ;)

At depression kan være/starter som et symptom, fx et udtryk for mangel på energi overfor en tilsyneladende uoverskuelig ydre verden/demoralisering anfægter jeg ikke. Det øgede indre fokus/hyperembodiment som kendetegn ved depression, anfægter IKKE at depressionen kan have en årsag. Jeg taler om den depressive tilstand når man er kommet ind i den, når man sidder fastlåst i sine fornemmmelser af ulyst.

Svampe er med til at restrukturere hjernen, og hvis du restrukturerer den under angst stress og lignende vil det sidde dybere i den.
Ja og nej :) jeg tror ligesom grad af mysticisme i oplevelsen at intensiteten af følelser korrelere med effekt(/grad af omstrukturering), har dog endnu ikke fundet noget der skulle henvise til at nogle følelser er bedre end andre?

Hvis du derimod gør der under en tryg hverdag i små doser kan det være med til at skabe noget øget refleksivitet, plasticitet og ydeevne når man microdoserer.
Det vil sige man skal tage svampe præventivt? -alle mennesker? -hele tiden? det lyder lidt urealistisk at anbefale/implimentiere der hvor forskningen er nu...

Det begynder at lyde som ævl når man bringer egodød ind i neurologi, det er bare en ændret sindstilstand. Nogle mennesker lever i hvad du kalder egodød til hverdag andre vil aldrig kunne forstå det uden psykedelika. Det kan blive ligeså trippet en oplevelse for dem som lever i det at komme ud af det du beskriver som egodød, og opleve verden som responsiv i højere grad.

En ændret sindstildstand vil altid korrelere med ændret hjerneaktivitete så jeg kan ikke set hvordan det er usagligt i neurologien?Egodød er et meget diskuteret emne herinde og derfor også et farligt ord at bruge. Jeg har fundet studier der tolker aktivitet i default mode network som korrelerende med ego-funktioner, fx som adskillelse af indre og ydre og tanker om selvet. default mode network's integrationshotspots inaktiveres af svampe, hvorfor dafault mode network(DMN) sættes ud af spil. Den logiske følge: hvis
DMN er ego og DMN er inaktivt ved indtagelse af svampe, så er det en forklaring på oplevelsen af egodød.



Hvis du nu havde noget tid til at lave ressearch og også adgang til noget udstyr kunne det være spændende at forske i hvad kombinationen af tyngdekraft, mængden af lys, osv gør på et forsters hjerne under udviklingen i livmoderen. De tidlige dannelser af hjernevæv er tæt pakket med vand og man skal være en anelse langsom for at ikke at se hvordan det også vil være påvirket af månens tyngdefelt, som netop trækker i vand. Meget psykologi i dag har vist sig som kollektive dogmer, diskurser og projektioner men heldigvis er neuropsykologien med til at pille tingene lidt mere fra hinanden.

Spænende emner, men ikke så relateret til de psykologiske dogmer der ufravigeigt skal indkluderes i et psykologisk speciale.
Jeg holder mig til svampe overfor depression ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2017 19:18 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Men den fastlåste depression vil stadig variere fra person til person. Det vil være vidt forskellige temaer på spil og neurologisk aktivitet afhængig af hvem du undersøger. Begreber som despression og psykoser er alt for brede til at egentlig kunne lave noget solid videnskab på. Hvorfor er psykiatere den eneste form for læge som ikke kigger på og studerer det organ som de skal forestille sig at helbrede? ;) Vores hjerner er i den grad forskellige og svampe virker også forskelligt selvom man måske har lokaliseret nogle centre som har øget aktivitet under trippet.

Jeg snakker ikke om nogle følelser som værende bedre end andre. Du kan derimod godt selv regne ud at der er nogle tilstande som er mere hensigtmæssige afhængig af hvilke ønsker du har for din fremtid. Hvis du ønsker at lave neuronmønstre af forsaget af stærk følelse af angst i centre i din hjerne som du normalt ikke ser aktivitet i, be my guest. Det er kan være svært at "vikle" sådan nogle baner fra hinanden igen, igennem almindelig terapi. Der er simpelthen bare tale om en plastisk hjerne og når du aktiverer større dele af den vha. psykedelika og samtidig sender en øget mængde elektricitet igennem den(følelser) så vil du se en højere grad af organisering.

Graden af mysticisme er igen noget ævl. Har du hørt om the god helmet? En hjelm som sender nogle elektriske impulser til et specielt sted i hjernen på folk som gør at de oplever nærvær af det de beskriver som guddommelig karakter. Mysticisme er igen kun et begreb brugt for at beskrive en anderledes opfattelse af virkeligheden, men anderledes ift hvad? Hvordan kan vi overhovedet finde ud af hvad baseline er, og som du selv beskriver så hænger det sammen med neuronaktivitet. Så at måle en grad af mysticisme vil aldrig kunne lade sig gøre.

Dermed også tilbage til egodød, som ligesom mysticisme ikke kan defineres, og i høj grad er et construct of mind. Det vil altid være en subjektiv oplevelse at miste relation eller omvendt opleve øget relation, og det kan ikke bruges som videnskabeligt grundlag, kun hypotetisk i så fald tyndt.


Tror du læser ting imellem linierne. Der står ingen steder at jeg mener at alle burde tage svampe præventivt konstant, så ved ikke om du misforstår noget. Det jeg skriver er at det bl.a. kan bruges til at skabe en øget plasticitet, refleksivitet og ud fra de faktorer vil mange opleve øget overskud. Det vil man også af at tage små doser meth hver dag men det hører du mig heller ikke anbefale.

Mit råd er, hold dig ydmyg og underspillet i din problemformulering. Det er et spændende emne, men når du rører ved grænsen imellem psykologi og neurologi så bliver grænserne så udvaskede at det bliver svært at se hvad som er konstrueret.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2017 20:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 feb 2017 11:05
Indlæg: 4
Men den fastlåste depression vil stadig variere fra person til person. Det vil være vidt forskellige temaer på spil og neurologisk aktivitet afhængig af hvem du undersøger. Begreber som despression og psykoser er alt for brede til at egentlig kunne lave noget solid videnskab på.

Det jeg forstår her at du mener jeg slet ikke skal komme med påstande om hvilke processer der kunne ligger bag en depression, da det altid vil være situationsafhængigt
Jeg tænker ligesom det er præmissen for videnskab, to situationer vil aldrig være helt ens og eksakt videnskab vil derfor altid være en myte. Hvor går grænsen for hvad der kan kategoriseres sammen? -det er et interessant spørgsmål, dog ikke et det er populært at rejse indenfor den traditionelle forskning. I realiteten vil jeg også mene at der er noget generaliserebart på spild ved depressioner, udover alt det specifikke.

Jeg snakker ikke om nogle følelser som værende bedre end andre. Du kan derimod godt selv regne ud at der er nogle tilstande som er mere hensigtmæssige afhængig af hvilke ønsker du har for din fremtid. Hvis du ønsker at lave neuronmønstre af forsaget af stærk følelse af angst i centre i din hjerne som du normalt ikke ser aktivitet i, be my guest. Det er kan være svært at "vikle" sådan nogle baner fra hinanden igen, igennem almindelig terapi. Der er simpelthen bare tale om en plastisk hjerne og når du aktiverer større dele af den vha. psykedelika og samtidig sender en øget mængde elektricitet igennem den(følelser) så vil du se en højere grad af organisering.

Jeg har ikke det vilde evidens for det endnu, blot nogle anekdoter fra forskning, hvor det at gennemgå ubehag i trippet er en terapeutisk proces, også i selve trippet. Angst, smerte, sorg osv kan være en del af helingsprocessen og tolereres nok bedre i de teraputiske omgivelser, hvor de bearbejdes som ok og velkommes, end til et rave.

Vi er helt enige om hjernens plasticitet, men jeg vil stadig mene at de kausale sammenhænge er mere komplekse end 'aktivitet her giver øget aktivitet her efterfølgende', når der er tale om de reorganiserende oplevelser som psilocybin kan initiere.

Det hele uddybes meget bedre end jeg kan og med henvisning til diverse studier her: https://www.youtube.com/watch?v=CNR4o5J ... 1CRR62uee8

Graden af mysticisme er igen noget ævl. Har du hørt om the god helmet? En hjelm som sender nogle elektriske impulser til et specielt sted i hjernen på folk som gør at de oplever nærvær af det de beskriver som guddommelig karakter. Mysticisme er igen kun et begreb brugt for at beskrive en anderledes opfattelse af virkeligheden, men anderledes ift hvad? Hvordan kan vi overhovedet finde ud af hvad baseline er, og som du selv beskriver så hænger det sammen med neuronaktivitet. Så at måle en grad af mysticisme vil aldrig kunne lade sig gøre.

I mysticisme henviste jeg til mystiske oplevelser, klientens egen vurdering i spørgeskemaer kan varriere udfra besvarelse af f.eks oplevelse af transcendens. Jeg beskæftiger mig ikke med ætiologien bag disse oplevelser, men korrelationerne, der viser sig at være bedring.

Dermed også tilbage til egodød, som ligesom mysticisme ikke kan defineres, og i høj grad er et construct of mind. Det vil altid være en subjektiv oplevelse at miste relation eller omvendt opleve øget relation, og det kan ikke bruges som videnskabeligt grundlag, kun hypotetisk i så fald tyndt.

Igen: https://www.youtube.com/watch?v=CNR4o5J ... 1CRR62uee8

Mit råd er, hold dig ydmyg og underspillet i din problemformulering. Det er et spændende emne, men når du rører ved grænsen imellem psykologi og neurologi så bliver grænserne så udvaskede at det bliver svært at se hvad som er konstrueret.

-fuldstændig enig, den eneste grund til at jeg er så stædig, er at de ideer jeg har fremlagt er baseret på empiri, der af andre er tolket i samme retning.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team