Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 15:22


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 feb 2011 16:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Hej Psychedelia.
Jeg har en kammerat der har vand i lungerne, pga. mange års dagligt bong rygning. Han har fortalt at han ikke har mulighed for at ligge vandret ned, da han så føler han bliver kvalt, og hoster sort slim op. Derfor sidder han halvt op, når han sover (I ved, massere at puder ved hovedet/skulder/ryg).

Jeg har prøvet at overtale ham til at smutte en tur til lægen, da jeg bestemt ikke kunne forstille mig at bongvand i lungerne kunne være sundt på nogen måder.

Jeg har desværre ikke kunne finde meget på google omkring bongrygning, og dens skade på lungerne, hvis du har bongvand i lungerne.

Så jeg håbede lidt på at i kunne diske op med nogle facts, som måske kunne skræmme ham til at gå til lægen.


På forhånd tak!

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:15 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
Altså udover at han kan dø af det? Der er ingen grund til, hvorfor han ikke sku gå til lægen med det. Det er gratis her i landet, så det er da bare med at komme afsted! Vand i lungerne er en alvorlig sag, der kan ende med at koste ham livet som sagt. Du kan læse lidt om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulmonary_edema

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Ikke for noget, men er han dum? Han skal da tage til lægen med det samme! Hvor lang tid har han gået med det?

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:26 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 aug 2007 23:44
Indlæg: 131
Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Lyder bestemt ikke sundt.. OVERHOVED..
hvad er hans grundlag for ikke at gå til lægen? det lyder da underligt..

selvom han ryger bong, kan han da ikke være så stenet at han ikke går op i sit eget helbred?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Tak for de hurtige svar.
Hans grundlag for ikke at gå til lægen, er at han alligevel vil stoppe med et ryge, og at han ikke vil have en slange ned i lungerne, for at få suget det op.

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 aug 2007 23:44
Indlæg: 131
Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Nu aner jeg intet om hvordan man helbreder vand i lungerne.. men sku da hellere få en slange ned hurtigt end at endda vågne op og være druknet i bongvand :O


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 17:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Kredes skrev:
Nu aner jeg intet om hvordan man helbreder vand i lungerne.. men sku da hellere få en slange ned hurtigt end at endda vågne op og være druknet i bongvand :O


Jeg er helt enig.. Men det er desværre ikke mig der skal overbevises om at det er det bedste at gå til lægen, men ham.

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 18:03 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2010 17:13
Indlæg: 2690
Geografisk sted: over stok og sten
hvis man er druknet i vand vågner man jo heller ikke så meget op igen......

men..
Er det ikke en skrøne det der med vand i lungerne af bong ?
Jeg havde røget skidtet i mange år også, og kender folk der har gjort
det halvdelen af livet.. men aldrig nogen har fået vand i lungerne ....

Tror du ikke bare hans lunger er fyldt med slim fra bongrygningen -
og det bare er på tide han stopper ? han kunne ev.t ha udviklet en form
for astma eller andet i den stil ( hvad ved jeg ) jeg har selv haft en del
besvær med at få vejret ordenligt, har simpelthen ikke følt at ilten blev
ordenlig optaget i lungerne, men efter jeg er stoppet med al rygning går
det meget bedre, og lungerne er begyndt at udrense...

anyway.. uanset hvad- så forklar ham at han kan komme galt
afsted hvis han ikke besøger den læge, han skal jo ikke
overbevise sig selv, du må hjælpe ham lidt.
evt henvis ham til denne tråd så han kan se alle folks svar.

Men vand i lungerne har jeg bare lidt svært ved at forstille mig.
Er jeg den eneste der har det sådan ?




Hvad sker der så hvis man går i dampbad vær dag ?

_________________
Because Im a faggot alright
Skal du have et gok i nøden din skidespræller ?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 18:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Don Karnage skrev:
hvis man er druknet i vand vågner man jo heller ikke så meget op igen......

men..
Er det ikke en skrøne det der med vand i lungerne af bong ?
Jeg havde røget skidtet i mange år også, og kender folk der har gjort
det halvdelen af livet.. men aldrig nogen har fået vand i lungerne ....

Tror du ikke bare hans lunger er fyldt med slim fra bongrygningen -
og det bare er på tide han stopper ? han kunne ev.t ha udviklet en form
for astma eller andet i den stil ( hvad ved jeg ) jeg har selv haft en del
besvær med at få vejret ordenligt, har simpelthen ikke følt at ilten blev
ordenlig optaget i lungerne, men efter jeg er stoppet med al rygning går
det meget bedre, og lungerne er begyndt at udrense...

anyway.. uanset hvad- så forklar ham at han kan komme galt
afsted hvis han ikke besøger den læge, han skal jo ikke
overbevise sig selv, du må hjælpe ham lidt.
evt henvis ham til denne tråd så han kan se alle folks svar.

Men vand i lungerne har jeg bare lidt svært ved at forstille mig.
Er jeg den eneste der har det sådan ?




Hvad sker der så hvis man går i dampbad vær dag ?

Lungerne kan godt håndtere så små mængder vand.
Niels Seersholm, overlæge ved lungemedicinsk afdeling på Gentofte Hospital skrev:
Heldigvis for saunabrugere kan man ikke drukne i et dampbad. Ved 50 grader celsius og en luftfugtighed på 100 procent indeholder én kubikmeter luft 83 gram vand. Ved 37 grader celsius falder vandindholdet til 42 gram per kubikmeter.

Ved almindelig rolig vejrtrækning andrager hvert åndedrag cirka en halv liter luft. Det meste af afkølingen (eller opvarmningen hvis man indånder kold luft) sker i næsesvælgrummet, og det vil sige, at luften næsten er 37 grader, når den når lungerne. En halv liter luft indeholder 21 mg vand, og det har lungerne ikke problemer med at håndtere.

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 19:05 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 jul 2000 01:01
Indlæg: 2998
Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Don Karnage skrev:
men..
Er det ikke en skrøne det der med vand i lungerne af bong ?
Jeg havde røget skidtet i mange år også, og kender folk der har gjort
det halvdelen af livet.. men aldrig nogen har fået vand i lungerne ....

Så vidt jeg kan se, har vand i lungerne i forbindelse med bongrygning intet at køre med vandet i piben. Alle former for rygning kan give inflammation / betændelsestilstande i lungerne som kan give lungeødem, og ved bongrygning suger man ofte ret koncentreret røg dybt ned i lungerne, så jeg tror den form for rygning kronisk set er farligere end de fleste andre man kan finde på.
Rellek> Din ven bør virkelig gå til lægen med det samme, hvis han ikke vil løbe en større risiko for kronisk skade på sine lunger.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 19:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 apr 2009 13:09
Indlæg: 633
Jeg prøver endnu engang at overtale ham til at gå til lægen, og vil helt sikkert vise ham den her tråd. :-)
Tak for det hurtige gode respons fra alle. Jeg skal ikke kunne sige om det er vand, eller hvad der er, men et eller andet er der i hvertfald der nede.

_________________
Har festen varet for længe? Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm. Tryk på mig!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 19:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 jun 2009 17:08
Indlæg: 487
Geografisk sted: Århus
Vand i lunger pga. bong rygning kan ikke forekomme. Det er simpelthen umuligt. Tag til lægen... Nu.

http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... stase.aspx


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 20:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Kristian12 skrev:
Vand i lunger pga. bong rygning kan ikke forekomme. Det er simpelthen umuligt. Tag til lægen... Nu.

http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... stase.aspx


Som Prom skriver kan en overbelastning af lungevævet give ødemer, som kan samle vand, kendte eksempler er syre- og baseætsninger.
Kan vi ikke blive enige om, at en heftig bongrygning med 1 g/hovede flere gange om dagen kan skabe et mindre gunstigt miljø for lungevævets ve og vel og give skader på vævet, som igen kan give ødemer/vandsamlinger...jeg tror på ingen måde det er umuligt!

At det ikke er vandet i sig selv, som er synderen lyder meget sandsynligt. Man får sgu heller ikke vand i lungerne af at gå i overmættet vanddamp (tåge/dis). Heller ikke selvom man vandrer langs en motorvej, med aerosoler af PAH, sod, generelt uforbrændte partikler, bakterier, samt sporer fra svampe og bakterier...medmindre man ikke har et velfungerende hjerte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 20:57 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Nej det er næppe vandet i røgen der er problemet i sig selv, men jeg har anekdotisk også hørt flere eksempler på bongrygere der har været på hospitalet og fået suget sort væske op.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 21:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 jun 2010 13:01
Indlæg: 666
Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
jim fear skrev:
Nej det er næppe vandet i røgen der er problemet i sig selv, men jeg har anekdotisk også hørt flere eksempler på bongrygere der har været på hospitalet og fået suget sort væske op.

Får man virkelig suget væsken op af lungerne?

_________________
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”
Neil deGrasse Tyson

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 21:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 19:14
Indlæg: 653
Din ven bør straks købe en god vaporizer, hvis han ikke kan ta sig sammen til at holde op.

Hvis han holder op med at ryge kan han sagtens stadig blive skæv, uden at belaste lungerne, ved at bage et hold småkager med urt i.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 21:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
HrKnudsen skrev:
jim fear skrev:
Nej det er næppe vandet i røgen der er problemet i sig selv, men jeg har anekdotisk også hørt flere eksempler på bongrygere der har været på hospitalet og fået suget sort væske op.

Får man virkelig suget væsken op af lungerne?


Det er som sagt anekdotisk, men ja, det er muligt at suge væske/slim op af folks luftveje.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 22:17 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Don Karnage:

Jeg forstår godt, at du er skeptisk, for det er ikke så nemt at finde noget på. Mit gæt er, at udtrykket "vand i lungerne" er et gammelt og/eller upræcist udtryk. Som fænomen mærkes lidelsen højst sandsynligt som "ægte vand i lungerne", f.eks. som resultat af parasitinfektion.

Det kan desværre nemlig godt forekomme, men det er, som Prometheus siger, noget andet end selve bongvandet. Det har altså ikke noget med gøre, at man suger bongvand i lungerne :)

Det har mere at gøre med de rå mængder røg, medfølgende tobaksforbrug og den ofte forekommende hasher-sport: at holde røgen nede i lungerne så længe som muligt.

Jeg har ledt lidt og fundet det nærmeste jeg tror vi kommer det, nemlig det der på engelsk hedder bullous emphysema/lung disease. En artikel fra Google Scholar: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 186.x/full

Der er også en anden psy'er, der har været så venlig allerede at behandle emnet: http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... &view=next

På dansk hedder lidelsen: "bulløs emfysem", eller bulløs lungesygdom. Mere jordnært er det en form for rygerlunger, hvor lungerne får poser i lungevævet pga. røgens skadevirkninger, der nedbryder nogle væv. Her er et uddrag af en artikel om emnet:

Citat:
Pulmonale konsekvenser af hashrygning

OVERSIGTSARTIKEL

Reservelæge Andreas Klaus Pfeifer & ledende overlæge Peter Lange H:S Hvidovre Hospital, Hjerte-Lungemedicinsk Afdeling
[...]
På baggrund af litteraturstudier beskrives pulmonale konsekvenser af hashrygning. Rygning af hash er signifikant korreleret til udvikling af kronisk bronkitis (hoste og opspyt), mens det er uklart, om hashrygning på længere sigt også fører til permanent nedsættelse af lungefunktionen. Resultaterne af epidemiologiske undersøgelser og kasuistikker tyder på, at hashrygere har en øget forekomst af maligne sygdomme i de øvre og nedre luftveje. Hashrygning er beskrevet som årsag til lungeinfektioner med Aspergillus hos immunsvækkede patienter, og fælles brug af vandpiber til hashrygning har været medvirkende årsag til smitte med tuberkulose.

Hash har i flere år været det mest udbredte illegale rusmiddel i Danmark [1]. Totalt har forbruget af hash har været nogenlunde stabilt igennem de seneste 10-15 år, men de nyeste undersøgelser tyder på, at især flere og flere unge ryger hash. Af en nyligt publiceret undersøgelse af brugen af rusmidler blandt 16-20-årige fremgår det, at næsten 40% af drengene og 30% af pigerne har prøvet at ryge hash, og det skønnes, at op mod 0,5% af de unge i 9.-10.-klasserne har et fast forbrug [2] defineret som rygning flere gange ugentlig. Rygning af hash er også blevet anvendt som behandling af smerter og spasticitet hos patienter med dissimineret multipel sklerose, selv om det er omdiskuteret, om hashrygning har fordele frem for de mere etablerede behandlinger [3].

Sammenlignet med alkohol og andre rusmidler som f.eks. morfika er de fysiske helbredsskadelige effekter af hashrygning mindre. På grund af den specielle inhalationsteknik resulterer hashrygning imidlertid i, at også relativt store mængder af tjære, skadelige gasarter og andre forbrændingsbiprodukter foruden selve det psykostimulerende delta9-tetrahydrocannabinol (THC) aflejres i lungerne [4]. Sammenlignet med cigaretrygerne inhalerer hashrygere dybere og har røgen i længere tid i lungerne for at fremme absorption af THC.

Hashrygere er mere tilbøjelige til at ryge cigaretten helt ned, og da hashcigaretter ikke indeholder filtre, er der gode muligheder for, at lungedeponering af eventuelle skadelige substanser er større for hver hashcigaret end for vanlige cigaretter.

I denne artikel gennemgår vi på baggrund af litteraturstudier pulmonale effekter af hashrygning, idet vi fokuserer på de kliniske aspekter.
Metode

Artiklen er baseret på en litteratursøgning i PubMed i perioden fra 1970 til første halvdel af 2005 med søgeordene marihuana og cannabis og på referencer fundet i artiklerne. Under litteraturgennemgangen fandt vi enkelte gode og omfattende engelsksprogede oversigtsartikler, og vi kan specielt anbefale [5] til de af Ugeskriftets læsere, som ønsker at læse mere.
[...]
Hashrygning i sociale sammenhænge kan indebære, at man deler hashpiben med andre. I en nyere undersøgelse fra Australien har man beskrevet en mindre epidemi af lungetuberkulose hos unge mænd, som delte en vandpibe (bong), hvori der blev røget hash [22]. Ved at genbestemme tuberkulosebakterien og beskrive forekomsten af klinisk sygdom og af sensibilisering kunne forfatterne sandsynliggøre, at vandpiben fungerede som vehikel for smitten.
Karcinogene effekter af hashrygning
[...]
Spontan pneumothorax og pneumomediastinum er blevet kasuistisk beskrevet blandt hashrygere [33, 34]. Man forestiller sig, at rygeren på grund af selve rygemåden, hvor man efter inhalation af røgen holder vejret og udøver en Valsalvas manøvre med lukket glottis (for at øge passagen af THC over alveolemembranen), kan påføre sine egne lunger disse »barotraumer« på grund af trykstigningen i alveolerne. Denne rygemåde er formentlig også årsag til udvikling af bulløs lungesygdom i overlapperne hos hashrygere [35].
[...]
Konklusion

Rygning af hash har en række helbredsmæssige konsekvenser for lungerne. Det er velunderbygget, at det kan føre til påvirkning af slimhinden i de store luftveje med udvikling af kronisk bronkitis (hoste og opspyt) til følge, mens det er mindre afklaret, om hashrygning også fører til permanent nedsættelse af lungefunktionen og dermed til KOL. Da røgkondensat fra hashpiber og hashcigaretter indeholder kendte karcinogener, er det overordentlig sandsynligt, at hashrygere har en øget risiko for at få kræft i lunger og øvre luftveje. Den specielle rygeteknik, hvor rygeren efter inhalation holder vejret længe og foretager en Valsalvas manøvre, øger risikoen for at der udvikles bulløs lungesygdom. Da hash ofte er forurenet med mikroorganismer, især svampe, kan rygning hos immunssvækkede personer føre til lungeinfektioner, og det er beskrevet, at fællesbrug af hashpiber kan medvirke til overførsel af tuberkulosesmitte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 23:01 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 maj 2010 03:15
Indlæg: 68
Geografisk sted: Out and about
Citat:
Man forestiller sig, at rygeren på grund af selve rygemåden, hvor man efter inhalation af røgen holder vejret og udøver en Valsalvas manøvre med lukket glottis (for at øge passagen af THC over alveolemembranen), kan påføre sine egne lunger disse »barotraumer« på grund af trykstigningen i alveolerne.


Valsalvas manøvre med lukket glottis, det er sådan noget vi rygere kan. Den må jeg bruge næste gang, jeg får at vide, at man bliver dum af at ryge den fede.

_________________
Smoke to forget, but never forget to smoke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2011 23:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Så du vil fortælle folk, at du inhalerer din røg på en dybt skadelig måde, for at vise at hashrygning ikke gør folk dumme?

Mit råd: hent du hellere førstehjælpskassen, der bruges under skud mod egen fod. :roll:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team