Citat:
Der er ikke noget der hedder en "pillekapsel".
Tillad mig at vise eksempler på piller og kapsler:

Det bagerste i billedet er en kapsel.
Sådan en er typisk lavet af gelantine eller vegetabilsk stivelse, og sådan en
fylder man med pulver, dette kan enten gøres i hånden eller ved maskinkraft.
Det forreste i billedet er en pille.
Den består af det aktive stof, evt. fyldstoffer og bindemiddel.
Bindemidlerne er typisk mikrokrystallinsk cellulose, laktose eller andre sukkerforbindelser.
Sådan en bliver
presset i en pillepresse.
Jeg håber det opklarede nogle ting.
Tsk tsk.... Det er jo FORKERT, Dex! Kan du så lade være med at misinformere folk!
Hvad der er i din illustration er en TABLET, ikke en PILLE! Faktisk er det meget få lægemidler der fremstilles som piller længere; piller er runde, og blev tidligere rullet i hånden. Muligvis (jeg er ikke sikker...) kan P-piller stadig med god ret betegnes som piller - men det er også noget af det eneste jeg kan komme på.
Tabletter, derimod, er pulverblandinger der er komprimeret kraftigt så de holder sammen. Tabletter kan have alle mulige former... Og ja, hvis man skal være korrekt, er det "ecstasy-tabletter" der kan købes på det sorte marked, og ikke "ecstasy-piller"!
P.S.: Der findes ikke noget der hedder en "pillepresser". "Tabletpresser" eller "tabletteringsmaskiner" er der derimod utallige varianter af.
...Og for at vende lidt tilbage til pointen - JA, de er svære at skaffe. Nogen store, tunge monstre, som det anses som særdeles suspekt at forsøge at anskaffe sig.
@Dex> Så ka' du lære det, din drønnert!