Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg faldt over et link til denne artikel på pudmed.net. Men den koster jo en del, og så var det, at jeg kom til at tænke på jer herinde.

Er der nogen der ved, om man via noget statsbibliotek eller lign., kan få fat i den?

Citat:
Am J Psychiatry 162:609-612, March 2005
© 2005 American Psychiatric Association
--------------------------------------------------------------------------------
Brief Report

Association of a Functional Polymorphism in the Serotonin Transporter Gene With Abnormal Emotional Processing in Ecstasy Users
Jonathan P. Roiser, B.A., Lynnette J. Cook, Ph.D., Jason D. Cooper, Ph.D., David C. Rubinsztein, M.D., Ph.D., and Barbara J. Sahakian, Ph.D.

OBJECTIVE: The long-term effects of the use of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, or Ecstasy) in humans are controversial and unclear. The authors’ goal was to assess the contribution of a functional polymorphism in the gene encoding serotonin transporter to changes in emotional processing following chronic Ecstasy use.

METHOD: They investigated Beck Depression Inventory scores and performance on the Affective Go/No-Go test, a computerized neuropsychological test sensitive to emotional processing, in Ecstasy users and comparison subjects, stratifying the results by serotonin transporter genotype.

RESULTS: Ecstasy use was associated with higher Beck Depression Inventory score and abnormalities in the Affective Go/No-Go test in individuals with the ss and ls genotype but not those with the ll genotype.

CONCLUSIONS: Ecstasy users carrying the s allele, but not comparison subjects carrying the s allele, showed abnormal emotional processing. On the basis of a comparison with acute tryptophan depletion, the authors hypothesize that chronic Ecstasy use may cause long-term changes to the serotonin system, and that Ecstasy users carrying the s allele may be at particular risk for emotional dysfunction.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ser spændende ud - smid endelig et link op, hvis I får fat i den færdige rapport :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: København
Er der nogen der kan forklare hvad en "ss", "ls" og "ll" gentype er? Jeg er vel ikke gået glip af noget i biologi undervisningen i gymnasiet?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fellini skrev:
Er der nogen der kan forklare hvad en "ss", "ls" og "ll" gentype er? Jeg er vel ikke gået glip af noget i biologi undervisningen i gymnasiet?

Jeg tror ikke, der ligger noget dybere i selve bogstaverne, det er bare betegnelser for to forskellige alleler (l og s). Hvad forskellen så er på disse ved jeg ikke endnu - men s er i hvert fald dominant (edit: tror jeg nok).

Anygays, så har jeg fået fat i artiklen, og skal nok sørge for at få den smidt op i løbet af i morgen, hvis nogen skulle være interesserede.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: White Lanes
Hva'så har du fået kigget på rapporten... Ser spændende ud må jeg sige - specielt hvis jeg er en af ll'erne....

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Lemmy : Jeg har sendt dig en PM.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at få den læst helt igennem endnu, men det ser umiddelbart ret spændende ud.

Den er uploadet til chilldown.dk, men Jespar må lige komme med den direkte sti til filen.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Et styk rapport (~100Kb - højreklik for at hente ned på harddisken)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]