Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

Madpilot skrev:
oki, hvor sidder humøret henne? troede kun det sad i den synaptiske spalte

Der er vist en der skal have læst lidt op :lol:

Synapsen er mellemrummet mellem to neuroner, altså den spalte, hvor transmitterstofferne bliver overført over. Det er en fællesbetegnelse, og er ikke noget decideret område. Transmitterstoffer, som serotonin, bliver udsendt fra et neuron til et andet og jo mere der er af det, i jo bedre humør er man - altså gældende for serotonin. Humøret kan påvirkes "kunstigt" via en kemisk indgriben med f.eks. MDMA eller SSRI, hvilke begge er stoffer der virker på serotoninsystemet, eller rent psykisk ved at man f.eks. får løst op for nogle problemer. I begge tilfælde, både via den psykiske og den kemiske ændring, vil det afspejle sig i at koncentrationen af serotonin er forøjet og at blodgennemstrømningen i de områder, hvor bl.a. de serotonerge neuroner befinder sig, er øget. Det vil kort sagt sige at man kan komme i godt humør via en psykisk påvirkning og via en kemisk, som begge påvirker mængden af serotonin.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Treasure skrev:
Madpilot skrev:

Synapsen er mellemrummet mellem to neuroner, altså den spalte, hvor transmitterstofferne bliver overført over. Det er en fællesbetegnelse, og er ikke noget decideret område. Transmitterstoffer, som serotonin, bliver udsendt fra et neuron til et andet og jo mere der er af det, i jo bedre humør er man - altså gældende for serotonin. Humøret kan påvirkes "kunstigt" via en kemisk indgriben med f.eks. MDMA eller SSRI, hvilke begge er stoffer der virker på serotoninsystemet, eller rent psykisk ved at man f.eks. får løst op for nogle problemer. I begge tilfælde, både via den psykiske og den kemiske ændring, vil det afspejle sig i at koncentrationen af serotonin er forøjet og at blodgennemstrømningen i de områder, hvor bl.a. de serotonerge neuroner befinder sig, er øget. Det vil kort sagt sige at man kan komme i godt humør via en psykisk påvirkning og via en kemisk, som begge påvirker mængden af serotonin.

ja, efter hvad jeg kan se så er det også kun signalstoffer der har indflydelse på humøret, troede så at de kun befandt sig i den synaptiske spalte, men altså i hele blodet? men det sidder da ikke andre steder end i signalstofferne.

Titel:
Insane psychedelia user!

Madpilot skrev:
Treasure skrev:
Madpilot skrev:

ja, efter hvad jeg kan se så er det også kun signalstoffer der har indflydelse på humøret, troede så at de kun befandt sig i den synaptiske spalte, men altså i hele blodet? men det sidder da ikke andre steder end i signalstofferne.

Altså, et transmitterstof bliver syntetiseret inde i et neuron og bliver så udsendt fra neuronet over til et andet neuron, hvor transmitterstoffet binder sig til en receptor. Bindingen til receptoren udløser så en reaktion i det neuron, som receptoren befinder sig på, og sådan kører det videre. Det er lidt svært at forklare det med få ord, men prøv at læs om stoffernes virkningsmekanismer og så skriv, hvis du har andre spørgsmål.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Dextrose skrev:
Jeg mener at R/S er de nye betegnelser for D/L (dextro/levo) stereoisomeri.!

R/S er når et C-atoms radikaler prioriteres efter vægt og opfattes som "roteret" om det tungeste. Hvis vægten i rotationen falder med uret er den højredrejet, altså en (R)-isomer og hvis den falder mod uret er den venstredrejet og en (S)-isomer. Jeg kan ikke huske om det er det samme som D/L men jeg mener der er en forskel...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Treasure skrev:
Altså, et transmitterstof bliver syntetiseret inde i et neuron og bliver så udsendt fra neuronet over til et andet neuron, hvor transmitterstoffet binder sig til en receptor.

Hvad så med f.eks. Melatonin? Troede det blev produceret i Koglekirtlen / pineal kirtlen? Men der er sikkert noget jeg har misforstået..

Titel:
Insane psychedelia user!

TimeKiller skrev:
Treasure skrev:
Altså, et transmitterstof bliver syntetiseret inde i et neuron og bliver så udsendt fra neuronet over til et andet neuron, hvor transmitterstoffet binder sig til en receptor.

Hvad så med f.eks. Melatonin? Troede det blev produceret i Koglekirtlen / pineal kirtlen? Men der er sikkert noget jeg har misforstået..

Koglekirtlen eller pinealkirtlen (corpus pineale) er jo blot et område i hjernen, ligesom f.eks. thalamus, hypothalamus osv. osv., dvs. i det område befinder der sig nogle neuroner, som omdanner serotonin til melatonin, hvor af den produktion bliver reguleret af lysmængden, dvs. neuronerne i pinealkirtlen har kontakt til stavcellerne i øjnene, enten direkte eller via interneuroner. Hvor melatonin, som transmitterstof så virker, er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil tro det har en effekt på hjernestammen, pga. den søvndyssende effekt det har. Et transmitterstof kan jo godt blive syntetiseret et sted, og virke et andet. F.eks. bliver det meste serotonin syntetiseret i raphe-kernen i hjernestammen, men udøver sin funktion mest i det limbiske system og den frontale cortex (pandelappen).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Okay, mange tak for forklaringen! Det satte jo lige en del ting på plads.. Tror det var ordet kirtel der forvirrede mig :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]