Treasure >
Det ved jeg skam godt - men indenfor selve samtale-terapien, arbejder de også ud fra forskellige idéer.
Begge dele kan være godt, til forskellige formål. F.eks. er en psykolog ikke altid den bedste idé, hvis personen har det virkelig dårligt ...
Min mor, som jo lige har været indlagt som manio-depressiv, og ikke har været så glad for at spise sin medicin, er af den holdning at al psykiatri er helt tabt bag en vogn, og at kun psykologer er noget værd, og det er jeg langt fra enig i - for en psykolog har ikke den dybe viden om sindet, om medicin, som en psykiater har. Det er ikke alt for sjældent at psykologer som ikke kender deres begrænsninger, har belastet patienter unødigt, bl.a. ved at grave for dybt, når patienten ikke helt har styrken til det ... Eller "spildt" tiden ved at grave i gamle traumer... Heldigvis er de fleste psykologer dog gode til at se når en patient har brug noget andet / mere end psykoterapi.
Visse psykologiske værktøjer kan være meget angst-provokerende, og virke direkte modsat formålet / det øsnkelige udfald, hvis psykologen ikke kan se at patienten lider af en alvorlig sindssygdom, f.eks. paranoia, skizofreni, endogen depression, og lignende.
Jeg siger bare, at de begge har deres formål, som hver især er helt legitime formål.
Anyway, tror slet ikke vi er uenige

Jeg skrev som jeg gjorde, fordi Xun ville benytte sig af lægens tilbud om en psykiater, til at grave i gamle ting, hvilket jeg bare lige ville outline, ikke altid er tilfældet at psykiatere gider / kan bruge deres resourcer på - meget lig hvad du skriver Treasure