SWIM skrev:
Treasure skrev:
LSD er et tryptamin - Meskalin er et phenethylamin.
Så så stor forskel er der nu heller ikke.
Hvad mener du?
Methamfetamin er et phenethylamin - DMT er et tryptamin.
Der er en enorm forskel.
???
Min pointe var blot, at visse phenethylaminer godt have hallucinogene egenskaber, selv om de ikke strukturmæssigt er så beslægtet med serotonin som f.eks. DMT, LSD og psilocybin. Som man nemt kan se minder phenethylaminerne, dvs. amfetamin, meth-amfetamin, MDMA, efedrin osv. om dopamin (3,4-dihydroxy
phenethylamin), som jo virker steder som basalganglierne, der styrer bevægelse og motorisk integration, så disse strukturbeslægtede "analoger" har typisk de samme egenskaber som de endogene ligander, både når det gælder dopamin og serotonin. Men der er undtagelser, så som meskalin og 2C-X analogerne, for ikke at glemme DOB og DOM og alle 2C-T-X analogerne (-4,-7 osv.), der også er ret kraftige hallucinogener. En af grundende til de fælles egenskaber kunne meget vel være aminogruppen på ethylkæden, der ved blodets pH (7,4) jo er på baseform. For at få nærmere kendskab til de direkte forskelle og få dem begrundet rent strukturmæssigt, skal man ind og kigge på proteinstrukturen, særlig bindingssitet, for den enkelte receptor. Der findes et utal af phenethylaminer, med hallucinogene egenskaber, men sjovt nok, ikke nær så mange tryptaminer med stimulerende egenskaber. Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er sådan, så det vil jeg lade være med at spekulere på. Jeg ved dog at Lundbeck har givet en masse penge (~120 mio) til et forskningsprojekt på Rigshospitalet, hvor man skal forske i 5-HT ligander, så det ku være, der kom større viden, som kan hjælpe med til at forstå præcis hvilke egenskaber, der karakteriserer et hallucinogen - for som det jo ser ud, er det ikke
kun tryptaminer, der fungerer sådan