Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 20:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Beta-blokker
Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg har brugt søgemaskinen, og fandt et enkelt topic (http://psychedelia.dk/forum/viewtopic. ... etablokker), men syntes det var lidt uklart (for en kemi-klovn som mig).

Er Propanol den gængse beta-blokker?
Man har jo til tider læst om at unge studerende, særligt uni-folket, "doper" sig med beta-blokkere inden en vigtig eksamen. Hvilke præperater er det hovedsageligt der bliver brugt i disse situationer?

Jeg husker ikke hvor jeg læste artiklen jeg her tænker på, men husker bl.a. at lægen der blev interviewet i forbindelse hermed udtalte (for engangs skyld, når man tænker på at artiklen hed noget stil med "Unge På Stoffer Til Eksamen" :roll: ) at det ikke havde nogen skadelig virkning overhovedet, og faren for overdosis/afhængighed var opmuntrende små.

Titel:
Flueknepper kongen

Propanolol og penbutolol er fedtopløselige og krydser blod-hjernebarrieren nemt. De er vist right about standard til eksamensnervøsitet - især propanolol, der rask væk bliver udskrevet :P

Jeg tror også næppe man kan blive mentalt afhænging af beta-antagonister, da man ikke bliver væsentligt afslappet. Stresssignaler virker bare ikke :lol: Og så alligevel - alphareceptorerne har også en del af ansvaret.

Titel:
Medlem

Det ser også ud som om man skal være lidt påpasselig med det hvis man har asthma (som jeg), da propanolol er antagonist på samme receptor som noget asthma-medicin (ventolin) binder sig til. Læste det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_receptor , men hvor stor er risikoen tror i? Findes der ikke også selektive beta-blokkere, der ikke blokker de specifikke beta-receptorer?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
En hurtig søgning på LMK, gav en fin liste af β1-selektive β-blokkere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Lige en tilføjelse. De kan være farlige sammen med coke. Så beta beware...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]