Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 02:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kolding, Danmark
når vi nu snakker om ting at falde ned på, så har jeg gået og tænkt lidt..

For et stykke tid siden fik jeg nogle af de såkaldte eksamens piller, efter hvad jeg har forstået på det, så går de op og lukker af for adrenalinen, receptorerne vel at mærke, har jeg ret?

Nå men, min tanke eksperiment lyder på følgende:

Hvis effekten af disse eksamenspiller virker som jeg har nævnt (er altså ikke sikker, så ret mig hellere end gerne hvis i ved noget mere om det :)

Hvis de går op og lukker af, vil man så kunne lukke af for amfetaminens effekt, såfremt man indtager rette doser, og i så fald, ville det være farligt?

Titel:
Flueknepper kongen

Vasco skrev:
når vi nu snakker om ting at falde ned på, så har jeg gået og tænkt lidt..

For et stykke tid siden fik jeg nogle af de såkaldte eksamens piller, efter hvad jeg har forstået på det, så går de op og lukker af for adrenalinen, receptorerne vel at mærke, har jeg ret?

Nå men, min tanke eksperiment lyder på følgende:

Hvis effekten af disse eksamenspiller virker som jeg har nævnt (er altså ikke sikker, så ret mig hellere end gerne hvis i ved noget mere om det :)

Hvis de går op og lukker af, vil man så kunne lukke af for amfetaminens effekt, såfremt man indtager rette doser, og i så fald, ville det være farligt?

Nej. Amfetamin frigiver noradrenalin (og dopamin). Noradrenalin har høj affinitet for de alpha-adrenerge receptorer (ARa), hvorimod adrenalin har højere affinitet for de beta-adrenerge (ARb). (Selvf. er der en vis krydsaktivering, men den er ikke voldsomt stor)

De såkaldte eksamenspiller ("beta-blokkere") deaktiverer de beta-adrenerge receptorer, og er derfor nyttigst i forbindelse med problemer med overdreven adrenalinfrigivelse, ikke noradrenalin.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Veritas skrev:
De såkaldte eksamenspiller ("beta-blokkere") deaktiverer de beta-adrenerge receptorer, og er derfor nyttigst i forbindelse med problemer med overdreven adrenalinfrigivelse, ikke noradrenalin.

Om ikke andet, så fungerer beta-blokkere ganske udemærket til at bringe kroppen i ro, efter en tur på (meth)amfetamin.
Jeg mener endda at propanolol bliver administreret IV til speed-overdoser.

Titel:
Flueknepper kongen

Dextrose skrev:
Veritas skrev:

Om ikke andet, så fungerer beta-blokkere ganske udemærket til at bringe kroppen i ro, efter en tur på (meth)amfetamin.
Jeg mener endda at propanolol bliver administreret IV til speed-overdoser.

Hmm, så vidt jeg ved er det primært benzodiazepinen flumazenil og en antipsykotisk dopamin-antagonist som fx clozapine der anvendes (selvf. i kombination med isotonisk IV, mm.) i forb. med speed-overdoser.

Jeg har ikke selv den store gavn af ß1-antagonister efter indtagelse af en stimulans - det kan selvf. også bare være min krop der er fuck'd :P

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kolding, Danmark
Veritas > Takker :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]