Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!

hyene skrev:
http://www.irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/maanedsblad/2005/farmakoterapi_ved_neuropatiske_smerter.htm

snri i brug mod neorupatiske smerter og det har jeg iøvrigt set dem brugt til en del i praksis , hr.treasure ;)

btw kan du finde nogle intressante atrikler der desværre koster penge om brugen af SNRI mod cancer smerter.

Ja, interessant artikel, tak for den. Nu har jeg heller ikke afvist at SNRI og SSRI har en smertelindrende effekt, men jeg har blot sat spørgsmåltegn ved hvor omfattende den er. Nu er jeg ikke læge, så jeg har ingen praktisk erfaring med responsen på konventionel opiodbehandling og så behandling med SNRI. Jeg kan se fra den artikel du linker til, at SNRI og TCA giver bedre smertebehandling end placebo, men bid lige mærke i, at SNRI og TCA ikke er officielt godkendt til smertebehandling. Endvidere kender vi jo godt til de mange bivirkinger med de tricycliske antidepressiva i 80'erne inden der kom SSRI på markedet, bl.a. kontraindikationer med hjerte/kar lidelser o.lign. fordi TCA hæmmer natrium ionkanaler i hjertet.

Nu forsøger jeg ikke at skyde muligheden for behandling i sænk, men blot påpege, at trods ordinationen af saroten, som er en SNRI og kan give smertelindring, sandsynligvis ikke er blevet ordineret pga. den smertelindrende effekt, men pga. dets antidepressive egenskaber.
Det kan også være begge dele - den mulighed lader jeg stå åben - men finder der usandsynligt, taget i betragtning af hvor meget andet smertestillende der ellers bliver givet.

Titel:
Flueknepper kongen

Du argumenterer imod SNRI med TCA'er. Lidt tynd argumentation.

Desuden er der en grund til Tramadol er mere effektivt end man skulle tro (det er en ikke særlig potent µ-agonist, og ej heller metabolitten M1), og at Tramadols analgetiske virkning ikke ophæves fuldstændigt af Naloxon.

Grunden er at Tramadol er en serotonin og noradrenalin genoptagelses-hæmmer.

Titel:
Insane psychedelia user!

Levose, hvis du læser artiklen så viser forsøgene, at TCA giver bedre smertebehandling end SNRI...

Og jeg har ikke snakket om Tramadol, men jeg kan godt se din pointe med den smertehæmmende effekt som en SNRI.

Nu har Tramadol dog nogen affinitet til de opiode receptorer, selv om ikke meget, sammenlignet med andre opioder, der anvendes til smertebehandling. Der er en grund til at man skal vise agtpågivenhed (rød trekant) ved indtagelse af Tramadol, i sammenligning med andre SNRI'er. Det skal du f.eks. ikke med Effexor.

Titel:
Flueknepper kongen

Treasure skrev:
Levose, hvis du læser artiklen så viser forsøgene, at TCA giver bedre smertebehandling end SNRI...

Og jeg har ikke snakket om Tramadol, men jeg kan godt se din pointe med den smertehæmmende effekt som en SNRI.

Nu har Tramadol dog nogen affinitet til de opiode receptorer, selv om ikke meget, sammenlignet med andre opioder, der anvendes til smertebehandling. Der er en grund til at man skal vise agtpågivenhed (rød trekant) ved indtagelse af Tramadol, i sammenligning med andre SNRI'er. Det skal du f.eks. ikke med Effexor.

Korrekt, men det er ikke hele den analgetiske effekt der skyldes opioid agonisme. Dette kan påvises ved, at det ikke er den hele effekt, der ophæves med naloxon.

Desuden står der ikke eksplicit at TCA'er er bedre, bare at NNT er lavere. Dette kan skyldes mange ting, fx den anticholinerge virkning ved TCA'er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]