Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg ved ikke helt, hvor denne tråd skal placeres, men håber at dette er det rigtige sted. Ellers kan den jo heldigvis flyttes. :P

Jeg har en ven på 14, som gerne vil prøve kix, men jeg er ikke sikker på, om jeg tør lade ham gøre det, hjemme hos mig. Han er ret sent udviklet, altså andgående kropsbehoring osv.

Hvis han ryger et 9'er hoved med standart hash, bliver han fuldstendig fjern, og sidder og griner for sig selv, og ser mærkelige ting, som fx. spejle ved sine øjne.

Ville det være for farligt at give ham kix?

Jeg har læst alt på HR Wiki, men vil gerne have lidt hjælp fra jer, vil jo nødig have, at der sker ham noget!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Winky skrev:
en ven på 14

Synes du selv det er en god idé at give 14-årige stoffer? Jeg synes ikke... Hvor gammel er du selv?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Winky skrev:
Jeg ved ikke helt, hvor denne tråd skal placeres, men håber at dette er det rigtige sted. Ellers kan den jo heldigvis flyttes. :P

Jeg har en ven på 14, som gerne vil prøve kix, men jeg er ikke sikker på, om jeg tør lade ham gøre det, hjemme hos mig. Han er ret sent udviklet, altså andgående kropsbehoring osv.

Hvis han ryger et 9'er hoved med standart hash, bliver han fuldstendig fjern, og sidder og griner for sig selv, og ser mærkelige ting, som fx. spejle ved sine øjne.

Ville det være for farligt at give ham kix?

Jeg har læst alt på HR Wiki, men vil gerne have lidt hjælp fra jer, vil jo nødig have, at der sker ham noget!

Synes virkelig ikke du skal give en 14-årig ecstasy! Det ville være rigtig dårlig HR. :) Endnu værre ville det være hvis han blev hooked på det i en så tidlig alder. Og hvorfor overhovedet ecstasy når han bliver så fjern af standart hash? Tror slet ikke han er i stand til at håndtere en MDMA rus, hvis han ser alle mulige ting af standart hash på bong.

Rusmidler er i det hele taget ikke nogen god idé som 14-årig, så er det sagt. :)

Titel:
Medlem

Hvilket jeg også selv mender, men hvis nogen her inde fra, sagde at det var ligeså sikkert, som at give det til alle andre, ville jeg lade ham. Skal også siges at jeg ikke vil skaffe det til ham, han skal selv få fat i det.

Hvilket jo faktisk gør min sætning med at "give ham det" lidt dum :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Han er 14 år, OG sent udviklet?!

Stop dog, menneske! Bare det at du overvejer det, er skuda helt til hest mand!

Desuden skal han stoppe med at ryge hash, idet at det sikkert er én af grundene til hans manglende fysiske udvikling!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Kammerat Hvirvelvind skrev:
Desuden skal han stoppe med at ryge hash, idet at det sikkert er én af grundene til hans manglende fysiske udvikling!

Er det dokumenteret?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nashet skrev:
Kammerat Hvirvelvind skrev:

Er det dokumenteret?

Nej.

Der er mange gode grunde til at 14-årige skal lade være med at indtage hash (og andre rusmidler), men det er en myte at hash skulle påvirke det hormonelle system eller få mænd til at vokse bryster.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Malkavian skrev:
...men det er en myte at hash skulle påvirke det hormonelle system eller få mænd til at vokse bryster.

Der er vel rimelig bred enighed i, at THC har effekt på sekretionen af bl.a. det luteiniserende hormon og prolaktin.....for ikke at tale om melatonin...om det også har (in)direkte indflydelse på de deciderede kønshormoner, testosteron og østrogen kan vel ikke udelukkes?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Jeg har røget hash siden jeg var 11 og det er jeg 100 på er grunden til at jeg ikke er særligt høj i dag. Jeg var blandt dem der fik hår på først, men ellers er min motervej ikke specielt bred i dag, i forhold til andre jævnaldrende, selv om min far ligner en abe hvad angår kropsbehåring - det er der ikke noget videnskabeligt i, men det er bare hvad jeg har set på mig selv.

Du ødelægger højst sandsyneligt en pæn del af hans liv hvis du giver ham mdma i den alder.. han vil nok jagte kærligheden igen - med ret stor sikkerhed (hvis altså ikke at han får det mega dårligt). Og (mis)brug af mdma i den alder er næppe mindre skadeligt end det er for en på 22. Han bør hverken indtage cannabis eller mdma før han er blevet ældre. Hjælp din ven.

Titel:
Junior medlem

Noget jeg har tænkt på, ved det at starte tidligt, er længden af den periode man eksperimenterer...

Hvis man starter som 19 årig med at tage stoffer, og så eksperimenterer til man er omkring de 25-26 plus minus nogle år, så har man taget stoffer i 6-7 år.. Men hvis man derimod starter, som 14 årig, ender man med at tage stoffer i 11-12 år, hvilket jeg tror er mere skadeligt end 6-7 år. Givet at han ikke indser at han er startet for tidligt og stopper som 20 årig?.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
skamd skrev:
Hvis man starter som 19 årig med at tage stoffer, og så eksperimenterer til man er omkring de 25-26 plus minus nogle år, så har man taget stoffer i 6-7 år.. Men hvis man derimod starter, som 14 årig, ender man med at tage stoffer i 11-12 år, hvilket jeg tror er mere skadeligt end 6-7 år. Givet at han ikke indser at han er startet for tidligt og stopper som 20 årig?.

Ja, man kan ihvertfald let blive bekymret for, at det er sådan det vil gå. Der er vist også nogle undersøgelser, der viser at dem der starter tidligt er mere i farezonen for at blive seriøse misbrugere, end dem der kommer senere igang. Det er dog relevant at diskutere årsag-virkning i den forbindelse, for det kunne jo tænkes at dem der startede tidligt, også var dem der i forvejen var socialt belastede, og derfor i det hele taget var i større fare for at blive afhængige.

Uanset hvad så mener jeg det er et faresignal, når 14-årige vil eksperimentere med stoffer.

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
[quote="Psyko]Uanset hvad så mener jeg det er et faresignal, når 14-årige vil eksperimentere med stoffer.

Mvh. Psyko[/quote]

Det behøver nu ikke at være et decideret faresignal, det kan jo bare være interesse. Min interesse for stoffer startede tidligt, men jeg reagerede ikke på det. Jeg var over 18 før jeg spiste mine første svampe og over tyve før stimulanser gjorde sin entré, så det kan jo være knægten simpelthen er nysgerrig. Det betyder dog bestemt ikke at det vil være en god idé at begynde i den alder, så jeg ville fraråde ham det på det kraftigste, måske forsøge at forklare hvor galt det kan gp, hvis man ikke er moden til de oplevelser der følger med, gode som onde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
min interesse startede helt tilbage i 7. klasse og læste meget om, men ventede til jeg blev 18 med at prøve nogle af dem.. og det tror jeg sku var en rigtig rigtig go ide ;)

og det burde din ven helt sikkert os' vente med

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
DeHades > Jeg mente nu også "vil" som i "har tænkt sig at prøve det snart" og ikke som i "går og fantaserer om. Jeg prøvede selv svampe første gang som 14-årig, hvilket jeg opfatter som et af de helt store fejltrin i min ungdom. Det betyder selvfølgelig ikke, at disse er af universel karakter, helt generelt tror jeg dog at 14-årige har bedst af ikke at tage noget.

Jeg synes, at alkohol i moderate mængder er noget lidt andet. Jeg mener, det var MaroK der i en anden tråd påpegede, at det også kunne være relevant at se på hvordan samfundet behandlede de folk der tog stoffer. Det er meget uheldigt, hvis man bliver marginaliseret allerede i folkeskolen, fordi man gerne vil ryge hash.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg hader simpelthen at opleve 13-15-årige tage stoffer! Har bare lyst til at give dem en fat-det-hammer i hovedet, inden de først får "prøvet", for man er så elendig til at styre stoffer i den alder, og det gør det sværere at lære at vokse op. Voksne mennesker i 30'erne og 40'erne har også svært ved at styre det, men unge på 13-15 år har næsten ingen chancer. Selv det at styre det er nederen i sig selv, det svarer til at gå og føre skema over, hvornår man må have sex, selvom man inderst inde vil have det hele tiden. Så din kammerat er rimelig dårlig stillet dér.

Hvis din ven tager kiks, lærer han allerede nu, at mange gode ting, som han skal lære at forfølge, kan skydes genvej til ved at æde piller. Det er seriøst dårligt for hans videre udvikling i livet, og det bliver nødvendigt for ham at kæmpe sig ud af det og op på en anden retning senere hen, så han burde få hammeren i stedet for! Han er allerede nu potentiel for at ende som et vrag.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Winky, har du kendskab til din vens sociale situation? Her mener jeg hvordan det går i familien, i skolen, om der er noget af det som går dårligt og giver ham problemer?

Titel:
Medlem

Ja det har jeg. Han er en af mine "ok" gode venner, også derfor jeg godt vil spørge her, før jeg lader ham trippe her hjemme. Jeg kan godt høre at stemningen for det er dårlig, men han er desværre bare ikke som mange af jer her inde, han er en "Always Techno" fyr, i kender typen. Jeg har på ingen måde lyst til at fylde det i ham, men hellere her, hjemme ved mig, i sikkerhed, og med mig som tripsider, end til en kæmpe techno fest.

Men han kommer fra en god familie, rigtigt søde forældre, som har nogenlunde sammeholdning som mine: Ryg noget hash i weekenderne, i stedet for at fylde jer med lightergas, benz og piller. I skolen er han en bølle, ( :P ) han har svært ved at se sine egne fejl, hvilket lære jo ikke så godt kan lide. Der er umidlbart intet galdt på hjemmefronten.

Altså han blev introduceret til hash her hjemme, og kunne faktisk ikke mærke det, indtil for meget korttid siden, men sår slog det også på ham, han så spejle og alt muligt, hvorefter han brækkede sig ...

Jeg tror bare, at han efterfølger noget som er federe end benzin, som han elsker, og altid vil have.

Og ja, jeg ved godt at en dreng som ham har kæmpe afhængiheds-posenshale (!?STAVES?!).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Winky skrev:
Jeg tror bare, at han efterfølger noget som er federe end benzin, som han elsker, og altid vil have.

A say what?!?!?!? :shock: :?

Det lyder godt nok ikke som en særlig sund løbevej han er på vej ud på. Og han burde få noget hjælp til at skifte kurs, fremfor "hjælp" til at få hans misbrug til at eskalere.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
ThirdEyeFlood skrev:
Winky skrev:

A say what?!?!?!? :shock: :?

Det lyder godt nok ikke som en særlig sund løbevej han er på vej ud på. Og han burde få noget hjælp til at skifte kurs, fremfor "hjælp" til at få hans misbrug til at eskalere.

:yeah:

Helt utroligt at der ikke er en stemme i dit hovede, der allerede fra starten sagde: :stop:.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]