Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Jeg ved godt at det ikke er en god HR kombo. Men hvad er logiken i at blande mdma og amf ?

Bliver effekten af mdma boosted af amf, eller har amfen ingen effekt ?

Sådan så man fx kun tager 50mg mdma(oralt) og 50mg amf(oralt) og på den måde får følesen af 100mg mdma ?

Titel:
Dedikeret medlem

jeg sytnes at amf tager effekten af mdma :S, hvis man nu har taget lidt amf inden man tager mdma, så er det som om at mdma`en ikke topper helt.

Titel:
Medlem

SiCriS skrev:
jeg sytnes at amf tager effekten af mdma :S, hvis man nu har taget lidt amf inden man tager mdma, så er det som om at mdma`en ikke topper helt.

Amfetamin virker som SSRI, hvilket vil sige at det blokerer den såkaldte transportprotein-receptor, som står for genoptagelsen af serotonin (reguleringsmekanisme). Da MDMA ligeledes virker som en SSRI, ved at binde sig til og passere transportprotein-receptoren og derfra frigive massive mængder serotonin, kan MDMA ikke passere denne receptor og udføre sin handling pga. amfetamins SSRI-mekanisme. Resultatet er en hæmmet MDMA-effekt. Potentielt neurotoksisk.

Dette fænomen er også kendt blandt folk på lykkepiller.

Senest rettet af encephalon 28 apr 2007 14:32, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hverken MDMA eller Amfetamin er SSRI'er så vidt jeg ved.

Amfetamin påvirker vist ikke rigtigt det serotonergiske system.

Har du en reference?

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Dextrose skrev:
Hverken MDMA eller Amfetamin er SSRI'er så vidt jeg ved.

Amfetamin påvirker vist ikke rigtigt det serotonergiske system.

Har du en reference?

Jeg vil også meget gerne se en reference :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hverken MDMA eller amfetamin er potentielle blokkere, men degge stoffer benytter re-uptake receptoren som indgang til det præ-synaptiske neuron, hvor der herfra så bliver frigivet vesikler med transmitterstof ud i synapsen. MDMA har også egenskaben at vende receptoren om, så den pumper cytoplasmatisk transmitterstof fra neuronet og ud i synapsen.

Encephalon -> fordi et stof hæmmer et andet stofs virkning behøver det ikke umiddelbart betyde, at de har samme virkningsmekanisme.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
CamelJJ skrev:
Why mix it?

Jo for at ku holde sig længere vågen og bare køre derud af.. og samtidig blive kikseblæst!? :roll:

Men nej selvfølgelig er det dårlig HR!!!!!! Og har da heller ik aldrig prøvet :roll:

Titel:
Medlem

Dextrose, lad mig forklare:

Treasure skrev:
Encephalon -> fordi et stof hæmmer et andet stofs virkning behøver det ikke umiddelbart betyde, at de har samme virkningsmekanisme.

Nej, selvfølgelig ikke, lykkepiller påvirker eksempelvis også transportprotein-receptoren på forskelligvis. Jeg prøvede bare at gøre det så enkelt som muligt :)

Treasure skrev:
Hverken MDMA eller amfetamin er potentielle blokkere, men degge stoffer benytter re-uptake receptoren som indgang til det præ-synaptiske neuron, hvor der herfra så bliver frigivet vesikler med transmitterstof ud i synapsen. MDMA har også egenskaben at vende receptoren om, så den pumper cytoplasmatisk transmitterstof fra neuronet og ud i synapsen.

Mens amfetamin og MDMA benytter receptoren som passage, kan man så på pædagogisk vis ikke også sige, at receptoren er midlertidig blokeret/optaget? Det er det jeg hentyder til, og jeg tænker også, at når receptoren vendes om, så kan man også snakke om en blokade, eller for at sige det mere rigtigt, reguleringsmekanismen hæmmes, hvilket i sig selv øger mængden af serotonin - altså alá resultatet af lykkepiller/SSRI-præparater. Deraf mit brug af ordet SSRI, som på en dybere plan kan være for upræcis eller forkert.

Og i øvrigt vidste jeg ikke at receptoren blev vendt om - interessant info, tak for det. Hvis du har mere læsestof omkring det, er jeg meget interesseret :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]