Dextrose, lad mig forklare:
Treasure skrev:
Encephalon -> fordi et stof hæmmer et andet stofs virkning behøver det ikke umiddelbart betyde, at de har samme virkningsmekanisme.
Nej, selvfølgelig ikke, lykkepiller påvirker eksempelvis også transportprotein-receptoren på forskelligvis. Jeg prøvede bare at gøre det så enkelt som muligt

Treasure skrev:
Hverken MDMA eller amfetamin er potentielle blokkere, men degge stoffer benytter re-uptake receptoren som indgang til det præ-synaptiske neuron, hvor der herfra så bliver frigivet vesikler med transmitterstof ud i synapsen. MDMA har også egenskaben at vende receptoren om, så den pumper cytoplasmatisk transmitterstof fra neuronet og ud i synapsen.
Mens amfetamin og MDMA benytter receptoren som passage, kan man så på pædagogisk vis ikke også sige, at receptoren er midlertidig blokeret/optaget? Det er det jeg hentyder til, og jeg tænker også, at når receptoren vendes om, så kan man også snakke om en blokade, eller for at sige det mere rigtigt, reguleringsmekanismen hæmmes, hvilket i sig selv øger mængden af serotonin - altså alá resultatet af lykkepiller/SSRI-præparater. Deraf mit brug af ordet SSRI, som på en dybere plan kan være for upræcis eller forkert.
Og i øvrigt vidste jeg ikke at receptoren blev vendt om - interessant info, tak for det. Hvis du har mere læsestof omkring det, er jeg meget interesseret