FlÆmMinG skrev:
Jeg tænkte på, at hvis man drikker GBL og derefter puster i sådan et Alkoholmeter.
Vil Alkoholmeteret så give udslag?
Da GBL GHB og alkohol ligner så meget hinden struktur messigt?
Måske lidt et underligt spørgsmål. Men noget jeg har gået og tænkt over.
Såfremt GHB eller GBL kan reducere kaliumdichromat med svovlsyre og danne den grønne chrom(III)sulfat, så vil et instrument til visuel aflæsning give positivt reaktion.
GHB er jo ringsluttet til GBL ved lav pH. Svovlsyren sænker pH i reaktionen, så der overvejende forefindes GBL, som ingen hydroxygruppe har.
Da der ingen hydroxygruppe er til rådighed for reaktionen, kunne man forestille sig, at der ikke kommer noget udslag.
Men måske ringåbningen af GBL, selv i surt miljø, og den efterfølgende oxidation favoriseres over opretholdelse af ringslutningen, så der netop kommer udslag???....(damn, forstår jeg selv hvad jeg har skrevet hehe)
Et elektronisk alkometer er også baseret på oxidation af en hydroxygruppe. Målingen af alkohol i respirationen kan foregå vha. en platinelektrode og er baseret på de dannede elektroner og protoner der dannes, når en primær alkohol oxideres til carboxylsyren.
GHB har en fri -OH gruppe, som kan oxideres. Men GHB kan kun eksistere som salt, som (næsten)intet damptryk har, hvorfor den kun vil forekomme i mindre mængde i udåndingsluften i aerosoler, som igen vil være sværere at detektere med instrumentet.
GBL er meget mere flygtigt end GHB og vil kunne forefindes i respirationen(såfremt indtagelsen ikke resulterer i en umiddelbar omdannelse til GHB pga. lavere pH?). Da GBL ikke har en -OH gruppe til rådighed, så burde den ikke kunne detekteres, medmindre forholdene i instrumentet fordrer det...
Jeg tror også det må komme an på en prøve...
-----------------------------------------------------------------------------
Nogle typer drugwipes kan godt detektere sekundære aminer, hvilket både M1 ( :twisted: ) og efedrin er. Se pkt. 2.7 nedenfor
http://www.ncjrs.gov/pdffiles1/nij/183260.pdf