Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 16:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kroppen koger
Medlem

Jeg får 40 mg metadon i forbindelse med smertebehandling. Jeg har en led bivirkning - at min krop den koger op i når temraturen nærmer sig 25 grader, eller jeg er det mindste fysisk aktiv(som f.eks. at gå op til min lejlighed på 5. sal)

Først efter 30 mins - kun i shorts og på langs i sofaen - stopper dråberne med trille ned af ansigt og krop.

Det er gansk ucharmerende - virkelig.

Til Jer andre er eller har været på metadon - hvad gør I for at hæmme den voldsomme bivirkning??(uden at ligge på langs hver dag)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

har aldrig prøvet det, men drik for guds skyld vand

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Ja, sørg for at få godt med vand indenbords og tag eventuelt på apoteket en tur. Der kan man få en speciel saltblanding, der er rigtigt god når man sveder meget. Den hjælper ikke på det, men genskaber din saltbalance.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: svendborg
prøv erodil men kun 15mg af gangen jeg får selv metadon

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja nu hjælper det altså ikke ret meget at drikke vand når det er ubehaget ved sveden der irriterer,men jeg ved godt det var godt ment,så han ikke blev/bliver udtørret.. :D
Jeg har selv haft det ubehag,og kan stadig godt få det,men det er ikke så tit mere.
Kun hvis jeg bliver fucked up,enten på grund af tid eller andre mennesker kan det ske..Med andre ord,prøv at "stresse ned".Giv dig selv plads.
Men det ER en bivirkning ved Opioider i alm.at man har det lidt med varme.Og hvis det så er en sommerdag med høje temps,kan man hurtigt få varmen. :P

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Laboratoriet
Nu ved jeg ikke praecist hvorfor din laege har valgt metadon til dig, men umiddelbart synes jeg du skulle naevne denne bivirkning for ham og hoere om der ikke er et andet opiod du kan faa. Bare fordi metadon paavirker dig paa denne maade behoever de andre ikke goere det. Umiddelbart kunne tramadol vaere en mulighed, da de er omtrent lige staerke.

Den blanding man kan faa paa apoteket hedder Revolyt og gives normalt ved svaer diarre, eller hoej feber med serioese vaesketab. Umiddelbart har du nok ikke brug for den slags, hvis bare du drikker nok vand og spiser nogenlunde normalt ved siden af.

Hvad er Erodil forresten?!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
The Pharmacist skrev:

Mon han ikke mener Ercoril, et antikolerinergikum? Check selv paa Medicin.dk, kan ikke finde ud af at linke direkte til praeparatsiden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

The Pharmacist skrev:
Nu ved jeg ikke praecist hvorfor din laege har valgt metadon til dig, men umiddelbart synes jeg du skulle naevne denne bivirkning for ham og hoere om der ikke er et andet opiod du kan faa. Bare fordi metadon paavirker dig paa denne maade behoever de andre ikke goere det. Umiddelbart kunne tramadol vaere en mulighed, da de er omtrent lige staerke.

Den blanding man kan faa paa apoteket hedder Revolyt og gives normalt ved svaer diarre, eller hoej feber med serioese vaesketab. Umiddelbart har du nok ikke brug for den slags, hvis bare du drikker nok vand og spiser nogenlunde normalt ved siden af.

Så du mener Metadon og Tramadol er omtrent lige stærke?Det er ikke helt rigtigt for at sige det pænt,og det er også 2 meget forskellige stoffer.Begge smertestillende,jeps men der stopper lighederne også.
Og Ercoril er ikke en farbar vej,har prøvet for lang tid siden.Man bliver bare herre tør i munden.
Iøvrigt er det sådan,at hvis man er på en form for Opioid vedligeholdelse,så vil man få de varmeture,sådan er det bare.Det stopper ikke fordi man skifter Opioid.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det lyder lidt voldsomt at give metadon i forbindelse med smertebehandling... er det så alvorligt, eller er der ikke mulighed for at du i samråd med din læge kan finde et andet lægemiddel, f.eks. oxycontin.

Svedeturerne er en bivirkning ved stærke opiater, så det er ikke noget der umiddelbart er til at slippe af med, med mindre du trapper ned i mindre doser. Tramadol vil jeg ikke anbefale da det kun virker ved moderate smerter og ikke er lige så effektivt som egentlige opiater (som har større effekt på u-receptorerne)

Titel:
Junior medlem

Jamen I har da saa ret med hensyn til tramadol. I min hjernebloedning mente jeg at methadon var et svagt virkende opiod... Godt at der er nogen der er skarpe (!!!).

Naar det saa er sagt vaager jeg pelsen igen ved at sige at det ikke er en naturlov at man faar svedeture paa opioder. Nogle opioder udviser denne tendens mindre end andre, f.eks. morfin, hvor det optraeder i mindre grad (hos 0,1-1%) end for eksempel for tramadol (1-10%) (kilde: medicin.dk). Der er ikke vaerdier for de andre staerke opioder, men svedtendes naevnes ikke som primaere bivirkninger. Altsaa ER der forskelle og derfor kunne det vaere en idé at skifte praeparat. Nu er jeg ikke den store kliniker, men det er ret kendt at nogle bivirkninger oftest kan undgaas ved at skifte stof og at forskellige laegemidler paavirker forskellige patienter forskelligt.

Titel:
Junior medlem

Ved godt at denne tråd er lidt gammel, men hvis du stadig døjer med svedeture har jeg lige hørt om en patient på Oxynorm 5 mg (også et stærkt opioid), der også led af svedtendens. Han havde for vane at tage oxynormen med 500 mg paracetamol og mente at det virkede.

Umiddelbart er paracetamol kendt for at nedsætte feber, men en sådan effekt på svedeture forårsaget af opioder, kan jeg ikke umiddelbart få til at hænge farmakologisk sammen. Hvis nogen kan det, vil jeg gerne høre et bud!

Anyways, fyren sagde at det virker, så du kan jo gøre et forsøg... Jeg vil i hvert fald meget gerne høre hvad du finder ud af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]