Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 06:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Leveren
Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg skal til at starte med at tage nogle piller der hedder Roaccutan mod bumser, og i behandlingsperioden (4-6 mdr.) har jeg fået besked på at jeg skal være forsigtig med alkohol da pillerne vist nok svækker min lever. Spørgsmålet er så om jeg stadig kan tage stoffer???
Spurgte lægen hvorvidt jeg kunne ryge tjald og tage xtc, men i stedet for et simpelt svar begyndte hun at moral-prædike (kunne jeg vel også have sagt mig selv [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] ).
Så hvilke stoffer påvirker leveren?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Mange stoffer påvirker leveren til en vis grad, men meget få i samme grad som alkohol.
Roaccutan (isotretinoin) nedbrydes ifølge mine søgninger primært af 2C8, 2C9, 3A4 og 2B6 i cytochrom P450 (leverenzymer).
MDMA metaboliseres primært af cyp-2D6, så der burde ikke være risiko for at nedbrydningssystemet er optaget med at nedbryde Roaccutan.
Undgå benzo'er, da de nedbrydes af 3A4.
THC burde nok ikke have den store betydning for metabolismen af stoffet, selv om det blandt andet benytter 3A4.
[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Alt dette har selvfølgelig kun teoretisk interesse i de fleste tilfælde. Check selv hvilke stoffer der nedbrydes af hvilke enzymsystemer her. Hvis I gider.

[ 19 Februar 2003: Besked ændret af: Prometeus ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Kalle Kanin a.k.a. Neglen:
[B]Spurgte lægen hvorvidt jeg kunne ryge tjald og tage xtc, men i stedet for et simpelt svar begyndte hun at moral-prædike/B]<HR></BLOCKQUOTE>

I den situation tror jeg at jeg ville begynde at tænke på at skifte læge...

C_I

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Nu får du så lige en blondine kommentar herfra [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Min ven fra ved lægen pga. leversmerter, og der sniffede han en del amf... Og det sagde hans læge var skadeligt for leveren også så... Pas hellere på med amf'en også...

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har selv været i behandling med isoTretinoin, hvor jeg i perioden både brugte Ecstasy, Speed, 2C-B og hash...

Det var rimelig forsvarsløst at gøre, men det tyder ikke på at jeg har taget skade af det.

Btw, Roaccutan/Accutin er fandme noget nasty shit - men det er pisseeffektivt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]