Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 21:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

MDMA.

5timer efter, sex og GHB.

Derefter søvn!

Se dét er det perfekte comedown [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Zarathustra:
Er det forresten kun B6-vitamin der hjælper på omdannelsen af 5-HTP til serotonin ?<HR></BLOCKQUOTE>

B3-vitamin letter så vidt jeg husker transporten af serotonin over blod/hjerne-barrieren.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Alco-Bent!:
Jeg plejer at indtage en kex i den gode ende, ca 75 mg MDMA, og derefter redosere med ½ hver 2. time.<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg synes suset/rusen/følelsen er helt klart federe, hvis man gør det på den anden måde - altså indtager fuld dose og redosere med halv dose ca. 1 time senere...

[ 21 Oktober 2003: Besked ændret af: AoD ]

Junior medlem

Kan ikke se meningen med at dæmpe et e-trip.. Det hele er jo lækkert, bare på sin helt egen måde [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Valentin:
Kan ikke se meningen med at dæmpe et e-trip.. Det hele er jo lækkert, bare på sin helt egen måde [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Der er ingen her som forsøger at dæmpe trippet. Det vi snakker om, er måder at reducere eventuelle skader på, samt måder at gøre comedown'et blidere og mere behageligt.

Faktisk er der generelt enighed om at man forstærker effekten af MDMA ved at preloade med 5-HTP.

Junior medlem

Sorry, my bad... Så kan jeg jo godt se det fornuftige i det [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Her er et link til en side der skriver at E-vitamin og IKKE C-vitamin skulle være den bedste antioxidant at bruge mod MDMA's neurotoxicitet: http://www.macalester.edu/~psych/whathap/UBNRP/mdma/decreaseorincrease.html

("It is theorized that taking SSRIs, or using antioxidants, (specifically vitamin E) will inhibit the neurotoxic effects of Ecstasy (Johnson 2002 and Schmidt 1990).")

De kloge kemi/bio-geeks må meget gerne kommentere, da jeg indtil videre intet har hørt om E-vitamin - det er kun C-vitamin der er blevet nævnt som mulig HR.

Mon ikke det er bedst bare at tage en multivitamin-pille (som f.ex. Longo Vital) i slutningen af "trippet" som HR, i stedet for enkelte vitaminer ?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Spørgsmålet er så om mængderne i multivitaminpillerne er store nok? Jeg har hørt om at 1g C-vitamin skulle være en fornuftigt dose til HR - og så meget er der vel ikke i en sådan multi-pille...eller hvad?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra :

E-vitamin er jo også en antioxidant, ligesom c-vitamin, og må derfor også formodes at have en forebyggende virkning overfor MDMA's neurotoxicitet. Faktisk mener jeg at huske at E-vitamin er en bedre antioxidant end C-vitamin, og det er sandsynligvis derfor at det specifikt er E-vitamin der nævnes på den omtalte side.

Hvad angår multivitaminerne, så plejer jeg selv at tage et par af dem(altså mere end anbefalet på glasset), både før og efter. Men jeg tror det er en god idé at supplere op med noget mere C- eller E-vitamin, eller måske begge dele. Jeg har læst at i nogle kredse er det populært at guffe appelsiner når man er til rave, og det tror jeg da bestemt også kunne være en lækker ting [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Selv har jeg det sådan at hvis jeg blot gør en rimelig indsats for at reducere skaderne, så er det fint nok. Det er jo ikke altid at jeg lige har alle de rigtige ting, men jeg tager MDMA så sjældent at de skader jeg pådrager mig under alle omstændigheder vil være begrænsede. Hvis man tager en gang om måneden eller oftere, er det dog nok en god idé at gøre noget ud af det(og det skal ikke forstås sådan at jeg ikke gør noget ud af det, mere at vigtigheden af HR stiger direkte proportionalt med hyppigheden af indtagelsen, og mængden af stof pr gang).

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Wow, det blir efterhånden en forvirrende snak [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Anyway, jeg nævnte tidligere om det ikke var muligt at tage GHB 4 timer inden, og 4 timer efter man indtager MDMA.
Dosen inden var mere for hyggens skyld, når jeg nu ikke rigtig kunne drikke...

Men ville det være yderst frarådet og gøre det, og hvad kan der ske ved det?

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Alco-bent > "Problemet" med GHB og ecstasy, er at 1,5-2 timer efter man har indtaget GHB, kommer der et dopamin-release.
Problemet er, at hvis serotoninen på det tidspunkt begynder at slippe op (ecstasy medfører øget forbrug af serotonin), så vil serotoninreceptorerne begynde at suge dopamin til sig, og derved blive ødelagte. Hvis der så er en ekstra stor mængde dopamin i hjernen, så bliver skaden muligvis ekstra stor. Jeg er som du nok kan læse ikke nogen kemiker, men jeg tror nok at teorien holder. Det frarådes ihvertfald at man drikker GHB på et MDMA-"trip", det eneste jeg er usikker på, er hvordan tidslinierne passer ind. Muligvis vil den ekstra dopamin ikke være til stede, når serotoninen slipper op.

Mvh. Psyko

Dedikeret medlem

@Psyko

Tak for uddybende godt, og forståligt svar [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg håber virkelig det kan lade sig gøre, ellers skal jeg drikke utrolig lidt til forfesten.
Derfor ville det nemlig være dejligt, hvis jeg kunne indtage noget GHB kl 21.00, MDMA kl 1.00 og igen noget GHB kl 5-5.30...

Men nogle kemikere som ved noget om det, og kan sige mere om det?
I behøver ikke komme med en længere kemisk forklaring, jeg forstår det alligevel ik [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Du ku også tage en SDRI'er, så du hæmmer for genoptagelsen af Dopamin sammen med GHB, så kan du roligt tage MDMA samtidigt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Astral:
Du ku også tage en SDRI'er, så du hæmmer for genoptagelsen af Dopamin sammen med GHB, så kan du roligt tage MDMA samtidigt...<HR></BLOCKQUOTE>

Når du skriver SDRI regner jeg med det står for Selektive Dopamin Reuptake Inhibitor - men, hvilke præparater fås dette stof i?
Og hvis du hæmmer genoptagelsen af dopamin vil koncentrationen af dopamin i synapsespalten da blive højere og det er man vel ikke interesseret i eftersom de serotonin "hungrende" præsynaptiske celler får lettere ved at "suge" dopamin til sig, som ødelægger cellen?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Og hvis du hæmmer genoptagelsen af dopamin vil koncentrationen af dopamin i synapsespalten da blive højere og det er man vel ikke interesseret i eftersom de serotonin "hungrende" præsynaptiske celler får lettere ved at "suge" dopamin til sig, som ødelægger cellen?
<HR></BLOCKQUOTE>

Mit spørgsmål går også på, om hæmningen af dopamingenoptagelsen(med f.eks. Ritalin) kun virker på dopaminreceptorerne, eller om det også inkluderer hæmningen af serotoninreceptorernes fejlagtige optagelse af dopamin?

Insane psychedelia user!

Nu snakker I alle sammen om Dopamin, men GHB påvirker da hovedsageligt GABA-systemet ? :P

[ 26 Oktober 2003: Besked ændret af: Treasure ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Treasure:
Nu snakker I alle sammen om Dopamin, men GHB påvirker da hovedsageligt GABA-systemet ?<HR></BLOCKQUOTE>

GHB påvirker GABA-systemet direkte, det er rigtigt nok. Derudover er der også en virkning på dopaminsystemet, som man ikke rigtigt kender årsagen til, men det er sandsynligt at det er en følge af den måde GABA-systemet bliver påvirket på.

Nu troede jeg lige at jeg var smart og vidste en masse om det her, men da jeg ville finde en reference på erowid i forbindelse med at jeg skriver dette, faldt jeg over dette. Det ser ud til at den såkaldte udskillelse af dopamin, som de fleste her ser ud til at kende til, ikke rigtig er påvist alligevel. De undersøgelser som fik dette resultat, har været med forsøgspersoner som samtidigt med undersøgelsen har været bedøvede og/eller haft en unormal høj koncentration af calcium i blodet, begge dele noget som gør undersøgelserne upålidelige(de nærmere detaljer kender jeg ikke). Check referencerne i linket for flere oplysninger.

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af CannaChem:
Mit spørgsmål går også på, om hæmningen af dopamingenoptagelsen(med f.eks. Ritalin) kun virker på dopaminreceptorerne, eller om det også inkluderer hæmningen af serotoninreceptorernes fejlagtige optagelse af dopamin?<HR></BLOCKQUOTE>

Det skulle jeg mene...

Men hvorfor ikke hellere få fat på noget Selegilin [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Astral:
Det skulle jeg mene...<HR></BLOCKQUOTE>

Hvad? At det kun virker på dopaminreceptorerne, eller også på serotonin? Det fremgår ikke af den måde du skriver det på.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Men hvorfor ikke hellere få fat på noget Selegilin [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Selegilin hæmmer nedbrydelsen af dopamin. Hvad mener du det kunne være nyttigt for? Husk at dopamin i sig selv også er skadeligt for serotonincellerne, det er ikke kun nedbrydningsprodukterne.

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Child_Inside:
Selegilin hæmmer nedbrydelsen af dopamin. Hvad mener du det kunne være nyttigt for? Husk at dopamin i sig selv også er skadeligt for serotonincellerne, det er ikke kun nedbrydningsprodukterne.<HR></BLOCKQUOTE>

Ja men det hæmmer også genoptagelsen så vidt jeg har forstået...

Og så virker det også neuroprotektivt som Anti-Oxidant og beskyttelse af Dopamin-cellerne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]